Skip to content

ח"כ כבל: "פרשת האסיר X צריכה להיחקר ע"י גורם בלתי תלוי"

ח"כ איתן כבל (העבודה) מתוודה לראשונה בעמוד הפייסבוק שלו כיצד נחשף לפני שנתיים לפרשה וכיצד התחמקו מלספק תשובות לשאלותיו. מסקנתו: "אם אעמוד בעתיד שוב אל מול דילמות דומות אני מניח שאנהג אחרת". ובינתיים: השר משה (בוגי) יעלון, בהתבטאות פומבית ישירה של אישיות ממשלתית: "אם הגענו למצב הזה, כנראה שהייתה מעידה שדרשה נקיטת צעדים בשיקול דעת […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בצעד אמיץ ויותא דופן מתוודה ח"כ איתן כבל, מעל עמוד הפייסבוק שלו, כיצד הגיע אליו לראשונה הסיפור של "האסיר X", כיצד ניסה לפרוץ את חומות השתיקה של מערכת הביטחון – וכיצד ויתר, בסופו של דבר. מסקנתו: "בסופו של יום המסקנה שלי היא שאם אעמוד בעתיד שוב אל מול דילמות דומות אני מניח שאנהג אחרת".

והנה הדברים שפרסם ח"כ כבל מילה במילה. לא נגענו:

איתן כבל: "האמון שלי במערכות אלה הולך ונסדק עד שהוא מחשב להישבר" (צילום: ציפי מנשה)
איתן כבל: "האמון שלי במערכות אלה הולך ונסדק עד שהוא מחשב להישבר" (צילום: ציפי מנשה)

"עד היום לא התבטאתי בפרשת האסיר X, אבל היום החלטתי לחשוף בפניכם בפעם הראשונה כיצד התגלגל סיפור עגום זה לפתחי כבר לפני יותר משנתיים: ביום רביעי 29/12/10, שלח לי חבר בשם ד׳, כתבה של רענן בן-צור ואביעד קליגמן, שהתפרסמה באתר ynet , תחת הכותרת ״אסיר התאבד בתאו בכלא איילון״. ד׳ ביקש שאגיש שאילתא בעניין וסבר שיש כאן סיפור מעניין ומוזר. לדבריו, ללא שום הסבר הגיוני הוא צילם את הכתבה, שמשום מה הורדה, הועלמה ונמחקה לאחר זמן קצר. הסיפור נשמע מעניין ובעקבות כך שלחתי שאילתא ישירה לשר לביטחון הפנים, המופקד על שירות בתי הסוהר.

"הזמן חלף ושום תשובה לא התקבלה גם לאחר שהפעלתי לחץ לקבל אותה. כעבור זמן ולאחר שהגברתי את לחציי על המערכת לקבל תשובות, קיבלתי באופן לא שיגרתי פנייה מגורמים ביטחוניים בכירים ביותר לוותר על קבלת התשובה לשאלותיי. לטענת גורמים אלה פרסום הנושא או התעסקות בו עלול לגרום לנזק כבד ובל ישוער הן למערכת הביטחון והן ליחסי החוץ של ישראל. אודה שהיה לי קשה מאוד לקבל תשובה שהיא בעצם איננה תשובה שלא רק שסוגרת את הגולל על השאילתא אלא יותר מכך היא סוגרת אפשרות שעומדת בפניי לחשוף סיפור.

הפוסט של איתן כבל כפי שפורסם
הפוסט של איתן כבל כפי שפורסם

"אני שלא נוהג לוותר, מצאתי את עצמי מתלבט קשות כיצד עלי לנהוג, האם להתעקש לקבל תשובות כמתחייב במדינה דמוקרטית וכמתחייב מתפקידי, או להיאלם אל מול הטיעון הקשה והמחייב, שכל חשיפה או התעסקות בעניין תגרום כפי שהם ציינו לפגיעה בביטחון מדינת ישראל וביחסי החוץ שלה.

"לאחר התלבטות ארוכה עם עצמי בלבד, כיאה לעיסוק בשאלות כאלה, הודעתי לאותם גורמים ביטחוניים שאני מוותר על קבלת התשובות לשאלותיי. בדיעבד אציין שאינני מצטער כלל על האופן בו נהגתי, שהוא פועל יוצא של אהבת העם והמולדת ושל הבנתי שיש גם מקרים בהם ביטחון המדינה גובר על זכותי ועל זכות הציבור לדעת. אני לא אדם שמקבל אוטומטית כל תפיסה של מערכת הביטחון, אך גם אינו קופץ באופן אוטומטי ויוצא נגד המערכת. אני דוגל בתפיסה אחראית השופטת כל מקרה לגופו ואינני חש שום צורך להתנצל על כך.

"יחד עם זאת, עם חשיפת הפרשה, אין לי צל של ספק שהיא צריכה להיחקר ולהיבדק על ידי גורם חיצוני בלתי תלוי משום שאסור בשום פנים ואופן שתתקבע בחברה הישראלית ובוודאי לא בקרב לא מעט אנשים הגיוניים מן הישוב שהמערכת עושה מעשים חמורים שיכולה להגיע עד העלמת אנשים, כשהסיפור הזה מעיד על הכלל ואינו יוצא דופן.

"חשוב לי להדגיש שככל שהשנים חולפות ואני נחשף למידע אם כחייל ואם כחבר בועדת החוץ והביטחון ובעיקר בוועדות המשנה הסגורות שלה האמון שלי במערכות אלה הולך ונסדק עד שהוא מחשב להישבר. אין ספק שחשיפה של פרטים מהפרשה לא הקלו על תחושותיי ובמידה רבה רק הרחיבו את הסדק.

"הפרשה הנוכחית חייבת להוביל לטלטלה מערכתית בכל זרועות הביטחון שלצערי למרות שמשרתים בהן הטובים ביותר הרי בכל הנוגע לתפיסת המרחב התקשורתי מתגלה שמרנות או בורות או שניהם גם יחד. בחורינו אולי לא שמו לב אך העולם השתנה ומשתנה באופן קיצוני והרשתות החברתיות עושות שמות בכל הנוגע לשמירת מידע/ חשיפת מידע. בכל רגע נתון וכמעט מכל נקודה בעולם ובזמן אמת נחשפים סיפורים כאלה ואחרים לכל העולם. כל מחזיק מכשיר חכם הוא כתב או פרשן.

"כללי המשחק אל מול התקשורת הישנה לא עושים רושם על מי שפועל במרחב של הרשתות החברתיות. המהפכה חייבת לא רק להתדפק בשערי הצנזורה אלא חייבת להיכנס פנימה אל תוך קודש הקודשים ולשנות תפיסות והתנהלות שהופכות את הגוף הזה למגוחך ולעיתים קרובות ללא רלוונטי. אם יש דבר אחד חיובי שיוצא מכל הפרשה העגומה הזאת של האסיר X הוא שכעת על מערכת הביטחון על כל שלוחותיה לשנות תפיסה ולהתאים את עצמה לעולם החדש שבו אנו חיים.

"בסופו של יום המסקנה שלי היא שאם אעמוד בעתיד שוב אל מול דילמות דומות אני מניח שאנהג אחרת".

"מטעמים של פיקוח נפש". משה (בוגי) יעלון (צילום: דן בר דוב)
"מטעמים של פיקוח נפש". משה (בוגי) יעלון (צילום: דן בר דוב)

ובינתיים: התבטאות פומבית ראשונה של אישיות ממשלתית בכירה, בפרשת "האסיר X". "אם הגענו למצב הזה, כנראה שהייתה מעידה שדרשה נקיטת צעדים בשיקול דעת ובפיקוח מלא". כך אמר השר משה (בוגי) יעלון, בראיון לדנה וייס, בתוכנית "פגוש את העיתונות". יעלון התייחס לתנאי הכליאה המחמירים שבהם היה עצור בן זיגייר, שנמצא מת בכלא איילון בשלהי 2010. "אנחנו מדינה מיוחדת מבחינת מצבנו הביטחוני. מטעמים של פיקוח נפש, נאלצנו לנקוט צעד כזה".

יעלון הדגיש גם כי בני משפחתו של זיגייר והרשויות באוסטרליה עודכנו בזמן אמת על ההתפתחויות בפרשה והבהיר: "מדינת ישראל אינה חשוכה. כל התאבדות בכלא מחייבת חקירה וזה מה שהיה גם במקרה הזה. אנחנו יודעים להפיק לקחים".

השר לעניינים אסטרטגיים גם תקף את חברי הכנסת שחשפו את הפרשה במליאת הכנסת – זהבה גלאון ממרצ, אחמד טיבי מרע"מ-תע"ל ודב חנין מחד"ש: "נעשה ניצול פוליטי. היו חברי כנסת אחרים שידעו להביא את העניין לבדיקה דרך ועדות משנה, מבלי לפגוע בביטחון המדינה", אמר השר יעלון.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן