Skip to content

בליכוד ביתנו מעריכים: צירוף לבני יקל על ניתוק ברית בנט-לפיד

השר משה (בוגי) יעלון: "הסיפור בין בנט ללפיד הוא איזו שהיא ברית מוזרה, עם שיקולים לא רלוונטיים מבחינת האינטרסים, עם ניסיון להדיר ציבור שלם מהצטרפות לממשלה כמו ציבור החרדים - וזה מסוג הדברים שבוודאי לא מקובלים עלינו". לבני בעמוד הפייסבוק שלה: "אנחנו נכנסים לממשלה בשל החובה האסטרטגית והמוסרית להפוך כל אבן, למצות כל דרך, להיות […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בליכוד ביתנו מעריכים כי ההסכם הקואליציוני שנחתם עם ציפי לבני ומפלגתה, יזרז את פירוק הברית שבין יאיר לפיד לנפתלי בנט.

גורם בליכוד ביתנו, המעורה במתרחש במו"מ הקואליציוני, העריך הבוקר בשיחה עם מגפון, כי צירופה של לבני לממשלה יעמיד את נפתלי בנט ומפלגתו לפני דילמה שבה הוא יצטרך להכריע בין השפעה מתוך הממשלה, על המו"מ עם הפלסטינים – לבין המשך ההישארות בברית עם יאיר לפיד.  "במוקדם או במאוחר זאת תהיה הדילמה שתכריע, בסופו של דבר, בהחלטת הבית היהודי, האם להצטרף לקואליציה", אמר אותו גורם. "אין לי ספק באיזו משתי האפשרויות הוא יבחר".

"הברית המוזרה בין בנט ללפיד"

בראיון לרשת ב' התייחס לכך השר משה (בוגי) יעלון, שאמר: "הסיפור בין בנט ללפיד הוא איזושהי ברית מוזרה, עם שיקולים לא רלוונטיים מבחינת האינטרסים, עם ניסיון להדיר ציבור שלם מהצטרפות לממשלה כמו ציבור החרדים – וזה מסוג הדברים שבוודאי לא מקובלים עלינו".

נפתלי בנט. "יעמוד בפני דילמה" (צילום: רפי מיכאלי)
נפתלי בנט. "יעמוד בפני דילמה" (צילום: רפי מיכאלי)

יעלון אמר עוד כי עדיין אין שום סיכום בין הליכוד ביתנו לבין החרדים, בנושא השוויון בנטל. "אין עדיין שום הסכם", אמר. "העיקרון שלנו הוא להגביר את השוויון בנטל בלי להגיע למלחמת אחים, ומי שמנסה להציג את זה על ידי מתווה של יאיר לפיד, שהוא גם לא חוקי ולא קביל בבג"צ, וגם לא ישים, ובעצם מכריז מלחמה על הציבור החרדי בהגדרת מכסה בעוד חמש שנים. אז בנט לא רוצה שוויון בנטל, הוא רוצה להדיר את החרדים או להכריז עליהם מלחמה ולזה אנחנו לא נהיה שותפים".

ציפי לבני עצמה הצדיקה הבוקר את הצטרפותה לקואליציה בראשות בנימין נתניהו, במהלך ישיבת הסיעה שכינסה בכנסת. היא סיפרה: "קיבלנו המון ברכות מרחבי העולם משום שיצרנו תקווה חדשה"  וטענה הפעם – בניגוד לפעם שעברה לפני ארבע שנים – תהיה לה השפעה ממשית על המדיניות של הממשלה.

"ברית מוזרה בין בנט ללפיד". משה (בוגי) יעלון (צילום: דן בר דוב)
"ברית מוזרה בין בנט ללפיד". משה (בוגי) יעלון (צילום: דן בר דוב)

לדבריה, לפני ארבע שנים, כאשר נתניהו הציע לה להצטרף לקואליציה – היה זה כבר אחרי שהרכיב את הקואליציה משותפיו הטבעיים. "לו היינו אז מצטרפים, בתנאים שנתניהו הכתיב לאחר שבנה כבר את הקואליציה משותפיו הטבעיים – היינו אז משמשים כעלה תאנה, למרות שהיו לנו 28 מנדטים", טענה לבני. "הפעם זה שונה, כי המדיניות היא גם על פי השקפת עולם של התנועה. מכאן ואילך, השאלה איך תראה הממשלה הבאה היא עדיין פתוחה. היה ברור מראש שתהיה ביקורת וזה לגיטימי אבל המבחן האמיתי יקבע".

 "לא אסלח לעצמי אם אשב בצד"

לבני אמרה עוד: "משרד המשפטים יאפשר לנו לקדם את השקפת עולמנו ולמנוע הקצנה שראינו בכנסת הקודמת. זה לא עניין של תיק או תפקיד, אלא יכולת להשפיע על הכיוונים שהממשלה תלך בהם. היום אנחנו מחייכים, אבל יש על כתפינו אחריות רבה ויש מבחנים לפנינו".

במהלך הישיבה שרר מתח גלוי בין עמיר פרץ לעמרם מצנע. עמיר פרץ ניסה לגשת למצנע, ללחוץ את ידו ולאחל לו יום הולדת שמח – אך מצנע התעלם והפנה לו כתף קרה.

מאוחר יותר, בשעות אחר הצהריים, התייחסה ציפי לבני בהרחבה, בעמוד הפייסבוק שלה, לסיבות לכניסתה לקואליציה. "אנחנו נכנסים לממשלה בשל החובה האסטרטגית והמוסרית להפוך כל אבן, למצות כל דרך, להיות בכל ממשלה שמתחייבת לנסות להביא שלום", כתבה לבני. "כשחזרתי לפוליטיקה אמרתי שלא אסלח לעצמי אם אשב בצד וההחלטה שלי הפעם, בשונה מלפני מספר שנים, היא למצות את מלוא כוחנו מתוך הממשלה. אני גאה לקבל על עצמי את תיק המשפטים. כשרת המשפטים אשמור את הדמוקרטיה בישראל ואת האיזונים הנדרשים לשמור על ערכיה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

"הנושא המדיני הוא במרכז חיינו". ציפי לבני ועמיר פרץ (צילום אכריון: דן בר דוב)
"הנושא המדיני הוא במרכז חיינו". ציפי לבני ועמיר פרץ (צילום אכריון: דן בר דוב)

לבני המשיכה וכתבה: "התחייבנו במערכת הבחירות להלחם על הסדר מדיני גם כשזה לא השתלם פוליטית. האמון שנתתם בנו, שנילחם על כך, הוביל לשותפות שהבשילה לאחר שנתנו בידי הסמכויות המתאימות להיות בתפקיד הנושאת ונותנת בשם מדינת ישראל במטרה להגיע לסיום הסכסוך עם הפלשתינים על בסיס שתי מדינות לאום.

"גם אם הנושא המדיני לא היה במרכז מערכת הבחירות הוא נמצא במרכז חיינו- זאת המציאות! המציאות הזאת מביאה את נשיא ארה"ב לביקור בישראל בחודש הבא", כותבת לבני. "גם רה"מ וגם אני מבינים את הצורך לטפל בסוגיות שעמדו במרכז מערכת הבחירות. כמי שמילאו את התפקידים הבכירים ביותר בישראל אנחנו יודעים שחשיבותם של הנושאים הללו לא מורידה מהדחיפות בטיפול בנושאים המדינים ביטחוניים. חייבים להגביר את השוויון בנטל, אבל אירן סוריה והפלשתינים דחופים לא פחות. והכל קשור".

בבית היהודי לא מתלהבים 

בהמשך מסבירה יו"ר התנועה מדוע דווקא עכשיו החליטה להצטרף לקואליציה. "אתם בטח שואלים מדוע זה לא קרה לפני ארבע שנים: לפני ארבע שנים נתניהו הרכיב ממשלת ימין חרדים והציע הצטרפות על בסיס המדיניות שלהם, היום יצרנו ביחד מדיניות שונה שהיא הבסיס. קוראת לכל מפלגה ומנהיגות שמבינה את הצורך בקידום תהליך מדיני יחד עם הגברת הנשיאה בנטל והנושאים החברתיים להצטרף – הם אלה שיכולים היום להשפיע על המדיניות. חלון הזדמנויות מטיבו להסגר ואני מקווה שהקואליציה תהיה מורכבת מכל אותם כוחות פוליטיים השותפים להבנה ולצורך לפעול במשותף מול האתגרים.

"חבריי לסיעה, עמרם מצנע ועמיר פרץ, המשלבים ניסיון ביטחוני ומחויבות חברתית עמוקה ויחד עם אלעזר שטרן שאמון על תכניות הגברת הנשיאה בנטל מזה שנים וכן מאיר שטרית שר בכיר בעבר בעל ניסיון מצטבר רב שנים וניצב בדימוס, ח"כ דוד צור – נפעל ביחד כדי לקדם תהליך מדיני, שוויון בנטל וצמצום פערים חברתיים. ביחד נקדם את הערכים האלה שכל כך מהותיים לחיים של כולנו", כותבת לבני.

בימים הקרובים מתכוונת יו"ר התנועה לערוך צ׳ט פתוח ולענות אישית לשאלות.

במפלגת הבית היהודי לא התלהבו מצירופה של לבני לקואליציה ומהפקדתה על המו"מ עם הפלסטינים – אך, מאידך, הודו כי זה לא מה שימנע מהם להצטרף לממשלה. חבר הכנסת אורי אורבך מ"הבית היהודי" אמר הבוקר ל"קול ישראל" כי בהחלט יש אפשרות שמפלגתו תהיה בקואליציה עם התנועה. לדבריו, אנשי מפלגתו אינם מרוצים מכך שלבני תנהל את המשא ומתן המדיני אך הם מבינים שנתניהו זקוק לממשלה רחבה.

בינתיים לא נואשו עדיין בליכוד ביתנו גם מצירופה של מפלגת העבודה – למרות שהסיכויים לכך נראים מזעריים. גם בש"ס עושים מאמץ גדול לצרף את "העבודה" וח"כ אריה דרעי נפגש אתמול  לפגישה ממושכת עם עופר עיני בעניין זה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן