Skip to content

בין המינים: מי אומר ראשון "אני אוהב אותך" ולמה?

מחקרים שעוסקים ביחסים בין בני זוג מראים שבאופן כללי, נשים נוטות יותר מגברים להביע את אהבתן לבן הזוג ולומר לו שהן אוהבות אותו. אבל האם הן גם מתחייבות ראשונות לומר את המילה עם האלף?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

רגש אמיתי, או טריק בשביל להשיג סקס? (צילום: photostock / FreeDigitalPhotos.net)

אחד הרגעים הכי משמעותיים במערכת יחסים בתהליכי התהוות הוא הרגע שבו אחד הצדדים מעז להתוודות לגבי אהבתו, ובמבט מצטעף ובחיל ורעדה מוציא מפיו את שלוש המילים הכל כך טעונות “אני אוהב אותך” (או, כמובן, “אני אוהבת אותך”).

לטוב או לרע, לאחר הצהרה כזו מערכת היחסים לא תשוב להיות כפי שהייתה. בחלק מהמקרים זה מוביל לחיזוק הקשר וגם להבנה שאתם אכן זוג, אבל במקרים אחרים זה יכול לקלקל את מערכת היחסים המתהווה ולהרוס כל אפשרות לקשר זוגי, מפני שהצד השני עדיין לא מוכן לזה ונבהל, או חושב שהצהרה מוקדמת מדי ולא במקום ומעידה על חוסר רצינות או בגרות של הצד העורג.

מאמר חדש עוסק בשאלה מי משני המינים נוטה לומר את המילים האלה ראשון וגם מנסה להסביר מדוע. ישנן שתי עמדות הפוכות לכאורה: האחת גורסת שמכיוון שגברים אינם אוהבים כל כך להביע רגשות ונשים כן, נשים יהיו אלו שתתוודינה על אהבתן ראשונות. מצד שני, וכאן נכנסות תובנות מהפסיכולוגיה האבולוציונית, מכיוון שנשים בררניות יותר מהגברים, הן לא תרצינה למהר בגילוי לב מחייב שכזה לפני שהן בטוחות שהצד השני מעוניין בהן באמת, ורצוי גם למערכת יחסים ארוכת טווח ולא רק לסטוץ, ולכן הן יחכו, ודווקא הגברים יהיו אלו שיאמרו ראשונים “אני אוהב אותך".

העובדות שמראות שאחרי הסקס הראשון יש יותר סיכוי שהגבר ינטוש את הבחורה
מאשר להפך מרמזות שגברים ינקטו באמצעים שונים, כולל מניפולציות רגשיות
או גילויי אהבה מזויפים, כדי להגדיל את הסיכוי לשכב עם הבחורה

מי באמת צודק? הנטייה שלי, לפני שקראתי את המאמר, שמבוססת על התרשמות סובייקטיבית מתצפיות לא מדעיות שערכתי, וגם על בסיס פסיכולוגי אבולוציוני, היא שגברים אומרים את זה ראשונים. אלא מה? התחושה שלי היא שרוב הגברים לא באמת מתכוונים שהם אוהבים את הבחורה ואינם חווים רגש אהבה עמוק, אלא זו יותר הצהרה שמעידה על משיכה מינית. כלומר, הגברים לא ממש כנים, אלא משתמשים באמירה הזו כדי להוכיח לבת הזוג שהם מחויבים אליה, וכל זה על מנת לקדם את הסיכויים להכניס אותה למיטה. זה לא אומר שגברים עושים את זה במודע או לא חושבים שהם כנים באמת, אבל העובדות שמראות שאחרי הסקס הראשון יש יותר סיכוי שהגבר ינטוש את הבחורה מאשר להפך מרמזות שגברים ינקטו באמצעים שונים, כולל מניפולציות רגשיות או גילויי אהבה מזויפים, כדי להגדיל את הסיכוי לשכב עם הבחורה.

זה לא מפתיע במיוחד בראי האבולוציה, שכן עבור גברים המין (או רבייה) הוא המטרה האולטימטיבית (ולא בהכרח קשר רגשי עמוק, למרות שגם לו יש יתרונות אבולוציוניים משלו).

מחקרים שונים שעוסקים ביחסים בין בני זוג מראים שבאופן כללי, נשים נוטות יותר מגברים להביע את אהבתן לבן הזוג ולומר לו שהן אוהבות אותו. זה קשור למה שהזכרתי קודם וזה שנשים נוטות להביע יותר רגש מגברים והן גם נחשבות לרומנטיות יותר מגברים, אבל האם הן גם יאמרו “אני אוהבת אותך” ראשונות?

גברים דיווחו שהם מתאהבים מהר יותר מנשים

171  סטודנטים בגיל ממוצע 20, בהם 72 גברים ו-99 נשים, השתתפו במחקר. במקרה הזה, כמו במחקרים דומים, מדגם של סטודנטים מתאים לחקור שאלות הקשורות לאהבה ומיניות, שכן הנבדקים נמצאים בשיא הפוריות ובשיא התחרות המינית. כל הנבדקים היו הטרוסקסואליים, למניעת הטייה. קרוב ל-90% מהמשתתפים דיווחו שהיו לפחות במערכת יחסים רומנטית רצינית, ורק הם נכללו במדגם הסופי.

בממוצע, גברים דיווחו שהם מתאהבים מהר יותר מנשים במערכת יחסים חדשה, ממצא עקבי עם מחקרים קודמים ועם העובדה שנשים בררניות יותר. זה קשור לעובדה שאהבה אצל נשים נתפשת כמשהו שאמור להוביל לקשר ארוך טווח, בעוד אצל הגברים גילויי האהבה כנראה יותר גמישים ומעידים יותר על משיכה מינית, לפחות בשלבים הראשונים של תהליך ההתקשרות.

64% מהגברים דיווחו שהם אמרו את זה ראשונים

מה לגבי מי אומר “אני אוהב אותך” ראשון? אז פה יש פער מוחץ לטובת הגברים. 64% מהגברים דיווחו שהם אמרו את זה ראשונים, בעוד רק 18.5% מהנשים דיווחו שהן היו הראשונות להוציא את המשפט מפיהן. הממצא הזה עומד בסתירה לתשובה שנתנו הנבדקים לשאלה מי הם חושבים שאומר את המשפט ראשון. כאן, הייתה הסכמה גורפת אצל שני המינים שהנשים הן אלו שמביעות אהבה ראשונות (75% מהנבדקים חשבו כך). בנוסף, היה קונצנזוס כמעט מוחלט בין גברים ונשים לגבי השאלה מי מתאהב ראשון כש-88% מהנבדקים חשבו שנשים הן אלו שמתאהבות ראשונות. אני מפרש את שני הממצאים האחרונים כהכרה של שני המינים בכך שגילויי האהבה של הגבר אינם באמת אמיתיים, מכיוון שהם מבדילים היטב בין הבעת רגש האהבה לבין התחושות האמיתיות של אהבה.

עוד ממצאים מעניינים היו שנשים חושבות שייקח להן יותר זמן לדעת שהן מאוהבות בבחור, בעוד גברים אמרו שהם בטוחים בשלב הרבה יותר מוקדם אם הם מאוהבים. נשים גם חושבות שייקח להן יותר זמן לדעת אם הגבר מאוהב בהן, בעוד גברים טענו שהם יודעים בשלב מוקדם אם הבחורה מאוהבת בהם או לא. מה שמעניין בהקשר הזה הוא ששני המינים חושבים שבאותו זמן הם ידעו אם הם מאוהבים וגם אם הצד השני מאוהב בהם, רק שאצל גברים כל זה קורה בשלב מוקדם יותר ביחסים.

כצפוי, גברים היו מעוניינים לקיים יחסי מין בשלב מוקדם יותר ביחסים, ומה שמעניין הוא שהם דיווחו שהרצון הזה חופף לזמן שבו הם מרגישים שהם מתאהבים בבחורה ושהיא מתאהבת בהם (מה שכאמור קורה לדעתם באותו הזמן). כלומר, יש קשר הדוק אצל הגברים בין אהבה לסקס.

כמו שכתבתי קודם, האמירה “אני אוהב אותך” משמשת כנראה גברים כמכשיר לקידום יחסי מין, והעובדה שנשים מדרגות את האמירה הזו בין עשר המחוות הרומנטיות הנוגעות ללב ביותר בוודאי לא מזיקה. למעשה, סביר להניח שגברים מודעים להשפעה על הנשים שיש להתוודות באהבתם, לכן הם יאמרו שהם אוהבים את הבחורה גם אם לא ממש התכוונו לכך. מה שהם מקווים להשיג זה שנשים יתרגשו מגילוי האהבה האלה, יראו בזה סימן חיובי למחויבות לקשר זוגי ויסכימו לשכב איתם.

לא תמיד הנשים יקבלו את גילוי האהבה כפשוטו כשהוא נאמר בראשונה

הנשים, כמובן, לא טיפשות, ורבות מהן מודעות לזה שגברים יאמרו כמעט כל דבר בלי להתכוון אליו רק בשביל לשכב איתן – ולכן לא תמיד יקבלו את גילוי האהבה כפשוטו כשהוא נאמר בראשונה. זה כמובן מאוד תלוי בטיב היחסים המתגבשים, כמה זמן הזוג יצא ביחד, בסיטואציה שבה הדברים נאמרו וכו’. אין ספק שיש מקרים שהאמירה הזו מצד הגברים אמיתית וגם נתפשת ככזו על ידי האישה, אבל הניסיון כנראה מלמד אותן לקחת הצהרות כאלו בערבון מוגבל. זוהי גם דוגמה טובה לקו-אבולוציה בין גברים ונשים בצורה שבה מסרים מועברים מאחד לשני ואיך הם מפורשים על ידי כל אחד, ואיך כל צד מפתח אסטרטגיות שיתנו לו את היתרון הרצוי לו והצד השני מפתח אסטרטגיות נגדיות.

  • גיל גרינגרוז הוא ד"ר באנתרופולוגיה אבולוציונית מאוניברסיטת ניו מקסיקו ובעל הבלוג הומו ספיינס 
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן