Skip to content

שנת 2012 – שנת שיא בתיירות הימית בנמל חיפה

171 אלף תיירים הגיעו לחיפה ליום אחד או ליומיים במהלך 2012 - עלייה של 5.5% ביחס לשנה שעברה ו- 110% ביחס לשנת 2010. עם זאת, קרוב ל-20 אלף תיירים ביטלו בשל מבצע עמוד ענן וחברת רויאל קריביאן תדלג על ישראל בעונת השיט הקרובה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
אוניות קרוזים בנמל חיפה. חרף הביטולים חלה עלייה במספר הפעמים שהספינות פקדו את הנמל ב-2012. (צילום: דוברות נמל חיפה)
אוניות קרוזים בנמל חיפה. חרף הביטולים חלה עלייה במספר הפעמים שהספינות פקדו את הנמל ב-2012. (צילום: דוברות נמל חיפה)

שנת 2012 היתה שנת שיא בתיירות הימית בחיפה, כך מדווח אגף התקשורת של הנמל. ככל שהתקדמה השנה, גברו החששות בקשר להמשך ביקורן של אוניות התיירים המפוארות בנמל חיפה.

מאמצע חודש נובמבר 2012 הרחיקו הדיווחים בעולם על מבצע "עמוד ענן" את אוניות הנוסעים מחיפה. זאת לאחר שבשנים האחרונות הלחימה בדרום כמעט ולא השפיעה על מקבלי ההחלטות בענף, אולם הרקטות הספורות שעשו הפעם את דרכן לאזור המרכז, ובעיקר לאזור ירושלים, גרמו לשינוי המגמה.

הקויין אליזבת 2 בעגינה בנמל חיפה. בתקופת עמוד ענן ביטלה הספינה, וכמוה הקוסטה פסיפיקה את עגינתה בנמלי ישראל. (צילום: דוברות נמל חיפה)
הקויין אליזבת 2 בעגינה בנמל חיפה. בתקופת עמוד ענן ביטלה הספינה, וכמוה הקוסטה פסיפיקה, את עגינתה בנמלי ישראל. (צילום: דוברות נמל חיפה)

בזו אחר זו ביטלו אוניות נוסעים גדולות את הגעתן לישראל. בשורה התחתונה – שבע אוניות שהיו אמורות להביא קרוב ל-20,000 תיירים נוספים לחיפה בחרו שלא להגיע.

זה היה למעשה אקורד הסיום, לשנה שדווקא הייתה מוצלחת ביותר בטרמינל הנוסעים של נמל חיפה, שהפך לשער הכניסה הראשי לישראל של התיירות הימית. העלייה הדרמטית בכמות התיירים, שהחלה לפני קצת יותר משנתיים, הגיעה ב-2012 לשיא חדש.

בשנת 2012 נרשמו 201 פקידות של אוניות נוסעים בנמל חיפה. שלוש פחות מאשר בשנת 2011, אלא שהאוניות השנה הביאו הרבה יותר תיירים ונוסעים. למעלה מ-80 מתוך אותן 201 פקידות היו של שתי אוניות הדגל של חברת מנו, ה"רויאל איריס" ו"הגולדן איריס". עונה מוצלחת הייתה לאוניות של מנו ולא פחות מ-61 אלף ישראלים יצאו לקרוז בשתי האוניות הללו.

בגזרת התיירים, הגיעו למעלה מ-171,000 תיירים לחיפה ליום אחד או ליומיים במהלך 2012. מדובר בעלייה של 5.5% ביחס לשנה שעברה ו- 110% ביחס לשנת 2010.

צפי לאוניות יותר קטנות עם פחות נוסעים על סיפונן 

הלן בק, מנהלת אזור אירופה והמזרח התיכון של חברת אוניות הקרוז רויאל קריביאן, אישרה בביקורה בישראל לפני כשבוע כי האוניות של רויאל קריביאן ושל החברה הבת סלבריטי קרוזס, לא יעגנו בעונת השיט הקרובה בישראל. בק אמרה: "אנחנו מגלים עירנות לרגישויות של הנוסעים. המצב באזור מדאיג אותנו ואנחנו תמיד מסתכלים על המצב בכל האזור, כמו שאנחנו עושים כיום, כשיש בעיה בין יפן וסין ואולי נצטרך להוציא אוניות גם מיפן". עם זאת, האוניות של החברה הבת האחרת של רויאל קריביאן – אזאמארה היוקרתית – כן יפקדו את נמל חיפה.

אוניית הקרוז אזאמרה קווסט של רויאל קריביאן שדווקא כן תעגון בחיפה, אך היא אוניה קטנה יותר עם מספר נוסעים מצומצם יחסית. (צילום: רויאל קריביאן)
אוניית הקרוז אזאמרה קווסט של רויאל קריביאן, שדווקא כן תעגון בחיפה, אך היא אוניה קטנה יותר שמספר נוסעיה הוא כשליש משל האוניות הגדולות. (צילום: רויאל קריביאן)

בנמל חיפה מציינים שאתגר גדול ממתין לנמל בשנת 2013. נדמה שתנופת אוניות התיירים אמורה להיעצר. המצב הביטחוני ימשיך להיות גורם משמעותי, וחברות הספנות הגדולות בתחום יישארו מאוד רגישות לכל התחממות, בכל גזרה. גם המשבר הכלכלי בעולם ימשיך להוות גורם חשוב. בתקופה שכזו יש פחות אנשים שיוצאים בעולם לקרוזים, וזאת למרות שבאופן כללי ענף התיירות הימית הפכה לחלופה שפויה מבחינה כלכלית גם לאנשים בעלי הכנסה ממוצעת.

בנמל מעריכים כי נכון לעכשיו, מספרן של האוניות שיפקדו את נמל חיפה יהיה דומה לזה של שנת 2012, אבל בחלק מהמקרים האוניות שיגיעו לישראל יהיו קטנות יותר, עם פחות תיירים על סיפונן.

גם שיקום הרציפים במרכז הנמל יחייב פתרונות יצירתיים. מדובר בפרויקט שמבוצע ע"י חברת נמלי ישראל, פרוייקט הכרחי לאור הרציפים הישנים. יחד עם זאת – העבודות יקטינו את זמינות הרציפים לעגינת אוניות באזור הטרמינל. אחד הפתרונות יהיה עגינה באזורים תפעוליים מרוחקים והבאת הנוסעים בשאטלים אל הטרמינל. פתרון זה כבר פועל בשנתיים האחרונות בימים עמוסים במיוחד. כעת ייעשה בו שימוש נרחב יותר.

[related-posts title="כתבות קודמות בנושא קרוזים"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן