Skip to content

כלכלת האיחוד האירופי ממשיכה להתכווץ

בהשוואה לדצמבר היא התכווצה ב-0.6% ובהשוואה לרבעון המקביל ב-2012 היא תגיע לירידה של 0.9%. בארה"ב ממשיכות החברות הציבוריות לרוב להפתיע בדוחות החיוביים את האנליסטים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אירופה:

בשלושת ימי המסחר הראשונים של השבוע האחרון שווקי אירופה נהנו מסנטימנט חיובי, אולם ביום רביעי המגמה התהפכה עם פרסום נתוני הצמיחה של הגוש שהזכירו כי המיתון עמוק יותר מהצפי. מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה האירופית מתברר, כי כלכלת הגוש התכווצה ב-0.6% בהשוואה לדצמבר, בעוד שהחזאים ציפו לירידה מתונה יותר של 0.2%. בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד הירידה חריפה עוד יותר והיא הגיע ל-0.9%-.

מנתוני הדו"ח ניתן לראות כי הנסיגה בצמיחה הגיע גם לכלכלות הגדולות: המשק הגרמני התכווץ לראשונה השנה ב-0.6% והמשק הצרפתי התכווץ ב-0.3%. ההאטה בגרמניה נבעה בעיקר במפגיעה בייצוא, ההאטה בבנייה ובהשקעות ההון של החברות. למרות זאת אין חשש בעולם, כי גרמניה תשקע למיתון וזאת בעיקר בשל איתותים חיוביים ממגזר הייצור. כמו כן נציין כי 2012 היתה השנה הראשונה מאז 1995 שבאף אחד מהרבעונים לא נרשמה צמיחה בגוש האירו.

הנתונים הבולטים שפורסמו באירופה בשבוע שחלף:
• הייצור התעשייתי בגוש האירו עלה בחודש דצמבר ב-0.7% בהשוואה לנובמבר, אולם בהשוואה לחודש דצמבר אשתקד מדובר בירידה של 2.4%. עיקר העלייה לעומת נובמבר נבעה מגידול בצריכה של מוצרי בני קיימא ועלייה בייצור נכסי השקעה.
• בסוף השבוע שחלף התכנס פורום שרי האוצר של המדינות המתועשות (G20) על רקע החשש מהתפרצות מלחמת מטבעות גלובלית. הכלכלות הגדולות בעולם התחייבו שלא להוריד מערך כספם באופן מכוון במטרה להגיד את הונם ואת האטרקטיביות שלהן במסחר העולמי. דוגמה אקטואלית לכך הינה יפן המבקשת להוריד את שערו של הין לרמה של 90 דולר.
• הבנק האירופי המרכזי ((ECB צופה, כי חבילת הסיוע לקפריסין תהיה מוכנה עד אפריל. מדובר בסיוע נמוך יחסית המוערך ב-10 מיליארד אירו.
• בריטניה: המכירות הקמעונאיות ירדו בחודש ינואר ב-0.6%, בעוד שהתחזית צפתה עלייה של 0.5%.

ארה"ב:

זירת המאקרו סיפקה השבוע תמונה מעורבת בנוגע לכלכלה האמריקנית. מצד אחד המכירות הקמעונאיות בחודש ינואר עמדו בקו אחד עם התחזיות שצפו עלייה של 0.1%. אולם נציין, כי מדובר בהאטה בקצב המכירות בחודש נובמבר ודצמבר שעלו ב-0.5%. כמו כן תביעות האבטלה בשבוע האחרון היו נמוכות מהמצופה. מצד שני, הייצור התעשייתי ירד ב-0.1% בינואר לאחר חודשים חזקים. ברקע למסחר ולנתוני המאקרו נמשך זרם הדוחות הכספיים של החברות הציבוריות שממשיך לרוב להפתיע לחיוב את האנליסטים. על פי הסטטיסטיקה מתברר, כי 63.6% מהחברות הנסחרות בוול סטריט הצליחו "להכות" את התחזיות בשוק. השבוע הקרוב יספק עדכונים לנעשה בשוק הנדל"ן, בשוק התעשייה ובנוגע למצב האינפלציה. היום (18.2) לא מתקיים מסחר בבורסות וול סטריט לרגל יום הנשיאים.

הנתונים העיקריים שפורסמו השבוע בזירת המאקרו בארה"ב:
• תביעות אבטלה ראשוניות: בשבוע האחרון ירדו מספר התביעות ב-27 אלף ל-341 אלף תביעות בלבד, בעוד שהתחזית הממוצעת עמדה על 360 אלף דרישות.
• הסנטימננט הצרכני, עד כה, בחודש פברואר עלה ב-2.5 נקודות לרמה של 76.3 נקודות. השיפור בסנטימנט הצרכני קיבל תמיכה מההתאוששות הנרשמת בשוק העבודה.

מניות

המסחר בשבוע שחלף הסתיים במגמה מעורבת: באירופה שבוע המסחר נחלק לשניים, כאשר שלושת הימים הראשונים התאפיינו בעליות ואילו ביום רביעי לאחר פרסום התמ"ג של גוש האירו עברו השווקים לטריטוריה השלילית. בארה"ב, נחתם השבוע כמעט ללא שינוי, כאשר מדד S&P 500 הצליח לסיים שבוע שביעי ברציפות בעלייה ובכך נסק לרמה הגבוהה ביותר בחמש השנים האחרונות. אחד האירועים המרכזיים שריכזו את תשומת לב המשקיעים היתה ההודעה כי וורן באפט, כחלק מקבוצת משקיעים, רוכש את יצרנית הקטשופ היינץ, בתמורה ל-28 מיליארד דולר. בתגובה להודעה זינקה מניית החברה ב-20%.

בסיכום שבועי: מדד הדאקס הגרמני ירד ב-0.77%, מדד קאק הצרפתי עלה ב-0.3%, מדד פוטסי בבריטניה עלה ב-1.03%. בארה"ב נחתם שבוע המסחר במגמה מעורבת: מדדS&P500 עלה ב-0.1%, מדד דאו ג'ונס נחלש בשיעור של 0.1% ומדד נאסד"ק נחלש בשיעור דומה. בורסות המזרח חוו שבוע חיובי בהובלת הבורסה בדרום קוריאה שעלתה ב-1.6%, בהונג קונג עלה מדד ההאנג סנג ב-1%, מדד ניקיי ביפן עלה ב-0.2%. בסין מדד שנחאי נותר ללא שינוי בהשוואה לרמה בה שהה בתחילת השבוע.

המסחר בבורסה הישראלית ננעל בעליות במגמה מעורבת. בסיכום שבועי: מדד ת"א 25 עלה ב-0.85%, מדד ת"א 100 התחזק ב-0.56%, מדד ת"א בנקים ירד ב-0.27%. מדד ת"א גז ונפט איבד כ-0.8%. מקרב 100 המניות המובילות בבורסה, בלטו השבוע לשלילה: מניית איזיצ'יפ השילה כ-16.5%, כתוצאה מאכזבת המשקיעים מהתחזית שסיפקה החברה להמשך השנה. טאואר ולייבפרסון איבדו כ-9% כל אחת מהן. מנגד, מניית אלון רבוע כחול הובילה את המגמה החיובית כשזינקה ב-8.8%, כלכלית ירושלים התחזקה ב-6%.

השבוע מניית בבילון צפויה לרכז את תשומת לב המשקיעים בשל הדוחות הכספיים לרבעון הרביעי, אותם תפרסם היום. כמו כן, המשקיעים ממתינים לעדכון החברה בדבר המועד בו היא מתכננת לצאת להנפקה בוול סטריט.

אג"ח

גם בזירת אגרות החוב התנהל המסחר במגמה מעורבת, בנטייה לירידות. האפיק הקונצרני הוביל את הירידות. מדד תל בונד 20 איבד כ-0.22%, מדד תל בונד 40 ירד ב-0.11%, מדד תל בונד 60 ירד ב-0.16%. ציפיות האינפלציה מתחילת השנה עלו בטווח הקצר וזאת על רקע ההערכות בשוק, כי לאחר מדד ינואר צפויים להירשם מדדים גבוהים. מתחילת השנה גייס הסקטור העסקי 7.3 מיליארד שקל באמצעות אג"ח. אנו ממשיכים לדבוק באסטרטגיית השקעה מפוזרת עם הטיה לאפיק המדדי, ביחס של 60% באפיק צמוד המדד, במח"מ בינוני ו-40% באפיק השקלי במח"מ ממוצע בינוני-קצר של 3-4 שנים.

כלכלת ישראל

• בחודש ינואר חלה ירידה של 15% בנטילת משכנתאות מהמערכת הבנקאית בהשוואה לחודש דצמבר והיא הסתכמה ב-3.97 מיליארד שקל. נציין, כי חודש דצמבר נחשב היסטורית לחודש שבו ניטלת המשכנתאות גבוהה מהממוצע. אם נשווה את נתוני חודש ינואר האחרון לינואר אשתקד נגלה, כי חלה עלייה 31%. מבין המשכנתאות שנלקחו בינואר, כמיליארד שקל נלקחו בריבית קבועה והשאר בריבית משתנה. כמו כן כ-2 מיליארד שקל מהמשכנתאות היו צמודות למדד המחירים לצרכן.

• בסיכום חודש דצמבר נמכרו כ-102 אלף דירות – עלייה של 18% בהשוואה לשנת 2011.

הגרעון גדל: על פי נתוני הלמ"ס עולה כי חלה ירידה דרמטית בסחר החוץ של ישראל: בחודשים נובמבר – ינואר היצוא ירד ב-16.5% והיבוא ירד ב-14.5% במונחים שנתיים. בחודש ינואר הגרעון המסחרי הסתכם ב-4.2 מיליארד שקל, מדובר בירידה של 33% לעומת חודש דצמבר אז הגרעון עמד על 6.3 מיליארד שקל.

בנק ישראל מתריע: מדו"ח מקיף העוסק בביצוע תקציב הממשלה ב-2012 ותחזית לשנים הבאות עולה תמונה עגומה. במידה והממשלה החדשה לא תבצע מהלכים (העלאת מיסים וביטול פטורים) הגירעון ב-2013 עלול להרקיע ל-4.9% מהתוצר. תמרורי האזהרה של בנק ישראל נוגעים גם לשנים 2014 ו-2015.

המשק מוריד קצב: על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מתברר, כי ברבעון הרביעי של השנה המשק צמח ב-2.5% בלבד. עוד עולה מהנתונים כי המשק צמח במחצית השנייה של 2012 ב-2.8% בחישוב שנתי לאחר עלייה של 2.9% במחצית הראשונה של 2012 ועלייה של 3.3% במחצית השנייה של 2011. העלייה בתוצר המשק במחצית השנייה של 2012 מבטאת עליות בהוצאה לצריכה ציבורית (1.8%) ובהוצאה לצריכה פרטית (1.1%) וירידות ביצוא הסחורות והשירותים (1.6%-) ובהשקעה בנכסים קבועים (5.5%-).
• מדד חודש ינואר ירד ב-0.2% בעוד שממוצע התחזיות עמד על ירידה של 0.1%.

הכותב הוא ממחלקת המחקר האינפיניטי

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן