Skip to content

סערה ברשת: מי בעד שינוי ההמנון (אם בכלל)

פוסט שכתבה חברת הכנסת רות קלדרון מ"יש עתיד", בעמוד הפייסבוק שלה, הביא לתגובה נזעמת של שר הפנים אלי ישי. מי (אם בכלל) הציע להוציא את המילה "יהודי" משירת "התקווה"?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ש"ס בלחץ: אחרי שמנהיגה הרוחני, הרב עובדיה יוסף ניבל אמש את פיו כלפי ח"כ יאיר לפיד וקרא לו "מנוול", התנפל היום השר אלי ישי על מפלגת "יש עתיד", בגין פרסום בפייסבוק של ח"כ רות קלדרון, שהתפרש אצלו כהצעה להוציא את המילה "יהודי", מההמנון הלאומי.

חברת הכנסת החדשה ממפלגת "יש עתיד", רות קלדרון, חוללה את הסערה ברשת, כאשר העלתה הבוקר לדף הפייסבוק שלה פוסט שבו הביעה את מורת רוחה מעזיבתם של חברי הכנסת הערבים את אולם המליאה, בישיבה החגיגית של השבעת הח"כים – כדי שלא יצטרכו לשיר את "התקווה".

הפוסט שחולל את הסערה
הפוסט שחולל את הסערה

"צר מאד היה לי ביציאת חברי הכנסת הערביים לפני שירת 'התקווה'", כתבה ח"כ קלדרון. "מישהו מכיר מאמצים לתקן את המילים כך שיכילו את כל אזרחי ישראל?"

הפוסט של ח"כ קלדרון עורר תגובות ודיון ער בנושא, שבמהלכו נמנעה ח"כ קלדרון מלהביע עמדה נחרצת בנושא "תיקון" ההמנון הלאומי – אולם לא חלף זמן רב ושר הפנים אלי ישי, קפץ כמוצא שלל רב על העניין ופרסם בדף הפייסבוק שלו תגובה.

ח"כ רות קלדרון: חוללה סערה קטנה ברשת (צילום: דן בר דוב)
ח"כ רות קלדרון: חוללה סערה קטנה ברשת (צילום: דן בר דוב)

"נדהמתי לשמוע הבוקר כי ברשתות החברתיות, ישנו רעיון מבית מפלגת 'יש עתיד', להשמיט את המילה 'יהודי' מהמנון התקווה ע"מ שהח"כים הערבים לא יצטרכו לצאת בזמן שירת ההמנון", כתב השר ישי. "כן, יש חילוקי דעות בנינו לבין 'יש עתיד', אך יש נושאים שחשבתי שאינם ברי מחלוקת – היותה של מדינת ישראל מדינה יהודית.

"אני רוצה לבשר ולעדכן את מי שצריך: אנחנו מדינה יהודית! לא מראש מורכן – כי אם בראש מורם!", כתב השר ישי. "אני בספק אם מצביעי 'יש עתיד' קיוו שמפלגתם תשאף לשינוי זהותה של המדינה. אני רוצה להזכיר למי שדואג ליידע כי הוא קורא בספר התנ"ך, את ספר בראשית פרק יג פס' יד-טו: 'וה' אמר אל אברם, אחרי הפרד לוט מעמו, שא נא עיניך וראה, מן המקום אשר אתה שם צפנה ונגבה, וקדמה וימה. כי את כל הארץ אשר אתה ראה, לך אתננה, ולזרעך, עד עולם'".

תשובתה של ח״כ רות קלדרון בפייסבוק לא איחרה לבוא: "חברים, הפרשנות של השר אלי ישי לרצון שלי לפשרה ולשותפות אזרחית בין יהודים וערבים תושבי ישראל, היא תרגיל פוליטי זול וחילול השם. לא היה בדברי ולו רמיזה על הוצאת המילה 'יהודי' מההמנון הלאומי. אין בכוונתי להתייחס לנושא מעבר לכך".

אגב, ח"כ רות קלדרון היא מבכירות חוקרי היהדות בארץ ונושאת תואר דוקטור בתחום זה. היא השלימה תואר ראשון במקרא, פילוסופיה ומחשבת ישראל במכללת אורנים, ותואר שני באוניברסיטה העברית בסיפורת התלמוד. את הדוקטורט בנושא סיפורת האגדה התלמוד, השלימה בשנת 2007 באוניברסיטה העברית. במסגרת הדוקטורט מנסה קלדרון ליישם כלים של סטרוקטורליזם על אגדות תלמוד הבבלי, וטוענת כי הם כוללים צפנים קבועים, המהווים מעין שפה פנימית.

"נדהם לשמוע". תגובת השר אלי ישי בפייסבוק
"נדהם לשמוע". תגובת השר אלי ישי בפייסבוק

קלדרון למדה במכון הרטמן בירושלים, יסדה וניהלה את בית מדרש אלול ב-1989, במשותף עם מוטי בראור. בשנת 1997 קיבלה את פרס אבי חי על היוזמה להקמת 'אלול' מטעם קרן אבי חי. לאחר מספר שנים של ניהול, השתתפה במחזור הראשון של בית הספר למנהיגות חינוכית של מכון מנדל למנהיגות.

לאחר שסיימה את לימודיה במכון מנדל, חזרה לתל אביב על מנת להקים את עלמא בית לתרבות עברית ב-1995. עלמא היא מוסד חינוכי, המשלב לימוד יהודי-מסורתי בדרך של בית מדרש עם לימוד אקדמי של תרבות כללית ויצירה אומנותית. קלדרון כינתה את המקום בשם 'בית לתרבות עברית'. היא הקימה את עלמא במכוון בתל אביב, מתוך תפיסתה כעיר עברית שיש בה חיים יהודיים. ב-2002 הוקמה עלמא חיפה וב-2003, במהלך שלוש שנות שהות בארצות הברית, הקימה קלדרון את עלמא ניו יורק.

ד"ר רות קלדרון גם ערכה והגישה את התוכנית "החדר" בערוץ 2, המארחת שני אורחים ללימוד משותף של טקסט קלאסי מהמקורות וממקורות חדשים. קלדרון הייתה חברה בוועדה המייעצת של סדרת הספרים "עם הספר" בהוצאת "ידיעות ספרים". הייתה חברה בועדת שנהר, שבדקה את החינוך היהודי במגזר הממלכתי. במרץ 2012 מונתה כראש אגף תרבות וחינוך בספרייה הלאומית.

עובדיה יוסף: שוב ניבל את פיו (צילום: ויקיפדיה)
עובדיה יוסף: שוב ניבל את פיו (צילום: ויקיפדיה)

אמש, בדרשתו השבועית, כיוון הרב עובדיה את חיציו אל יאיר לפיד. "היה מלך אחד שהיה לו שר אחד אהוב שלו", סיפר. "היה אוהב אותו מאוד, כל פעם בא אצל המלך, משוחחים ביניהם על הביטחון ועל הקואליציה ועל האופוזיציה, כל הדברים משוחחים ביניהם, והוא נותן לו את העצות איך יעשה: 'לא תלך עם לפיד. זה מנוול זה, שונא את הישיבות'. מייעץ אותו, נותן לו עצות״.

דרשתו של הרב עובדיה היא המשך להיסטוריה ארוכה של ניבולי פה וקללות, לעבר כל מי שאינם מוצאים חן בעיניו. כך, למשל, כינה את נתניהו "עיזה עיוורת", את יוסי שריד כינה "המן הרשע", את שופטי בית המשפט העליון כינה: "רשעים ומחללי שבת… ריקים ופוחזים… כולם בועלי נידות" ועל יצחק שמיר אמר: "אוכל השקץ והעכבר והחזיר".

רק לאחרונה כינה הרב עובדיה את מפלגת הבית היהודי כ"בית של גויים" וכשבטאונה של ש"ס, יום ליום, חזר על הכינוי הזה – נאלצו שלושת ראשי ש"ס להתנצל על המתקפה של ביטאון התנועה נגד נפתלי בנט ומפלגתו.

4 Comments

  1. ישעיהו
    16 בפברואר 2013 @ 21:39

    ערבים לא צריכים להזדהות עם ההמנון, הם צריכים לכבד אותו.
    ההמנון אינו שלהם, הם לא יכולים להזדהות עם נפש יהודי הומיה.
    אבל הם לא יכולים להיות אזרחי המדינה מחד ולראות בשיבת ציון פשע שצריך לתקן.
    זה לא סוד שהערבים היו משמידים את כולנו לו רק עלה בידם. זה לא שהם לא ניסו, הם פשוט נכשלו.
    האמפטיה של קלדרון לשנאת היהודים ומדינתם היא באג תרבותי של אבדן זהות.

  2. רפונזל
    10 בפברואר 2013 @ 22:08

    לכבוד השר היקר מכל ישי,
    במחילה מכבוד כבודו, אנא אל תיקח את זה אישית:
    אתה אידיוט.

  3. sofar
    10 בפברואר 2013 @ 18:45

    אנשי ש"ס מומחים בהשתלחויות, ובמיוחד מנהיגם הרב עבדאללה!

  4. Omessi
    10 בפברואר 2013 @ 15:43

    כבר פנו לנעמי שמר בזמנו בהקשר זה, והיא היססה מאוד,
    אולי מטעמי צניעות ואולי אחרים. ואין להחשיד אותה בשמאלניות, כידוע…

    ברור ששיר כמו "על הדבש ועל העוקץ", למשל, מתאים בהרבה להיות ההמנון הלאומי שלנו.
    "אל נא תעקור נטוע, אל תשכח את התקווה" – מילים אמיתיות, שנכונות לכל אדם, גזע ומין.

    ולגבי אלי ישי וחבריו, אילו היו יודעים מיהו נפתלי הרץ אימבר ואיך חי את חייו,
    היו בוודאי הראשונים ללחוץ שיחליפו את ההמנון.

    והנה, למרות שקשה להאמין, מסתבר שערבי לא מזדהה בקלות עם "נפש יהודי הומיה".

    מילא אנחנו היהודים, שנפשנו הומיה ועיננו לציון צופיה,
    ומגיע לנו המנון אחרי אלפיים שנות שתיקה.
    אבל גם שאר האזרחים, אלה הלא-יהודים, שברור שאין להם נפש ואין להם עין,
    גם הם זכאים להמנון שיתיר להם להזדהות עם המדינה שלהם.

    ובמיוחד חשוב שערבים יוציאו קול בשירת ההמנון,
    במקום לשמור על שפתיים חתומות ורגליים רועדות,
    דקה לפני שריקת הפתיחה של עוד משחק בינלאומי,
    בו שוב נגלה את האמת המשעממת: "אין ערבים – אין גולים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן