Skip to content

'הַצָּעָה לְסֵפֶר' / 7.2.2013

חיה רעה בחמש המלצות על ספרים (או כל מה שנוגע אליהם). הפעם: שמפנייה, כלא לובי, תרבות הקפיטליזם, חתול שמשקיף על העולם ועוד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

1. מדריך רפרם לכלא הלובי – ולו רק בגלל עטיפת הספר הנהדרת שעושה כבוד לחסמב"ה.
זוכרים את הבוהמיין היפואי שיצא לטריפולי לבקשת ארגון יוצאי לוב? נו, כן, אותו אחד שחשב שמשלחת של קדאפי תחכה לו בנמל התעופה עם פרחים (כי הוא שמאלני רודף שלום ואוהב את כל בני האדם)
אז רפרם חדד לא ממש הספיק לצלם בתי כנסת או בתי קברות עתיקים וכבר מצא עצמו מבלה מאה ושבעים ימים במרתפי העינויים של הצבא הלובי. הסיפור נגמר בחילוץ הירואי על ידי גיבור העל מרטין במטוסו הפרטי ועם כוס שמפניה ביד. ואחרי סוף מוצלח כל כך, כל מה שנשאר הוא לכתוב מדריך משעשע ומלא בתובנות לאלו שיבואו בעקבותיו או לסתם סקרנים. (מדריך רפרם לכלא הלובי: איך לשרוד 170 יום בצינוק של קדאפי מאת רפרם חדד, הוצאת עם עובד, 292 עמודים)

2. גסטבי הגדול – ואם כבר הזכרנו מליונרים מסתוריים אז הנה חוזר אלינו שוב המוכר מכולם.
אחת היצירות הגדולות של המאה העשרים יוצאת עכשיו גם היא בעיצוב נהדר ומזמין ובתרגום חדש (ליאור שטרנברג). גסטבי הוא הבחור החדש והעשיר בפרבר הניו יורקי, אשר הופך תוך זמן קצר לשיחת היום בשכונה אשר תושביה עסוקים בפיענוח סודותיו ומקור עושרו. פ´ סקוט פיצג´רלד, מחבר "גטסבי הגדול" מלמד את קוראיו כמה דברים על אופי האדם ועל תרבות הקפיטליזם, ולפחות מהבחינה הזאת הוא רלוונטי היום לא פחות מאשר בשנת 1925 בה יצא לאור. (גסטבי הגדול מאת פ. סקוט פיצג'רלד בהוצאת אחוזת בית וידיעות ספרים, תרגם מאנגלית: ליאור שטרנברג, 198 עמודים)

3. אני חתול – לא הספיקו לכם התובנות של פיצ'גרלד על האנושות? קחו זווית נוספת. גם כאן מדובר בהוצאה מחודשת, הפעם לספרו של היפני נטסומה סוסקי שלא מעטים מחשיבים אותו ללא פחות מהיצירה היפנית הגדולה של המאה העשרים. חתול בית משקיף על בעליו ועל העולם סביבו באחת התקופות הסוערות של יפן. הספר כיכב ברשימת רבי המכר ביפן במשך כמאה שנים (!) והופיע בעבר בעברית בשלושה חלקים. כעת הוא יוצא בכרך אחד עבה ומסקרן. (אני חתול מאת נטסומה סוסקי בהוצאת אסטרולוג וידיעות ספרים, תרגמה מיפנית: ליאורה כרמלי, 540 עמודים)

4. החיים בשניים – ומעניין אלו מסקנות היה מסיק החתול היפני על צמד המכסיקנים, גיבורי ספרו של סרחיו פיטול. מדובר בזוג אמיד ובטלטלות הפוקדות את יחסיהם עד שהאשה מחליטה שהדבר היחיד שיביא לה את האושר יהיה חיסולו של בעלה. על אף שהיא כושלת בנסיונותיה היא לא מרפה ומפגינה התמדה ונחישות. פיטול מבקר את חיי הנישואים עם הרבה הומור שחור ובמבט חריף ומריר. (החיים בשניים מאת סרחיו פיטול בהוצאת הכורסא וידיעות ספרים, מספרדית: רינת שניידובר, 127 עמודים)

5. הגבעה – סיפורו של המתנחל החביב עתניאל עסיס והמאחז המשגע מעלה חרמש ג'. אסף גברון המוכשר והרב גוני (סופר, מוסיקאי ומתרגם) נכנס אל תוך עולמם הנפלא של אנשי הגבעות, האידיאליסטים ונוצצי העיניים ומביט עליהם מקרוב קרוב. חלק ניכר מהספר נכתב מתוך בקתה מבודדת על אחת הגבעות ביהודה ושומרון. אפשר לקרוא ולשכוח לרגע שהאנשים האלה גרים ממש קרוב, ולא, אלו לא רק דמויות בספר הזה שאתם מחזיקים ביד. (הגבעה מאת אסף גברון בהוצאת ספרי עליית הגג וידיעות ספרים, 430 עמודים)

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן