Skip to content

הפצ"ר: לא המתנו לוועדת טירקל כדי לשפר מנגנוני חקירה

בנאום לפני באי כנס במכון למחקרי ביטחון לאומי, גילה הפרקליט הצבאי כי צה"ל חוקר 70 מקרי מוות בהם נהרגו אזרחים פלסטינים לא מעורבים בלחימה בזמן מבצע עמוד ענן. "כיום אנו פותחים באופן מידי חקירת מצ"ח בכל מקרה של הרג בלתי מעורב", הסביר האלוף עפרוני
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"קביעת הוועדה מוכיחה שוב שאין שחר לטענות שהועלו כלפינו בפורומים השונים", אמר היום (רביעי) אלוף דני עפרוני, הפרקליט הצבאי הראשי (הפצ"ר), בעקבות פרסום החלק השני של דו"ח ועדת טירקל.  האלוף  נשא דברים לפני באי כנס "לחימה באזורים צפופי אוכלוסין" שהתקיים במכון למחקרי ביטחון לאומי.

עוד גילה הפצ"ר, כי צה"ל חוקר 70 מקרים שבהם נהרגו אזרחים פלסטינים בלתי מעורבים במהלך מבצע עמוד ענן. "המאמצים לשפר מנגנונים קיימים הם חלק מהשגרה ולא המתנו לדו"ח הוועדה על מנת לעשות זאת", אמר עפרוני. "מיד בתום מבצע עמוד ענן החל תחקור מקיף על המבצע בראשות אלוף, שתפקידו לתחקר באופן יזום אירועים של הרג של בלתי מעורבים". לדבריו, לא התקבלו תלונות לגבי מרבית המקרים ואין חובה בדין לבדקם. למרות זאת, צה"ל בודק את האירועים בשל מחויבותו לדין הבינלאומי וגם לשם למידה וניסיון להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים, גם כאשר מדובר בנזק אגבי. 

אנו לא יכולים להתעלם משיקולי דעת הקהל העולמית. עפרוני (צילום: דובר צה"ל)
אנו לא יכולים להתעלם משיקולי דעת הקהל העולמית. עפרוני (צילום: דובר צה"ל)

"תהליך התחקור נמצא בשלבי סיום, אנשי הפרקליטות הצבאית בוחנים את הממצאים ולהערכתי תוך מספר שבועות החלק הארי של הבדיקה, ואולי התהליך כולו, יהיה מאחורינו", אמר עפרוני. הוא ציין כי "בסופו של דבר, כל מערכת, גם אם היא סבורה שהיא טובה, בודקת את עצמה ושואפת תמיד לשיפור. אנו נוהגים לעשות זאת תמיד".

לדבריו, המסר העיקרי והחשוב שעולה מן הדו"ח הוא שכלל מנגנוני החקירה והבדיקה של צה"ל שעוסקים בבדיקת תלונות בדבר הפרות דיני לחימה מצד ישראל, תואמים את הדין הבינלאומי.  לגבי המלצת הוועדה לתחם במספר שבועות את תהליך הבדיקה עד להחלטה אם להגיש כתב אישום, אמר: "קיצרנו משמעותית את משך הטיפול בתיקים וקיימנו עבודת מטה לחידוד חובת הדיווח, דבר שמופיע גם בהמלצות הוועדה". 

האלוף ציין, כי עוד לפני המבצע הורה הרמטכ"ל על שינויים משמעותיים בתהליך חקירת אירועים מבצעיים, ביניהם הקמת גוף תחקור מטכ“לי עצמאי, ובכך הקדים המלצה של ועדת טירקל. "כיום אנו פותחים באופן מידי חקירת מצ"ח בכל מקרה של הרג בלתי מעורב", הסביר הפצ"ר, "נקטנו בשנה האחרונה צעדים רבים לשיפור תהליכי החקירה והבדיקה ללא קשר לוועדת טירקל, אך אין אנו גורעים מהמלצות הוועדה, אותן נבחן ביסודיות ונאמץ את כל מה שנדרש לאמץ".  

עפרוני קבע כי "צה"ל מחויב לפי דיני המלחמה ופועל לפיהם, ואחד האתגרים המרכזיים העומדים לפנינו כמשפטנים הוא לבחון אותם ולהתאימם למציאות עמה אנו מתמודדים". לדבריו, גם בעת לחימה, "חרף ההיצמדות שלנו לדיני המשפט הבינלאומי, אנו לא יכולים להתעלם משיקולי דעת הקהל העולמית, ועלינו לפעול ברוח האמרה: 'אל תהיה צודק, תהיה חכם'. כך פעלו המפקדים בעמוד ענן".

עפרוני הסביר ש"בזמן המבצע עמדנו בפני לא מעט סיטואציות בהן יכולנו לפעול באופן חוקי ואגרסיבי יותר מזה שבחרנו בו, כדי לממש הישג מבצעי משמעותי יותר, אך העדפנו מיוזמתנו לבחור בדרך מתונה יותר". הוא הדגיש כי "פעולות צה"ל בכל הנוגע לשמירה על כללי הדין הבינלאומי חסרות תקדים בנסיבות מבצעיות דומות. נוכח התעצמות החזבאללה בלבנון נמשיך לדבוק בכללי המשפט הבינלאומי ולתת משקל נכון ומדוד לשיקולי הלגיטימציה".

[related-posts] 

 

 

 

.

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן