Skip to content

ליונל מסי, לא מה שחשבתם

יממה לפני שיחל המשחק הראשון של שמינית גמר ליגת האלופות בין מילאן לברצלונה, יממה לפני שחלק מהאוהדים יזילו ריר לקראת צפייה בליונל מסי משחק, הילאל עאדל מצטרף ל"חגיגות ליונל מסי" במאמר דעה אישי נוקב ומנתץ מיתוסים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אני כותב מצדו האחר של המתרס, מצד אלו שלא מאמינים כלל שמסי הוא "הגדול בהיסטוריה" או אפילו מתקרב להיות באמת גדול כמו שחקני הכדורגל הגדולים באמת. עבורי, ליונל מסי הוא השקר הכי גדול בהיסטוריה של הכדורגל. מכיוון שמסי יישאר, ככל הנראה, שחקן בסגל ברסה עד שנת 2018 לפחות, ימשיכו חלק נרחב מאוהדי הכדורגל לחשוב כמוני: מסי אינו כפי שאוהביו רואים אותו בספרד. הוא הרבה פחות מזה.

בזמנו החופשי, מסי הוא גם אחד הפרזנטורים של חברת ההנעלה וההלבשה העולמhת "אדידס". כאן הוא מדגמן את הדגם החדש של נעלי הכדורגל Adizero™ f50. צילום: Adidas Group
בזמנו החופשי, מסי הוא גם אחד הפרזנטורים של חברת ההנעלה וההלבשה העולמית "אדידס". כאן הוא מדגמן את הדגם החדש של נעלי הכדורגל Adizero™ f50. צילום: Adidas Group

כשמזכירים שחקנים כמו זידאן, רונאלדו, פלה, מראדונה, באג'יו, רונאלדיניו, קרוייף, פלאטיני ושחקנים נוספים, כולל איברהימוביץ', ישנו קונצנזוס על כך שהם מהגדולים שידע הכדורגל העולמי. כשמציינים את פלה ומראדונה במשפט אחד, המחלוקת היחידה שיכולה להיות לגבי שניהם היא מיהו השחקן הטוב יותר. להבדיל – לגבי מסי אין קונצנזוס. הדעות החלוקות לגביו מעידות שאלא אם ישתנה משהו במשחקו בעתיד, רבים מאוהדי הכדורגל לא יכללו אותו ברשימת אחד השחקנים הגדולים בהיסטוריה או יבחרו בו כשחקן הטוב ביותר.

לפני כחודש הבקיע מסי רביעייה במשחק של ברצלונה נגד אוססונה – עוד "משחק פח" בליגה הספרדית. צפיתי בתקציר המשחק וצחקתי. היה זה עוד משחק שבו אם היו מציבים קונוסים או דחלילים מקרטון בהגנה, הם היו מאתגרים את מסי הרבה יותר משחקני ההגנה המבישים של אוססונה. אבל לא רק באוססונה ההגנה נראית כך, זה המצב בכל הקבוצות הספרדיות. לכן אין להתפלא על כך שמסי מבקיע 9748378574 שערים במשחק וגם לא על כך שהוא שולח מסר שקרי עם מספר שערים חסר התקדים שלו בליגה הספרדית חסרת האיכות והאתגר.

"ההבדל בין הליגה הספרדית לליגה האיטלקית רב ביותר. באיטליה, אין כמעט מקום לנשום כי במשחקים היריב לא משאיר לך כלל שטחים לשחק בהם", אמר לואיס אנריקה, מאמנה של רומא לשעבר שהיה מאמן ברצלונה B לפני שעבר לאמן את קבוצת הבירה האיטלקית בעונה שעברה. במסיבת עיתונאים שנערכה לפני חודשיים סיפר חלוץ מילאן, בויאן קרקיץ', בוגר קבוצת הנוער של ברצלונה: "כל הזמן חשבתי שהליגה הספרדית טובה מהאיטלקית, אבל כיום דעתי השתנתה. הליגה הספרדית יותר יפה, אבל באיטליה הרבה יותר קשה לשחק. הליגה האיטלקית טובה יותר וקשה יותר וצריך לנצל כל הזדמנות כדי להבקיע."

לא הסתמכתי על דברים אלו כדי לגבש את דעתי על מסי. אני צופה במשחקי כדורגל כבר עשרים שנים ודעתי על השחקן הארגינטינאי התבססה עם השנים. לדעתי, מדובר כאן בשקר הכי גדול בתולדות הכדורגל.  איך אפשר להעריך שחקן כדורגל שמבקיע כזה מספר שערים בליגה כה חלשה? איך אפשר להעריך שחקן שמתמודד מול קבוצות חסרות טקטיקה ונטולות הגנה במשך עונה שלמה? הרי רק קבוצה אחת – ריאל מדריד – מאתגרת באמת את ברסה.

עכשיו יקפצו אוהדי ברסה בזעקה: "אבל תראה מה הוא עושה בליגת האלופות!" וגם לכך יש לי תשובה: מה עשה עד כה מסי בליגת האלופות ולמה? אוהדי ברצלונה שוכחים שמאז שנת 2006 איכותו של הכדורגל האירופאי מצויה בירידה. נוסף על כך, מסי "חוגג" על-גבן של יריבות איומות שהוגרלו לשחק מול ברצלונה. ולהבדיל – כאשר ברסה משחקת מול יריבות איכותיות בעלות משחק הגנה טוב, קשה לו.

לדוגמה, בשמונה משחקים נגד קבוצות איטלקיות, הבקיע מסי רק שלושה שערים, כולם בפנדלים. בעונה שעברה שיחקו זה מול זה מסי ונסטה, 36, בלמה לשעבר של מילאן. נסטה "עשה למסי בית ספר" והדגים לו כמה קשה לשחק מול בלם ברמה גבוהה. בשמונה עשר משחקים של ברסה מול יריבות  אנגליות הבקיע מסי שמונה שערים בלבד, אחד מהם בפנדל. נתון זה אינו מפתיע נוכח העובדה שהכדורגל האנגלי מתאפיין במשחק הגנתי פיזי. להבדיל, בשבעה משחקים של ברצלונה נגד יריבות גרמניות הבקיע מסי שניים עשר שערים. מיותר לציין איך נראות ההגנות הגרמניות.

מסי לא מצליח לעבוד על כולם כל הזמן. "חלוץ שרוצה להוכיח את עצמו – שיישחק באיטליה", אמר מראדונה בעבר. גם רונאלדו צוטט כאומר משפט דומה, לפיו חלוץ שמצליח באיטליה יצליח בכל מקום בעולם. בעונה שעברה במהלך שידור משחק בין ריאל בטיס (סביליה) לריאל מדריד, כשרונאלדו הבקיע את שערו השלושים ושניים בליגה, אמר השדר חפיז אל-דראג'י (אל-ג'זירה) את המשפט הבא: "המספרים של מסי ורונאלדו מוזרים. עם כל הכבוד לכם ולליגה הספרדית, בואו לליגה האיטלקית ותראו לנו אם אתם יכולים להבקיע שערים במספרים הללו. אם תעשו זאת, אז אני אבקש מכל נשיאי המדינות, ראשי הממשלות, המלכים והנסיכים במדינות המוכרות באו"ם שיבנו לכם פסלים בלב הבירות שלהם. כי אז אתם תוכיחו את היכולת שלכם מול שרי ההגנה של הכדורגל." אבל, לך תסביר לאוהדים, שחיים בבועה, שמה שנראה משחק איכותי בספרד הוא בעצם תת-רמה של כדורגל.

הערכתו של מסי כשחקן מעולה היא תופעה כה שקרית, עד שהיא הפכה, לטעמי, למגוחכת. אדם שמבין בכדורגל, בקיא בטקטיקת המשחק ובאופן שבו הגנות צריכות להיות מוחקות, אינו יכול להעריך את מיליון השערים שמסי מבקיע בספרד על ימין ועל שמאל. בשלב מסוים זה הופך להיות מצחיק או פתטי. ידיד שלי, שגר כבר תשע שנים באיטליה סיפר לי לא מכבר, שאם תגיד שם שמסי הוא הגדול בהיסטוריה, ירדפו אחריך בזריקת נעליים. עצוב שעיתונאי הספורט, השדרנים והפרשנים מגדילים את הבועה. אולי הליגה האיטלקית לא מספקת כדורגל יפה ואסתטי, אבל היא מספקת קושי רב עבור כל שחקן. אם מסי ישחק באיטליה או באנגליה ויבקיע 50% מהשערים שהוא מבקיע כיום בספרד, יהיה אפשר להעריך אותו מחדש ואולי לכלול אותו בין רשימת השחקנים שמניתי קודם. כל עוד זה לא מתקיים, אז מסי ימשיך להיחשב, בעיניי ובעיניהם של רבים מאוהדי הכדורגל, כשחקן שלא הוכיח את איכותו אלא רק בחממת ברצלונה ובליגה נטולת מאמנים איכותיים ועם קבוצות בעלות הגנה חלשה עד לא מתפקדת שמשחקות משחקים ללא טקטיקה נראית לעין.

אריגו סאקי, מאמן נבחרת האזורי לשעבר ופרשן הספורט הראשי של ערוץ מדיה-סט האיטלקי, נשאל בשבוע שעבר בשידור חי מי משני השחקנים – מסי או מראדונה – הוא שחקן טוב יותר. סאקי, שמבין דבר או שניים בכדורגל, השיב: "חד-משמעית מראדונה. עד היום מסי התקשה מול כל קבוצה שמשחקת עם הגנה מסודרת ואיכות טקטית. הוא התקשה מאוד, אם בכלל, לפצח אותן. להבדיל, מראדונה בעבר פירק כל הגנה שעמדה מולו. מסי התקשה רבות מול איכות הגנתית." אם תשאלו אותי, מסי לא מתקרב לגדולים באמת כדוגמת זידאן או רונאלדיניו. הגאונות של שני האחרונים לא קיימת אצל הפרעוש. למעט מהירות וזריזות וכמובן יכולת בעיטה טובה שמספיקה לאין-הגנה של הקבוצות הספרדיות, אין למסי שמץ מהיצירתיות הגאונית שקיימת אצל צמד השחקנים הנפלאים הללו. כשצופים בשעריו של מסי רואים את כמות הדחיקות שהוא מבקיע דרכן ואת כמות המצבים אחד-על-אחד שהוא מתרגם לשערים אחרי מסירות שהוא מקבל מהגאונים אינייסטה וצ'אבי. אפשר לכתוב מגילה בניתוח שעריו, אך אחסוך זאת מכם – פשוט צפו בעצמכם.

מחר בערב (21:45, שעון ישראל) יחל באיצטדיון סן סירו משחק שמינית הגמר בין ברסה למילאן. מחר בערב צפוי למסי מפגש עם אחת מהרכבי ההגנה הכי גרועים בהיסטוריה של הרוסונרי. לרשות אלגרי עומד סגל שחקנים שכולל את מקסס, ייפס, ספאטה ובונרה כבלמים. יהא אשר יהא שיבוצו של אלגרי (ההרכבים למשחק יפורסמו רק מחר), מסקרן לראות כיצד יתפקד מסי מול ההגנה המילאנזית. אם יצליח להבקיע, אעריך אותו יותר. כדאי למסי ללמוד מאיברהימוביץ', חברו לשעבר לקבוצה, ששיחק גם במילאן ועכשיו בפ.ס.ז' ומוכיח את עצמו כל פעם מחדש בקבוצות שונות ובליגות שונות כחלוץ משכמו ומעלה. איברהימוביץ' היה ונשאר דומיננטי בכל מערך, הרכב וסגנון משחק. ואף מילה על רונאלדו "המקורי", החלוץ הברזילאי ששיחק בכמה וכמה ליגות אירופאיות ולא השאיר אף רשת ללא תזוזה. אני קורא למסי לצאת מברצלונה ולשחק באיטליה או אנגליה, גם אם הדבר ידרוש הקטנת השכר, על מנת להוכיח לעצמו ולאחרים את יכולותיו. אני כשלעצמי, מסתקרן לדעת מה יקרה אם התרחיש הזה יתממש. ועד שזה יקרה, אחזיק בדעותיי ואתרווח על הכורסה לצפות בישורת האחרונה של ליגת האלופות לעונה זו.

* * *

 

 

 

 

3 Comments

  1. eli
    13 בינואר 2014 @ 23:35

    בולשיט. מסי רק בן 26 ורק עניין של זמן עד שיכנס להיכל התהילה כגדולי הכדורגלנים בכל הזמנים. לא מוצא לנכון להשוות את הנ"ל לדייגו מראדונה, אך זה פשוט בלתי אפשרי להישאר אדיש לכל הישגיו הכבירים-4 פעמים ברציפות כשחקן השנה בעולם, 91 שערים בשנה אחת, 3 תארי ליגת האלופות, יותר מ-7 אליפויות ליגה עם ברצלונה. אגב, כריסטיאנו רונאלדו זכה בכדור הזהב, הגיע לו, אך למסי זה לא יזיז. הפרעוש הארגנטינאי לא חייב עוד כדור זהב כדי להוכיח לכולם שהוא הכי טוב בכל רחבי הגלובוס, וכהרגלו משאיר אבק ל-CR7.
    מחזק את דבריו של מנצל, מדוע זידאן, פיגו ורונאלדו הברזילאי לא הגיעו למספרים כאלה? ואגב, האחרון בעונתו היחידה בברצלונה הבקיע 37 שערים, חלוץ אדיר היה. מסי כמובן השאיר לו אבק והבקיע באחת מהעונות 50 שערים, עוד אחת עם 46. חובת ההוכחה היא עוד על מסי, כשנבחרת ארגנטינה על הכתפיים שלו במונדיאל הקרוב, ואז באמת נוכל לקבוע אם מדובר באחד מהגדולים בהיסטוריה.
    נסכם זאת כי מסי עוד צעיר, ולפני אתגרים רבים. כמובן, יש שיגידו כי אינייסטה וצ'אבי הם הסיבה להצלחתו, יש שיגידו שההגנות בספרד חלשות, יש שיגידו שהוא מקבל עדיפות מהשופטים…אבל אם הם כאלה חכמים, שיעבירו את בלוטלי ואנטוניו קסאנו הנה, ונראה אם הם מסוגלים לשחזר או (לפחות) להתקרב למספרים של מסי.
    נסכם זאת שהרבה מהמחשבות האנטי אובייקטיביות כלפי הארגנטינאי נובעות בעיקר מקנאות, כי אחרי הכל, קשה לתפוש כזה שחקן עם כזו יכולת, קשה לפרגן…וגם אוהבי רונאלדו הפנאטים ביותר לא יוכלו להתכחש אליו.

  2. מוטי
    22 בפברואר 2013 @ 13:24

    מעולה! באמת אחד השקרים הגדולים של הכדורגל העולמי!! מסי באמת לא שייך לעשרת הגדולים של תולדות הכדורגל.

  3. מנצל
    21 בפברואר 2013 @ 14:55

    מצחיק אבל כל הדוגמאות שהבאת לשחקנים "גדולים באמת" כמעט כולם שיחקו בעצמם בליגה הספרדית, אבל הם משום מה לא כבשו 9748378574 שערים שם. אולי כי ההגנות שם יותר מביכות מקונוסים רק כשמשחקים מול מסי, כשזידאן למשל היה עולה לשחק הוא באמת היה צריך להיות גאון כדי לעבור שחקן ולשים את הכדור בפנים, הא?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן