Skip to content

טוניסיה מתכוננת למחאת המונים, במצרים מאבטחים מנהיגי אופוזיציה

רבבות צפויים היום לצאת לרחובות טוניס במהלך שביתה כללית שהוכרזה במדינה אחרי רצח מנהיג השמאל, ובמצרים פורסמה פתווה הקוראת לרצח מנהיגי האופוזיציה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
בלאיד - חשש למהומות אחרי הלווייתו
בלאיד - חשש למהומות אחרי הלווייתו

רצח מנהיג השמאל, שוקרי בלאיד, עורר הפגנות המוניות בבירה, טוניס, ובאזור המכרות גספה. האיגוד המקצועי הכללי של פועלי טוניסיה קרא לקיים שביתה במקביל ללוויית בלאיד, עורך דין ומבקר חריף של מפלגת השלטון אנאחדה, שנורה למוות מחוץ לביתו ביום רביעי.

רשת אל-ג'זירה מדווחת כי איש לא נטל בינתיים אחריות לרצח בלאיד שייקבר היום אחרי תפילות יום שישי.

בטוניסיה התקיימה מסורת חילונית רבת שנים, אך מאז סילוק הרודנות במדינה ב-2011, שולטת בה אחת המפלגות האסלאמיות החזקות באזור. לדברי כתב אל-ג'זירה, האשם אהלבארה: "הקרע המעמיק בין המפלגות הדתיות והחילוניות יוצר מבוי סתום פוליטי. כל הנושאים הדחופים, כגון ניסוח חוקה חדשה וקביעת מועד לבחירות, יידחו כנראה עד שתושג הסכמה". בינתיים דחתה מפלגת השלטון במדינה את הצעת ראש הממשלה, חמדי ג'באלי, לפרק את הממשלה ולהקים ממשלת מומחים עד לבחירות, בניסיון להשיב את השקט אחרי הרצח.

עם גבור המחאות, ארבע קבוצות אופוזיציה, לרבות החזית העממית, שנמנים עמה ה"פטריוטים הדמוקרטים" שבלאיד היה אחד מהם, הודיעו שהן פורשות מהאסיפה הלאומית.

ובמצרים ציווה שר הפנים להגביר את השמירה סביב מנהיגי האופוזיציה מוחמד אל-בראדעי וחמדין סבחי, בעקבות פתווה שקראה לרציחתם. הגרדיאן מדווח שמחמוד שעבאן, מנהיג סלאפי קיצוני, פרסם פתווה שבה התיר, בהסתמך על חוקי השריעה, את דמם של מנהיגי חזית ההצלה הלאומית. בתכנית ששודרה בערוץ טלוויזיה הזכיר שעבאן את אל-בראדעי וסבחי בשמותיהם.

מנהיג אסלאמי קיצוני אחר, ואגדי חוניים, הטוען שמדינת ישראל מפיצה סמים ואיידס, קרא גם הוא למוסלמים "לרצוח את הבריונים, הפושעים והגנבים השורפים את המדינה".

מתיר את דם מנהיגי האופוזיציה
מנהיג סלפי מתיר את דמם של מנהיגי האופוזיציה

ממשלת מצרים גינתה את הפתוות, אולם ביום רביעי האשים אל-בראדעי את הממשלה והנשיא מורסי שהם אינם מגיבים בנחישות להתרת הדם.

"המשטר שקט לנוכח פתווה נוספת המתירה את דמם של אנשי האופוזיציה בשם האסלאם. שוב משתמשים בדת ומבזים אותה", צייץ אל-בראדעי בטוויטר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן