Skip to content

פיונגיאנג ערכה ניסוי גרעיני שלישי

צפון קוריאה ממשיכה להתגרות במערב ולבצע ניסויים גרעיניים. מועצת הביטחון מתכנסת היום לישיבה דחופה כדי לדון בהפרה הנמשכת של האיסור המוטל על צפון קוריאה לעשות שימוש בטכנולוגיה בליסטית וגרעינית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מתח מחודש. צפון קוריאה (מקור תמונה: ויקימדיה).

צפון קוריאה הצליחה להרגיז את העולם לא מעט פעמים כשהיתלה בפקחי הגרעין, החליפה מה שנראה כמדיניות מתונה בצעדים צבאיים קיצוניים והמשיכה בשלה למרות כל הסנקציות שהוטלו עליה. לפנות בוקר היא עשתה זאת שוב, כאשר ביצעה ניסוי שלישי של פיצוץ גרעיני. ככל הנראה, הביאה עוצמת הניסוי לרעידת אדמה בעוצמה של 4.9 בסולם ריכטר, שהורגשה סמוך לאתר הניסויים שלה בפיונג רי. לפי מדידות שונות, המתקן שפוצץ הוא בעוצמה של 6-7 קילוטון.

פיונגיאנג פרסמה לאחר מכן הודעה רשמית ובה אישרה את החשדות. הצפון-קוריאנים סיפרו כי פוצצו מתקן גרעיני קטן, אך בעל עוצמה גדולה מזו שהופעלה בניסויים קודמים. הם הגדירו את הניסוי כ"מוצלח", הסבירו כי נשמרה בו רמת בטיחות גבוהה והודיעו ש"לא היתה לניסוי כל השפעה שלילית סביבתית".

סוכנות הידיעות הדרום קוריאנית "יונהאפ", פיונגיאנג עדכנה את ארה"ב וסין על כוונתה לבצע את הניסוי ביממה שעברה. ואולם, הדבר לא מנע ממזכ"ל האו"ם, באן קי מון, לגנות בחריפות את הניסוי כ"הפרה בוטה וחמורה". להצהרת באן הצטרפו גם רוסיה ובריטניה. בסיאול הודיע שר ההגנה של דרום קוריאה כי בהתאם לפעילות הסייסמית שנרשמה בארצו, הפיצוץ היה בעוצמה של שישה עד שבעה קילוטון.

פיונגיאנג עושה בימים אלה מאמצים לפתח פצצה המבוססת על אורניום מועשר, בעוד שבעבר פוצצה מתקנים ובהם פלוטוניום. לפני מספר שבועות שיגרה טיל לחלל, ועל אף שהודיעה כי מדובר בניסוי מחקרי, במערב סבורים כי השיגור התבצע כדי לבדוק טכנולוגיית טילים למורת אחרות לגמרי. 

על צפון קוריאה הוטלו כבר לפני שנים אחדות סנקציות כלכליות ומדיניות כבדות, הכוללות איסור על קיום ניסויים בטכנולוגיה גרעינית ובליסטית ושימוש בה. ואולם, למרות זאת, נראה כי המנהיג הצעיר של המדינה המבודדת, קים ג'ונג און, אינו מתכוון לסטות מהמדיניות שהכתיב אביו, קים ג'ונג איל, המבקשת להתחמש לקראת עימות אפשרי עם דרום קוריאה ועם קואליציה מערבית בראשות ארצות הברית. במערב סבורים כי תוכנית ההתחמשות הזו מיועדת גם כדי לסחוט מהמערב תמיכה כלכלית והסרה של הסנקציות הכלכליות, המאיימות למוטט את המשק הריכוזי המבודד בה.

במהלך הלילה הודיעה צפון קוריאה כי תמשיך לערוך ניסויים גרעיניים וניסויים של טילים ארוכי טווח. לפי סוכנות הידיעות הרשמית KCNA, הלשכה הפוליטית של המפלגה הקומוניסטית השולטת במדינה "החליטה להיערך ליוזמת פעולה אינטנסטיבית, ולהמשיך את שיגורי הלוויינים לחלל באמצעות טילים ארוכי טווח".

במערב הגיבו בחומרה. מועצת הביטחון של האו"ם צפויה להתכנס היום כדי לדון בהשלכותיו של הניסוי ובהפרה הברורה של הסנקציות על ידי צפון קוריאה. מזכ"ל האו"ם, נשיא ארה"ב וממשלות רוסיה ובריטניה פרסמו גינויים לניסוי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן