Skip to content

אחרי שהתנצל – בנט ייפגש מחר עם נתניהו

למו"מ הקואליציוני מביא אתו נפתלי בנט תוכנית מהפכנית להפוך את בנק הדואר לבנק שייתן שירותים פיננסיים כמו הבנקים המסחריים - ויתחרה בהם באמצעות עמלות נמוכות, ריביות חובה נמוכות וריביות זכות גבוהות. בנט ידרוש גם, בין השאר, את ראשות ועדת הכספים למפלגתו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אחרי חמש שנות נתק מוחלט ורק אחרי שנפתלי בנט התנצל פומבית בגלי צה"ל, על התבטאויותיו כלפי שרה נתניהו – ייפגש אתו ראש הממשלה מחר, בלשכתו בתל אביב. עד עתה ניהל נתניהו את מגעיו עם בנט רק באמצעות התקשורת, או באמצעות מתווכים – ובעיקר ח"כ אביגדור ליברמן שהיה היחיד מצמרת הליכוד ביתנו, שפגש אישית את בנט מאז הבחירות. חלק גדול מהמגעים – ולא רק המו"מ הרשמי להקמת הקואליציה – נוהלו ישירות עם ח"כ אורי אריאל, מס' 2 של בנט, ברשימת הבית היהודי.

מחר גם ייפגשו צוותי המו"מ הקואליציוני של הליכוד ו"יש עתיד". כפי שמסתמן, מתכוונים אנשי "יש עתיד" לעמוד על דרישותיהם בנושא השוויון בנטל. הנושא שבו יהיו מוכנים לגלות גמישות מסוימת הוא גודלה של הממשלה.

לא ברור אם נושא חלוקת התיקים יעלה בפגישה בין שני צוותי המו"מ, אולם מסתמן ש"יש עתיד" תעמוד על כך שתיק החוץ – שאביגדור ליברמן טען שמיועד לישראל ביתנו – יימסר ליאיר לפיד.

נפתלי בנט. אחרי שהתנצל - ייחפגש עם נתניהו
נפתלי בנט. אחרי שהתנצל - ייחפגש עם נתניהו (צילום: רפי מיכאלי)

בסוף השבוע שעבר דובר על כך שהפגישה בין השניים תתקיים היום. אולם עד היום אחר הצהריים לא קיבל בנט כל אישור, מלשכת ראש הממשלה, לגבי מועד הפגישה. ראש הממשלה נתניהו, שנפגש עם לפיד ועם ראשי מפלגות אחרות במעונו הפרטי, השאיר את יו“ר ”הבית היהודי“ נפתלי בנט לסוף התור – ולבסוף קבע את הפגישה למחר בלשכתו בקריה בתל אביב.

הבוקר, בראיון לגלי צה“ל, התנצל בנט על התבטאותו ביחס לרעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו. בין השאר אמר בנט כי "שרה נתניהו היא אישה טובה. אני מצטער על הבדיחה בעניין קורס הטרור שכאילו עברנו ביחד".

בנט אף אמר כי "המתקפה על שרה נתניהו מאוד לא במקומה. היא אישה טובה, שאוהבת את בעלה, וזכותו המלאה להתייעץ איתה כמו שאני מתייעץ עם אשתי". בנוסף אמר בנט כי "על רקע המשך המשא ומתן הקואליציוני, ישנה הזמנות היסטורית לחולל שינוי אמיתי במדינה במגוון תחומים".

בינתיים הולך ומתברר כי, בניגוד למה שאפשר היה לצפות – חלק גדול מאוד מדרישותיו של בנט מהליכוד ביתנו תהיינה דרישות כלכליות. בין השאר יעמוד בנט על כך שוועדת הכספים תהיה הפעם בשליטת מפלגתו. לבנט גם שורה של דרישות לרפורמות חברתיות שאחת המרכזיות שבהן היא להפוך את בנק הדואר – לבנק חברתי שיתחרה בבנקים המסחריים. בגיבוש תכנית זו נעזר בנט באייל גבאי, שהיה מנכ"ל משרד ראש הממשלה של נתניהו, ועתה הוא בצוות המו"מ הקואליציוני שלו.

צוות הבית היהודי למו"מ הקואליציוני (צילום: דן בר דוב)
שורה של דרישות לרפורמות חברתיות. צוות הבית היהודי למו"מ הקואליציוני (צילום: דן בר דוב)

הרעיון הוא להקים בנק חברתי זול במיוחד, על בסיס התשתית הקיימת של בנק הדואר. זאת, כדי להתחרות בעמלות הבנקים בישראל, שהן יקרות מדי, בריבית על החוב שהיא גבוהה מדי ובריבית על הפקדונות שהיא נמוכה מדי.

עפ"י תכנית בנט יוקם בנק חברתי שנותן את שירותי הבסיס ללקוחות (עו"ש, פקדונות, אשראי וכו') במחירים מוזלים, על תשתיתו של בנק הדואר. כיום בנק הדואר אינו רשאי להעניק ריבית על פקדונות או להעניק אשראי בשל חוק הדואר – שאותו מציע בנט לשנות. בפוסט שפרסם היום בנט בעמוד הפייסבוק שלו נאמר כי שינוי חוק הדואר כך שדואר ישראל יהפוך למתחרה למערכת הבנקאית, יוכל לסייע להחדרת תחרות למערכת, ולסייע בעיקר לעסקים הקטנים ולמשקי הבית החלשים – שחסרים יכולת מיקוח מול הבנקים הגדולים.

"במדינות כמו גרמניה, איטליה, צרפת וקנדה בנק הדואר פועל כבנק מעין זה, ומספק תחרות רבה יותר למערכת הבנקאית", אומר בנט. "בישראל הפריסה של הדואר יכולה לסייע לו להפוך למתחרה חשוב. בעוד לבנקים הישראלים כולם יש כ-1,450 סניפים, לדואר ישראל 700 סניפים ו-50 סניפים נוספים של דואר נע שמחוייבים לעבור בין ישובי ספר. הפיכת הדואר לבנק תרחיב את הפריסה בישראל ב-50%. הפריסה הזאת תסייע להם להעניק שירותיים בנקאיים גם במקומות שהבנקים לא רוצים כיום להגיע אליהם.

"הקמת הבנק החברתי", אומר בנט, "תהפוך את המערכת הבנקאית על ראשה, ותיצור לראשונה זה עשרות שנים מציאות בה הבנקים יפחדו מהלקוחות שלהם (אנחנו!) ויצטרכו להתחרות על ליבנו. ערך נוסף הוא ל-350,000 ישראלים שכיום אין להם חשבון בנק. העמלות הנמוכות, הפריסה הרחבה וסל השירותיים הבסיסי שיעניק לפחות בתחילה בנק הדואר יוכלו לסייע להם לפתוח חשבון ולשפר את התנהלותם הפיננסית".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן