Skip to content

מלחמת הכל בכל ברחובות מארסיי

אם חשבתם שתוכלו להשאיר בלי השגחה דבר מה, שלכאורה חסר ערך, טעיתם. כל מה שלא קשור ולעיתים קרובות מדי גם מה שכן קשור ואפילו קשור היטב, הוא בגדר סחורה חופשית. אם האופניים שלך קשורות. כדאי מאוד שתבדוק איך קשרת אותם. כי גם אם אי אפשר לקחת את השלדה או הגלגל הרי שיש עוד גלגל ויש […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אם תלכו ברחובותיה הסואנים, הרועשים ומרוצפי צואת הכלבים של מארסיי, לא תוכלו להחמיץ את ריח החשיש וניחוח המריחואנה, אם תחפשו את מקור הריח וכל מה שתראו מסביבכם זה זוג בנות בגיל הטיפש עשרה אל תוציאו אותן מכלל חשבון. אם ראיתם אדם עומד קצת קרוב מדי לאישה עטורת עדיים, לא בהכרח מדובר בקרוב משפחה או בן זוג, תמתינו כמה דקות והאישה כבר לא תהיה כל כך עטורת עדיים והאיש כבר לא יעמוד אלא ירוץ כמו משוגע כדי להיעלם בסימטא הקרובה עם שרשרת הצוואר שלה. לא פעם תתקלו בצוות החירום מטפל בבחור צעיר שהחליט להילחם על כבודו למרות גודלו המוגבל ומשקלו האפסי.

כבודו במקומו מונח - קרבן קטטה - צילום: עמית מנדלזון

אם חשבתם שתוכלו להשאיר בלי השגחה דבר מה שלכאורה חסר ערך, טעיתם. כל מה שאיננו קשור ולעיתים קרובות מדי גם מה שכן קשור ואפילו קשור היטב, הוא בגדר סחורה חופשית. אם האופניים שלך קשורות. כדאי מאוד שתבדוק איך קשרת אותם. כי גם אם אי אפשר לקחת את השלדה או הגלגל הרי שיש עוד גלגל ויש גם כיסא ויש תמיד מישהו שזקוק לשרשרת.

אופניים קשורות היטב - צילום: עמית מנדלזון

גם הצמחים שהציבו השכנים ברחובות המרופטים בעיר על מנת ליפות אותם, לא חסינים… אז מה אם קשרת את העציץ? אם הצמח לא יצוק בבטון פשוט תחסוך לגנב את סחיבת העציץ עצמו. האמת היא שהצמחים שלא נגנבים משמשים כמשתנה, מה שמבטיח שלא יגנבו אותם ואחד השכנים הודה בפני שזה עובד כמו שעון שוויצרי, הוא יוצא לעשן בחוץ משתין בעציצים שלו וחוזר הביתה שמח וטוב לב.
גם מערכת האופניים הפרושה בעיר, כמו בכל עיר גדולה בעולם, אמורה להיות חסינה בפני גניבות והאופניים מחוברות חשמלית עם מנעול מתוחכם לתחנת העגינה שלהם. אז מה? לוקחים את האופניים עם תחנת העגינה! נכון צריך לעקור אותה מהאספלט או יציקת הבטון, אבל היי, מי אמר שהחיים קלים.

זו מארסיי, בירת התרבות של אירופה לשנת 2013 ותרבות אכן לא חסר כאן, אבל גם חוסר תרבות יש בלי עין הרע. על ערימות צואת הכלבים בחלקים הפחות תיירותיים בעיר החלו אנשים לנעוץ שלטים: "מארסיי – בירת התרבות 2013". את מכת חטיפות השרשראות ברחובות חיסל באופן זמני הקור, אם כי פה ושם יש דיווחים על אירועים חריגים כמו משפחה שנשדדה על ידי ארבעה אנשים חמושים שיצאו מהדירה עם… צמיד !

בשכונות המרוחקות יותר בעלי הבתים הפרטיים מתחרים במספר הפריצות שהם עברו, הבית בו אני גרתי עם חברתי לשעבר עבר חמש פריצות בחמש שנים והשכנים, שהשכילו וגידלו גדר חיה בגובה 7 מטרים וכלבה עצבנית במיוחד, לא לפני שעברו שלוש הפריצות.

מיקומה הגאוגרפי של מארסיי, קירבתה לספרד ולמדינות צפון אפריקה הפך אותה לתחנת הסמים הגדולה ביותר בצרפת. ומריחואנה וחשיש הם מצרכים שכל ילד מגיל 13 יודע בדיוק היכן להשיג ומה מחירו וחלקם אפילו קונים עבור הוריהם. אל תתבלבלו, גם בצרפת הסמים הקלים נחשבים ללא חוקיים אבל אני לא מכיר כאן מישהו שאיננו מעשן.

מז"פ מארסיי - המון דגימות, אפס מעצרים צילום: עמית מנדלזון

המלחמה בפשע במארסיי נתקלה בבעיה קטנה, כשכל היחידה ללוחמה בפשע של הרבעים הצפוניים הבעייתיים. נשלחה אחר כבוד הביתה במקרה הטוב ובמקרה הרע לקלבוש. מסתבר שכל היחידה פעלה כמו ארגון פשע מאורגן וגנבה סמים וכסף מעבריינים ומודיעים. השוטר היחיד שהתלונן הועבר אחר כבוד למקום מרוחק, כשלאורך זמן רב היה תחת איומים מצד עמיתיו לשעבר. בקיצור המשטרה המקומית איננה מתפקדת.
אבל היות וקלצניקוב יותר קל להשיג כאן מארוחה חמה ויש לא מעט כאלו שמנסים להשיג את הארוחה החמה שלהם באמצעותו, הרי שגם חייהם של סוחרי הסמים אינם קלים ובשנה שעברה 26 מהם עברו פירסינג במקום לא רצוי ובגודל לא רצוי, שהשאיר בלאגן גדול מסביב, כמובן שאיש לא נתפס, בקיצור שיקגו של אל קאפונה.

המדינה צופה בנו - בואו נוציא לה את העיניים - צילום: עמית מנדלזון

עיריית מארסיי החליטה לעשות מעשה והציבה מצלמות וידאו בכל רחבי העיר. אבל מה? צרפתי ומצלמות ממש לא הולך יחד. תושבי הרבעים הפופולאריים יותר והתיירותיים פחות יצאו בקול זעקה: "לא רוצים את המשטרה/מדינה/עיריה בתוך הבתים שלנו". פוסטרים עם הנחיות כיצד לשבש או להרוס את המצלמות הללו החלו לצוץ על הקירות. תושבי מארסיי לא קונים את מצלמות הוידאו כאמצאי אבטחה ודי בצדק. כך לדוגמה, לפני שבועיים ישבתי ושתיתי עם חברה כוס קפה במרכז העיר, במקום אליו השוטרים עדיין מגיעים (זה לא ממש מובן מאליו למצוא שוטר מחוץ לאיזורים התיירותיים) מול עיננו חטף בחור צעיר שרשרת זהב מצווארה של אישה טיפס על קטנוע בו נהג חברו שהמתין לו ונעלם לו בפנייה הראשונה. האישה המסכנה המתינה לבואם של השוטרים שחקרו אותה שוב ושוב. רק אחרי חצי שעה של ברבורים החלטתי לגשת אליהם ולבקש מהם להרים את ראשיהם מעלה, שכן הם עומדים מתחת למצלמת וידאו שאמורה לכסות את כל הצומת.

העובדה שכל דיכפין מצית לו בניחותא ג'וינט עסיסי בתוך תחנת המטרו, מקום בו אסור לעשן בכלל והוא מרושת במצלמות וידאו. רק ממחיש את החשש של תושבי מארסיי שלא בבטחונם מדובר, אלא בפרטיותם.

מפה והוראות לחיסול המצלמות - צילום: עמית מנדלזון

בינתיים נכנסה שנת 2013 והחלה שנת כהונת העיר כבירת תרבות, בקרנות רחוב רבות תוכלו לראות את האינסטלציה של המצלמות. אני אומר אינסטלציה, כי זו מארסיי, ולא מן הנמצע שהקופסאות הללו ריקות ומישהו לקח את הכסף ויודע שאיש לא יגלה כל כך מהר שמצלמות איין.
אבל עבור תושבי העיר החרדים לפרטיותם המצלמות הם בגדר סדין אדום לשור. והשלב האחרון בקרב על המצלמות, הוא פירסום של מפה מדוייקת של כל המצלמות על קירות הרובע הראשון בעיר עם הסברים מדוע צריך להשמיד אותן ואיך לעשות זאת. עבודה מושקעת במיוחד.

בקיצור מלחמת הכל בכל, עבריינים בעבריינים, אזרחים בעבריינים, משטרה בעבריינים, אזרחים במשטרה, אמון רב לא תמצאו המארסיי.

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן