Skip to content

עיתונאים מופלים לרעה, מפוחדים ומוחלשים

בכנס שהתקיים הערב באוניברסיטה הפתוחה דיברו עיתונאים בגילוי לב על השפעות בעלי ההון, על הפערים הפנימיים בין עיתונאים ועל העדר חופש העיתונות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

העיתונות נאלצת לחיות בשלום עם שלטון העשירים. כך סבור גיא רולניק מייסד ועורך דה מרקר (הארץ). עמדה זו  משתמעת מדבריו בכנס שהתקיים הערב באוניברסיטה הפתוחה ועסק במצב העיתונות בישראל.

גיא רולניק : הריכוזיות הורסת (צילום: גדעון מרקוביץ')

בכנס אמר רולניק: "כיום, עולם העסקים הוא המשפיע על חופש העיתונות. שלטון העשירים הוא זה השולט בארה"ב, והעיתונות היא גם עסק שחי עם המערכת הזו בסימביוזה".

רולניק הצביע על הריכוזיות כגורם סיכון משמעותי לדמוקרטיה: "העיתונות לקחה צעד מוזר – עיתונות ועיתונאים בעד מועדון קטן שמנהל את המשק. זה לא מקרה, כי יש מועדון קטן ששולט בטריליון שקלים ששייכים לציבור והוא מחליט לאן זה הולך. מועדון קטן שיש לו קשרים אישיים עם בעלי כלי התקשורת ועורכים, אז אין לנו עיתונות חופשית ודמוקרטית וזה מה שקורה פה היום. איינשטיין עוד אמר שריכוזיות כלכלית מחסלת את העיתונות". 

בדבריו תקף רולניק את איגודי העיתונאים החדשים על שלא העלו לראש סדר היום שלהם את נושא העצמאות של העיתונאי: "לפעמים כלי התקשורת המשמעותיים והחזקים ביותר נכנסים למיטה של החזקים ביותר ובעלי האינטרסים. אני מקווה שהאקדמיה, המו"לים והאיגודים ירימו את הדגל הזה נגד הריכוזיות בקרוב מאוד".   בין משתתפי הפאנל באוניברסיטה הפתוחה היו גם אבי וינברג, עמוס שביט, חגי מטר, אבנר הופשטיין וגל גבאי.

לשאלה אם יש עיתונאים מפוחדים, השיב חבר הפאנל עמוס שביט: "יש עיתונאים עם שכרון חושים, אבל יש בעיקר עיתונאים מוחלשים. כשאני מוצא את עצמי מממן נסיעות שלהם, ארוחת צהריים, צלם רק כך אני יודע שהכתבה תצא טוב. היום אני עוד יותר מבין את זה כשאני בצד השני, כשאני הדובר. זה לא ממקום של פחד זה ממקום מוחלש".  גל גבאי: "עיתונאים מרוויחים בין 5,000 ש"ח ל 100 אלף ש"ח. מעמד העיתונאי מאוד רם בחוץ אבל חלש במערכת. יש חשש מפיטורין וזה פוגע בחופש העיתונות".  חגי מטר: "יש פחד בקרב העיתונאים וזה נכון שלהתאגדות יש כוח. במקרה של מעריב העיתון קרס ולכן הפחד היה מאוד מוחשי".  אבנר הופשטיין: "אני פוטרתי מערוץ 10 כי לא פחדתי מספיק. יש בתקשורת המון צנזורה עצמית ובעיקר על ידי העיתונאים. הרוח של העיתונאים זה פשוט לזרום, שזה אומר לעצום עין ולנהוג בחוסר אתיקה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן