Skip to content

המלונאים לאוצר: מאז עמוד ענן, התיירות משותקת בשל היעדר תקציב

נשיא התאחדות המלונות בישראל, עמי פדרמן, פנה לשר האוצר, לראשי האגפים באוצר ולראש הממשלה, בטענה ששיתוק אחז במערכת שיווק התיירות של מדינת ישראל על רקע המצב הפוליטי והיעדר ממשלה. האוצר: לא רק התיירות מושפעת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נשיא התאחדות המלונות בישראל, עמי פדרמן, פנה במכתב לשר האוצר, יובל שטייניץ, לראשי האגפים באוצר ולראש הממשלה, באמרו שמאז מבצע עמוד ענן יש משבר בתנועת התיירות הנכנסת לישראל, המחמיר מיום ליום. "חרף זאת, אין בישראל יכולת תגובה והמדינה מציגה דממה שיווקית בשל העובדה שאין כרגע ממשלה". לדבריו, בהיעדר רשות לאומית לשיווק, כמקובל ברוב מדינות העולם, תלוי שיווק התיירות אך ורק במשרד התיירות ובאוצר.

נשיא התאחדות המלונות בישראל, עמי פדרמן. דממה שיווקית. (צילום: עירית רוזנבלום)
נשיא התאחדות המלונות בישראל, עמי פדרמן. דממה שיווקית. (צילום: עירית רוזנבלום)

בשל היעדר תקציב מדינה מאושר לשנת 2013 ועל רקע התקציב הזמני (בשיטת 1:12) לא ניתן לצאת בקמפיין שיווקי משמעותי לעולם כדי להחזיר את התיירים לישראל. פדרמן מבקש שיופיע המבוגר האחראי, שיבין שאסור לישראל 'להתאבד תיירותית' רק לשם תקינות הניהול ולהביא לקריסת תעשיית התיירות, ולפיטורים משמעותיים, בעיקר בפריפריה.

לדבריו, לא רק שמשבר התיירות לא נעלם עם תום מבצע "עמוד ענן", אלא הוא הולך ומחמיר מיום ליום: "למעלה ממחצית טיסות השכר העונתיות לאילת נגוזו ונעלמו, מותירות את העיר ריקה מתיירי החורף מחו"ל. ביטולי התנועה מימי 'עמוד ענן' הפכו לביטולי סדרות שלמות של קבוצות, לביטולי קבוצות ייחודיות ולביטולי בודדים", הוא כותב, "המגמה המדאיגה נמשכת גם הלאה, אל מעבר לחג הפסח, מעמידה בספק גדול את כל שנת 2013 ואף מתחילה להסתמן הססנות ביחס ל-2014, שכן בעולם התיירות ההחלטות לשנת 2014 מתקבלות בחודשים מרץ ואפריל 2013.

ירידה בביקוש, אבדן משווקים 

פדרמן טוען כי התגובות המתקבלות מחו"ל הן של "בעיה תדמיתית קשה למן עמוד ענן", והמשכן בחששות מפני מצב לא בטוח. כל אלו מובילים למצב של אי וודאות, ירידה בביקוש, וכתוצאה, אובדן משווקים ומשקיעים בשיווק ישראל.

פדרמן: "בדיוק בשעה קשה זו לתיירות לישראל, אנו מוצאים עצמנו משותקים לחלוטין מבחינת יכולת התגובה שלנו בעולם, משוללי יכולת פעולה ליצירת ביקוש ולתמיכה במשווקים. במקום קמפיין אדיר ממדים, אנו מציגים דממה שיווקית. במקום שפע של פעולות שטח אגרסיביות, אנו נעלמים מהשטח. במקום אלפי מחליטנים אותם יש לארח בימים אלו בארץ, פסקו כל פעולות האירוח. במקום מסע מהיר לחיזוק המשווקים ורתימתם להמשך פעילות השקעה בשיווק ישראל, אנו "נמנעים מלחדש או ליזום הסכמי שיווק".

תיירים בים המלח. ביטולי סדרות של טיסות תיירים.(צילום: אתר משרד התיירות)
תיירים בים המלח. ביטולי סדרות של טיסות תיירים.(צילום: אתר משרד התיירות)

לדבריו, מציאות קשה זו היא לא רק בגין המצב התדמיתי הקשה של ישראל, אלא בעיקר עקב אופן התנהלות תקציב משרד התיירות וההגבלות הקשות על השימוש בו המוטלות על ידי משרד האוצר.
כותב פדרמן: "ידוע וברור כי העדר תקציב מדינה הנו בעייתי לעת הזו, אולם חייב להימצא 'המבוגר האחראי', אשר יבין שאסור לישראל להתאבד תיירותית, רק למען תקינות הניהול. הדבר יכול להביא לקריסת תעשיית התיירות של ישראל לשנתיים ומעלה, ולאובדן תוצר ומקומות תעסוקה בעיקר בפריפריה".

הוא מוסיף כי לצערם, לא השכילה ממשלת ישראל, כמומלץ ע"י המומחים שהיא עצמה שכרה, להקים את הרשות הלאומית לשיווק התיירות (כמקובל ברוב העולם), כך ששיווק התיירות לישראל תלוי כל כולו במשרד התיירות ובמעשי הממשלה, לכן ברגע זה רק הממשלה יכולה לטפל בבעיה. שיווק התיירות לישראל משותק, חוזי שיווק והסכמים אינם מתחדשים ולא נחתמים חדשים.

הצוות הבכיר של משרד התיירות, האמור בימים אלו להוביל את תעשיית התיירות לשורה של מבצעים, יוזמות ופעולות "מחוץ לקופסא" נאבק על שחרור, או אישור של בדל פעולה פה ושמץ יוזמה שם, אך ללא הצלחה, שכן כל התקציבים שאושרו ע"י ועדת חריגים מופנים למימון תשלומים להסכמים משנה שעברה שכן ה"עודפים" עדיין לא הועברו.

מלון ישרוטל רויאל גרדן באילת. מעלה ממחצית טיסות השכר העונתיות לאילת נעלמו (צילום: עירית רוזנבלום)
מלון ישרוטל רויאל גרדן באילת. למעלה ממחצית טיסות השכר העונתיות לאילת נעלמו (צילום: עירית רוזנבלום)

פדרמן קורא לשר שטייניץ להפגין מנהיגות, לעשות מעשה חריג, להבהיר שיש "הגיון בשיטה", שיש מי שימנע בכייה לדורות וימנע נזק מיותר לכלכלה ולמשק, בגין קריסתה המיותרת חלילה של תעשיית התיירות . ומבקש את טיפולו המיידי ונקיטת צעדים נדרשים למניעת הנזק לאלתר.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "היעדר תקציב מאושר משפיע על פעילות הממשלה כולה, לרבות תחום התיירות".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן