Skip to content

ההסכם: לבני תהיה שרת המשפטים ותנהל את המו"מ עם הפלסטינים

בהציגו הערב את ההסכם אמר נתניהו: "נעשה זאת יחד לפי המדיניות שהתוויתי בנאומי באוניברסיטת בר אילן, בכנסת ובקונגרס האמריקני. על בסיס העקרונות שהתוויתי, אסמיך את ציפי לבני לשאת ולתת עם הפלסטינים, כדי להתקדם בתהליך המדיני. אני מקווה שנמצא שותף שיתייחס ברצינות לצרכי הביטחון של ישראל ושיהיה מוכן לסיים את הסכסוך אחת ולתמיד"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פריצת דרך במו"מ להקמת קואליציה: ציפי לבני ומפלגתה מצטרפים לממשלה.

שרת המשפטים המיועדת. ציפי לבני (צילום: דן בר דוב)
שרת המשפטים המיועדת. ציפי לבני (צילום: דן בר דוב)

עפ"י ההסכמה שהושגה לבני תכהן כשרת המשפטים ותעמוד בראש צוות שינהל את המו"מ המדיני עם הפלסטינים. ח"כ עמיר פרץ (מס' 3 ברשימת 'התנועה') יכהן כשר לאיכות הסביבה ועמרם מצנע (מס' 2 ברשימה) יעמוד בראש אחת הוועדות הבכירות בכנסת.

"לשים בצד מחלוקות ולהתגבר על יריבויות ישנות"

נתניהו ולבני הציגו הערב במשותף, במסיבת עיתונאים בכנסת, את ההסכמות ביניהם. בהציגו את ההסכם, אמר ראש הממשלה כי היום נעשה הצעד הראשון בכיוון ממשלת אחדות לאומית רחבה. "מדינת ישראל עומדת בפני אתגרים עצומים, חלקם חסרי תקדים", אמר ראש הממשלה. "האיומים מאיראן, סוריה וחיזבאללה אינם נעצרים לרגע. כדי לתת מענה לאיומים הללו אנחנו צריכים להרכיב ממשלה רחבה ויציבה שמאחדת את העם. בנוסף למחויבות שלנו לביטחון, עלינו לעשות כל מאמץ לקדם תהליך שלום אחראי עם הפלסטינים. כדי לעמוד באתגרים הללו, לצד טיפול באתגרים מבית כמו הגברת השוויון בנטל והורדת יוקר המחיה, אנו חייבים לאחד כוחות. אנו חייבים לחפש את המשותף והמאוחד ולא את המפריד והמפלג. זה בדיוק מה שציפי לבני ואני עושים היום. שנינו יודעים שצריך לשים בצד את המחלוקות, להתגבר על יריבויות ישנות ולשלב כוחות למען המדינה שלנו".

נתניהו הדגיש: "ציפי לבני תהיה שרת המשפטים הבאה של מדינת ישראל. היא תהיה שותפה בכירה במאמץ לקדם תהליך מדיני עם הפלסטינים שטרתו להשיג שלום בין שתי מדינות לאום. נעשה זאת יחד לפי המדיניות שהתוויתי בנאומי באוניברסיטת בר אילן, בכנסת ובקונגרס האמריקני. יוקם צוות שרים בראשותי לעניני תהליך השלום. על בסיס העקרונות שהתוויתי, אסמיך את ציפי לבני לשאת ולתת עם הפלסטינים. כמובן , כדי להתקדם בתהליך המדיני. אני מקווה שנמצא שותף שיתייחס ברצינות לצרכי הביטחון של ישראל ושיהיה מוכן לסיים את הסכסוך אחת ולתמיד. היום ישראל מושיטה את ידה פעם נוספת לשלום. אנו רוצים תהליך מדיני. אני אעמוד על כך שכל תהליך מדיני ישמור על בטחון המדינה והאינטרסים הלאומיים שלנו. אני קורא לסיעות האחרות לגלות את האחריות שנדרשת בעת הזאת ולהצטרף אלינו. זה לא הזמן להקשיח עמדות, או להחרים ציבורים שלמים. זה הזמן למצוא את המכנה המשותף ולשים בראש את טובת המדינה".

"לא אסלח לעצמי אם אשב הפעם בצד"

לבני אמרה: "כולנו לקחנו סיכונים. גם אני וגם ראש הממשלה. ההחלטה שלי הפעם, בניגוד להחלטה אחרת שקיבלתי לפני מספר שנים, היא למצות את מלוא כוחנו מתוך הממשלה". על יריבותה האישית והפוליטית עם נתניהו אמרה לבני: "לראש הממשלה ולי יש היסטוריה של מאבקים פוליטיים. ניהלנו שיחות ארוכות ושקטות, והגענו להבנות שצריך לשים את הדברים האלה בצד. זה הבסיס לשותפות שיצרנו. כשחזרתי לפוליטיקה, אמרתי שלא אסלח לעצמי אם אשב הפעם בצד. אני מקווה שהקואליציה תהיה רחבה ושנוכל לבצע את הדברים שהסכמנו עליהם".

עפ"י ההסכם הקואליציוני לאחר כינון הממשלה יוקם צוות שרים לעניין תהליך השלום עם הפלסטינים, בראשות ראש הממשלה ובהשתתפות שרת המשפטים, שר הביטחון ושר החוץ. אולם מי שיוסמך לשאת ולתת עם הפלסטינים, תהיה שרת המשפטים, ציפי לבני.

"עם הקמת הממשלה, ראש הממשלה יסמיך את שרת המשפטים לשמש כנושאת וכנותנת עם הפלסטינים, במטרה להגיע להסדר מדיני עמם שמסיים את הסכסוך", נאמר בהסכם הקואליציוני. "ראש הממשלה ושרת המשפטים יפעלו עם הקמת הממשלה לחידוש התהליך המדיני. אם יושג הסכם, הוא יובא להכרעת הממשלה והכנסת ואם יהיה בכך צורך, על פי דין, למשאל עם. בעניין זה יינתן חופש הצבעה".

עוד נאמר בהסכם כי שרת המשפטים תתאם עם ראש הממשלה כאחראי על וכמתווה המדיניות, את המהלכים המוצעים על ידה ותדווח לו באופן שוטף וקבוע על כל ההתפתחויות.

"יחוקק חוק להגברת השוויון בנטל"

עוד נקבע בהסכם כי "ראש הממשלה ימנה נציג בכיר מטעמו ונציג זה ו/או מי שיוסמך ע"י ראש הממשלה, ילווה את המו"מ באופן קבוע וישתתף בכל הפגישות, המגעים והדיונים הנוגעים לתהליך השלום. לא יתנהל מו"מ מקביל".

החתימות על ההסכם הקואליציוני
החתימות על ההסכם הקואליציוני

בהסכם נקבע עוד כי לצורך המו"מ יועמדו לשרת המשפטים התקנים לצורך הקמת צוות מקצועי מתאים, הכפוף אליה – ויוקצו המשאבים הדרושים לפעילותו, כפי שיוחלט לאחר הרכבת הממשלה. "ראש הממשלה ינחה את משרדי הממשלה הרלוונטיים, לרבות זרועות הביטחון והמודיעין, לשתף פעולה עם שרת המשפטים לצורכי קידום תהליך השלום, בכך שיתנו לה א המידע והסיוע הנדרשים לצורך זה. שר החוץ ינחה את משרדו לתת לשרה עזרה משפטי, דיפלומטית ולוגיסטית ככל שיידרש, לשם פגישות עם גורמים בינלאומיים הנוגעים ישירות למו"מ. המועצה לביטחון לאומי תונחה לבצע עבודות מטה, אם תידרשנה, בתחום הרלוונטי".

בנושא השוויון בנטל נאמר בהסכם: "מוסכם על הצדדים כי יחוקק חוק להגברת השוויון בנטל, עפ"י העיקרון שבו אזרחי ישראל יתרמו את חלקם לנשיאה בנטל, בהתאם לתכניות שתוכן בהסכמת הצדדים". עוד סוכם כי "הצדדים יפעלו לביצוע תיקונים חקיקתיים בשיטת הממשל בישראל, מתוך מטרה להגביר את היציבות השלטונית ולחזק את המשילות".

בליכוד ביתנו מקווים כי ההסכם שהושג עם לבני ומפלגתה (ויושג כנראה גם עם קדימה) ישבור את הקיפאון ששורר מזה שבוע ויותר, במו"מ עם הבית היהודי ויש עתיד.

רק אתמול קבלו נפתלי בנט ויאיר לפיד על הקיפאון במו"מ הקואליציוני. "זה שבוע לא מתקיים משא ומתן משמעותי", אמר נפתלי בנט לחברי סיעתו. "לבית היהודי יש זמן, לעם ישראל אין". ואילו יאיר לפיד אמר: "אני מבין שאומרים עלינו שאין לנו ניסיון ואנחנו לא מבינים בפולטיקה, ואני רוצה להגיד שזה נכון לגמרי. באמת אין לנו ניסיון ואנחנו באמת לא מבינים בפוליטיקה. זו הסיבה שאין לנו שום ברירה אחרת, אלא להיצמד לערכים שלנו ולעקרונות שלנו".

יו"ר מרצ, זהבה גלאון, תקפה בתגובה את לבני, מעל דף הפייסבוק שלה. "כשציפי לבני נכנסה למערכת הבחירות, רגע לפני סגירת הרשימות, היא חירבה את התקווה שתקום כאן ממשלת מרכז-שמאל", כתבה גלאון. "היום, למרות הססמאות שזרקה בבחירות, היא הראשונה שזוחלת לתוך ממשלת הימין המתגבשת. הכניסה של לבני לממשלה היא סטירת לחי למצביעיה, שחלמו על שינוי מדיני, וגילו שגנבו להם את הקול והעבירו אותו לימין. לבני יודעת טוב מאוד מי זה בנימין נתניהו. היא יודעת שהוא מונע משיקולים פוליטיים צרים, מפחד משינוי ומפחד מהדחה. היא יודעת שנתניהו מבטיח, ולא מקיים. והיא יודעת שאולי הוא ייתן לה לעשות תהליך, אבל הוא לא יעשה שלום".

1 Comment

  1. יהודה דורנר
    20 בפברואר 2013 @ 12:03

    כמה עלוב !! ציפי לבני היא אחת משרי המשפטים הגרועים ביותר שהיו במדינת ישראל ! כדאי וצריך לשאול את כל הפקידות הבכירה של המשרד כדי להבין עד כמה היא פשוט ישבה במשרד והמתינה שימנו אותה למשרד החוץ.
    לא מזמן ליאור חורב ,מי שגידל אותה והביא אותה למעמדה ה"רם" נשאל על ידי קובי מידן בשיחה אישית ברדיו מה הוא חושב עליה וחורב השיב : "על ציפי לבני צריך להגיד שלא כל מי שלא מצא עבודה בחוץ צריך לחזור לפוליטיקה" . בושה לליכוד ביתנו

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן