Skip to content

בנדיקטוס ה-16 התפטר והדהים את העולם

האפיפיור יסיים את תפקידו בסוף החודש לאחר שמונה שנות כהונה. לדבריו, הוא זקן מכדי להמשיך
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"אחרי שבחנתי את מצפוני שוב ושוב בפני אלוהים, הבנתי שכוחותיי, מפאת גילי המתקדם, אינם מתאימים עוד לכהונה ראויה של הכס הקדוש", אמר האפיפיור בנדיקטוס ה-16 בן ה-86 והודיע שהוא מתפטר. התפטרותו תיכנס לתוקף ב-28 בפברואר השנה. בהודעת הוותיקן לא נמסר מי יהיה מחליפו של האפיפיור.

האפיפיור בנדיקטוס ה-16 (צילום: Fabio Pozzebom ויקימדיה)
התפטרות ראשונה אחרי 600 שנה. האפיפיור בנדיקטוס ה-16 (צילום: Fabio Pozzebom ויקימדיה)

קרדינל יוזף רצינגר נבחר לשבת בכס הקדוש בשנת 2005 אחרי מות יוחנן פאולוס השני. בן 78 הוא נחשב לאחד מהמבוגרים להיבחר בהיסטוריה, והוא האפיפיור הראשון המתפטר מתפקידו זה 600 שנה. כל קודמיו הלכו לעולמם בתפקידם.

כתב ה-BBC אלן ג'ונסטון מדווח שהידיעה "הכתה בתדהמה" את מאזיניה, וכי איש לא שיער זאת בימים האחרונים. אפילו מקורבי האפיפיור לא ידעו על כוונתו להתפטר.

יחסים לא פשוטים עם דתות מונותיאיסטיות אחרות. האפיפיור (מקור: ויקימדיה)
יחסים לא פשוטים עם דתות מונותיאיסטיות אחרות. האפיפיור (מקור: ויקימדיה)

שמרן חסר פשרות

יוזף רצינגר נולד בשנת 1927 בגרמניה, הצטרף לתנועת הנוער ההיטלרי, גויס ליחידת נ"מ של הוורמאכט, וערק ממנה. כקרדינל יוזף רצינגר הוא עמד 24 שנים בראש הקונגרגציה של דוקטרינת האמונה, שנודעה קודם לכן כאינקוויזיציה.

בנדיקטוס היה שמרן חסר פשרות בנושאי הומוסקסואליות, נישואי כמרים, שימוש באמצעי מניעה ושילוב נשים בתפקידי כמורה. הוא נכנס לתפקידו בעת התפרצות אחת הסערות החמורות בתולדות הכנסייה – שערוריית הניצול המיני של ילדים בידי כמרים.

יחסיו של בנדיקטוס עם הדתות המונותאיסטיות האחרות לא היו קלים. בהזדמנות אחת הוא ציטט את מנואל השני, קיסר ביזנטיון במאה ה-14: "הראו מה החידושים שהביא מוחמד. תמצאו רק דברים רעים ובלתי אנושיים…" הוא תמך גם בקידוש פיוס ה-12, האפיפיור שיחסו ליהודים בתקופת השואה מעורר מחלוקות עד היום.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן