Skip to content

ממשלה חדשה תוקם בטוניסיה לאחר רצח בכיר אופוזיציה

ממשלת מומחים בלתי מפלגתית תנהל את המדינה עד לקיום בחירות. ההחלטה נפלה בסיומו של יום שבמהלכו נרצח המדינאי האנטי אסלאמי, שוקרי בלאיד, ומחאות אלימות פרצו בכמה מערי המדינה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש ממשלת טוניסיה, חמדי ג'בלי, הודיע על הקמת ממשלה חדשה בסיומו של יום שבמהלכו נרצח המדינאי האנטי אסלאמי, שוקרי בלאיד, ומחאות אלימות פרצו בכמה מערי המדינה.

בלאיד - הרצח הפוליטי הראשון באביב הערבי
בלאיד - הרצח הפוליטי הראשון באביב הערבי

ה-BBC  מדווח שבלאיד, שנורה בראשו ובצווארו בטוניס, היה קורבן הרצח הפוליטי הראשון מאז פרוץ התקוממות האביב הערבי בינואר 2011. הוא נורה בפתח ביתו מטווח קצר בידי אקדוחן שנמלט מהמקום רכוב על אופנוע.

ראש הממשלה,  ג'בלי, הודיע בשידור טלוויזיה כי המנדט של שרי הממשלה החדשה "יוגבל לניהול ענייני המדינה עד לקיום בחירות במועד הקרוב ביותר האפשרי".

רצח שוקרי בלאיד עורר התפרצות זעם ברחבי טוניסיה. אלפים התכנסו מחוץ לבניין משרד הפנים, רבים צעקו סיסמאות בגנות הממשלה וקראו לה להתפטר. במרכז טוניס נהרג שוטר במהלך התנגשויות בין המשטרה לתומכי אופוזיציה, שמחו על רצח בלאיד. במקביל התפרסו כוחות צבא בעיר סידי בוזיד, מקום הולדת המהפכה הערבית.

בלאיד היה עורך דין שעסק בזכויות האדם, ומתנגד שמאלני וחילוני לממשלה האסלאמית שנבחרה בטוניסיה אחרי סילוק הרודן, זין אל-אבידין בן עלי.

טוניסיה נמצאת בין  שתי שכנות עתירות משאבי טבע, לוב ואלג'יריה, ונחשבה תמיד מדינה מפגרת ומעוז של חילוניות. אולם בשנים מאז ההתקוממות היא רכשה לעצמה מעמד מרכזי יחסית לאוכלוסייתה בת עשרה מיליון התושבים, מאחר שבה פרצה המהפכה המטלטלת עדיין את העולם הערבי. הרצח מאתמול משגר אות אזהרה לשוחרי רפורמות מתונות ברחבי העולם הערבי.

 החזית העממית, קואליציה של ארגוני אופוזיציה שבלאיד היה חבר בה, קוראת היום  לשביתה כללית ברחבי המדינה. דוברי האופוזיציה טוענים שהמפלגה השלטת, אנחאדה –  שהתחייבה להפוך את טוניסיה לדגם של מדינה אסלאמית סובלנית, ובנלאיד ביקר בחריפות –  עומדת מאחורי הרצח.

אולם מנהיג המפלגה, ראשיד חנוכי,  גינה את הרצח, והממשלה האסלאמית כינתה אותו "מעשה מתועב". נשיא המדינה, מונקיף מרזוקי, שדיבר לפני הפרלמנט האירופי, אמר שרצח בלאיד  לא אמור להשפיע על המהפכה הטוניסאית. "יש אויבים רבים למהפכה השלווה שלנו והם נחושים להבטיח את כישלונה", אמר הנשיא. את בלאיד הוא כינה "חבר ותיק" ואמר ש"הריגתו הנובעת משנאה" מהווה איום על המהפכה. "מכתב נשלח אלינו שאנו מסרבים לפתוח".

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן