Skip to content

נתניהו: "הסנקציות על איראן לא עשו כלום"

"התכנית של איראן חייבת לעמוד מול איום צבאי ממשי, אחרת לא יהיה ניתן לעצור אותם", אמר נתניהו בהופיעו בוועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים. "סנקציות חזקות צריכות להיות מגובות על ידי איום צבאי. זו הסוגיה הראשונה שתעלה בפגישה שלי ושל הנשיא אובמה בירושלים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"האתגר הגדול ביותר הניצב לפני ישראל הוא הרצון של אויבי ישראל שלא השתנה". כך אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בהופיעו בוועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים בסוכנות היהודית.

לדבריו, ידון עם הנשיא אובמה בביקורו בארץ בשורה של נושאים ובהם סוגיית איראן, מלחמת האזרחים בסוריה וקידום תהליך השלום עם הפלסטינים. לדבריו, עיצומים בלבד לא יעצרו את תכנית הגרעין של איראן ועליהם להיות מגובים באיום צבאי אמין. בעניין סוריה אמר נתניהו כי למשטר אסד יש את כלי הנשק הקטלניים בעולם ובכלל זה נשק כימי. אם ייפול משטר אסד הנשק הזה עלול לזלוג לידי ארגוני הטרור.

הסנקציות לא יעצרו את איראן". נתניהו (צילום: קובי גדעון / לע"מ)
הסנקציות לא יעצרו את איראן". נתניהו (צילום: קובי גדעון / לע"מ)

נתניהו הזהיר: "האיראנים ממשיכים להתקין צנטריגפות מהירות, כדי שיעברו את הקו האדום, שיספק להם את האורניום המועשר ב-90 אחוז. הסנקציות לא יעצרו אותם – ראו מה קרה בצפון קוריאה – הסנקציות לא עשו כלום. התכנית של איראן חייבת לעמוד מול איום צבאי ממשי, אחרת לא יהיה ניתן לעצור אותם. אני מאמין שסנקציות חזקות צריכות להיות מגובות על ידי איום צבאי. זו הסוגיה הראשונה שתעלה בפגישה שלי ושל הנשיא אובמה בירושלים", אמר.

על המתרחש בסוריה אמר נתניהו: "מה שקורה בסוריה הוא אסון הומניטרי אבל גם אסטרטגי. יש להם מערכות נשק מתקדמות ונשק קטלני שמאיים על ישראל, על ארצות הברית ועל בעלות בריתה. המערכות המסוכנות הללו יהיו ברות השגה אם סוריה תיפול. ישראל לא יכולה לתת לנשק הזה ליפול לידי חיזבאללה או אחרים – ואנחנו לא נרשה זאת. הדברים זזים בכיוון רע, ואנחנו לא יכולים לשבת ולחכות. עלינו לאחד כוחות ולהתכונן לקראת מה שהולך לקרות".

בנושא הפלסטיני אמר נתניהו כי יש להקים מדינה פלסטינית מפורזת בגדה, אחרת "ייקרה מה שם מה שקרה בלבנון ובעזה". הוא הדגיש כי לא ירשה שוב מצב שבו שטחים שפונו – הפכו לאזורי שיגור של טילים ורקטות לעבר ישראל. "לא נוכל להרשות זאת שוב. אנחנו צריכים תהליך שלום שייצור שלום וביטחון. שלום זה לא רק לחתום על נייר. המטרה היא ביטחון על הקרקע".

ובתוך כך הציג היום שאול מופז, במסיבת עיתונאים שכינס, תוכנית שלום משלו. הוא קרא לפלסטינים לחזור לשיחות ישירות עם ישראל בלי תנאים מוקדמים. "הגיע הזמן שהפלסטינים יכירו במדינה היהודית. אנחנו מוכנים להתקדם על בסיס זה, גם אם זה לא קל", אמר. "לא רק ישראל צריכה להתפשר, אלא גם הפלסטינים. אנחנו לא צריכים לבזבז עוד ארבע שנים על משא ומתן על המשא ומתן. אומר לאובמה שיגיד לפלסטינים: 'בואו נחזור לביזנס של המשא ומתן'".

קורא לכינוס ועידה אזורית בחסות ארצות הברית והקוורטט. שאול מופז (צילום: דן בר דוב)
קורא לכינוס ועידה אזורית בחסות ארצות הברית והקוורטט. שאול מופז (צילום: דן בר דוב)

כשלב ראשון קורא מופז לכינוס ועידה אזורית בחסות ארצות הברית והקוורטט, לאחר ביקור אובמה –   על מנת להניע את המשא ומתן המדיני. "עשרים השנים האחרונות הוכיחו לנו כי הניסיון להגיע להסדר קבע במהלך אחד לא צלח ועל כן הניסיון לחזור עליו נועד לכישלון. תכניתי המדינית מציעה הסדר ביניים על בסיס העקרונות של גבולות והסדרי ביטחון תחילה. לאחר מכן נוכל לגשת לסוגיות הליבה האחרון משעה שיחודש האמון בין הצדדים".

לדברי מופז ישראל אינה זקוקה להכרה פלסטינית בהיותנו מדינת הלאום של העם היהודי. "תנאי מקדים זה מהווה מכשול לחידוש השיחות וניתן להגיע אליו בשלבי הסיכום של ההסדר כאשר אנחנו נכיר במדינה הפלסטינית והם יכירו במקביל בישראל". עוד אומר מופז כי אם הצד הפלסטיני יכשיל את המשא ומתן, על ישראל לשקול צעדים אחרים שימנעו היגררות למציאות של מדינה דו לאומית. בין היתר ניתן לשקול סיפוח גושי ההתיישבות שיקבעו את גבולה המזרחי של ישראל תוך אבטחת ביטחון המדינה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן