Skip to content

בריטניה בהלם: דירוג האשראי המושלם נחתך

המשבר הכלכלי מכה בדירוג של הכלכלה השישית בגודלה בעולם • לראשונה, מאז 1978, מודי'ס חותכת את הדירוג של הממלכה המאוחדת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חברת דירוג האשראי האמריקנית, מודי'ס, חתכה בסוף השבוע את דירוג האשראי של אגרות החוב המקומיות והזרות של אנגליה בדרגה אחת, מדירוג מושלם של Aaa לרמה של Aa1. מודי'ס צירפה לדירוג אופק יציב, שלא סביר שישתנה בטווח של שנה עד שנה וחצי.

פגיעה בדירוג המושלם של הממלכה (צילום: http://www.freedigitalphotos.net, Vichaya Kiatying-Angsulee)
פגיעה בדירוג המושלם של הממלכה (צילום: http://www.freedigitalphotos.net, Vichaya Kiatying-Angsulee)

ההחלטה להוריד את דירוג האשראי נובעת משלוש סיבות עיקריות: הצפי לצמיחה מינורית בטווח הבינוני; שיעורי צמיחה נמוכים בתקופה האחרונה, והאתגרים שהם יציבו לממשלה בביצוע התוכנית להורדת הגרעון והחוב הממשלתי; כמו גם, העול הכבד והמאמיר בחוב הממשלתי, שלא צפוי להראות נסיגה לפני שנת 2016.

בריטניה: צפי לצמיחה נמוכה

המניע העיקרי של מודי'ס להורדת הדירוג הוא כאמור, צפי לצמיחה נמוכה של הכלכלה הבריטית בשנים הקרובות, וזאת בעקבות תחזית עגומה של הקרן המטבע הבינלאומית לצמיחה נמוכה של הכלכלה הגלובלית, שתעמוד על שיעור של 3.5% בשנה הנוכחית. עוד מציינים במודי'ס, כי הכלכלה הבריטית מראה סימני התאוששות איטיים, וסביר להניח, כי המגמה תימשך יחסית למשברים כלכליים שהמדינה חוותה בעבר במהלך שנות ה-70 (משבר האנרגיה) ותחילת שנות ה-80 וה-90.

תחילת שקיעתו של הפאונד הבריטי (מקור: http://www.freedigitalphotos.net, Stuart Miles(
תחילת שקיעתו של הפאונד הבריטי (מקור: http://www.freedigitalphotos.net, Stuart Miles(

צמיחה איטית מונעת מממשלת בריטניה להילחם בהצלחה בגרעון התקציבי ובחוב הממשלתי הגואה. היכולת של הממשלה לגבות מיסים ירדה בעקבות המשבר הכלכלי שפוקד את המדינה, ומכאן הקושי הקיים לצמצם את הגרעון התקציבי והחוב הממשלתי. לדעת כלכלני מודי'ס, הממשלה הבריטית תתקשה לצמצם אותם בטווח הבינוני.

שני הגורמים הראשונים מובילים את מודי'ס לציין את הגורם השלישי שהביא להורדת הדירוג-היכולת הנמוכה להתמודד אל מול משברים כלכלים. במודי'ס חוששים, כי ממשלת הממלכה המאוחדת לא תוכל לצמצם את החוב הממשלתי והגרעון בתקציב לפני שיגיע המשבר הכלכלי הבא.

האופק היציב של הדירוג שהצמידה מודי'ס לממשלת בריטניה, נובע מחוסנה של הכלכלה הבריטית וההתחייבות של הממשלה לצמצם את הגרעון בתקציב והחוב הממשלתי, כפי שהבטיחה הממשלה הנוכחית לבצע כשנבחרה לפני כשלוש שנים. יתר על כן, מודי'ס מציינת כי העובדה שבריטניה לא מתמודדת עם התחייבויות בעייתיות, כפי שמדינות כמו יוון מתמודדות מולן, כמו גם העובדה שבריטניה תלויה פחות ביצוא האירופי ושמירה על מטבע משלה, הן שלוש סיבות נוספות לקביעת אופק יציב לדירוג.

ממלכה בתדהמה 

הפגיעה בדירוג החוב של בריטניה, שכאמור היה מושלם ב-35 השנים האחרונות, תפס את הממלכה בתדהמה. מזכ"ל משרד האוצר של בריטניה, דני אלכסנדר, אמר בהקשר להחלטה להוריד את הדירוג: “ברור כי זוהי החלטה מאד מעציבה, אולם תמיד אמרתי כי חברות דירוג אשראי אינן חוזות הכל".

למרות המשברים הכלכלים שעברה בריטניה בארבעה העשורים האחרונים, דירוג האשראי שלה לא נפגע. הורדת הדירוג מבטאת מעל לכל את הפסימיות והדאגה של מודי'ס בהצלחת הממשלה הבריטית לפזר את הערפל והעננה מעל לעתידה הכלכלי של בריטניה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן