Skip to content

דריכות בצה"ל מפני התפרצות מהומות בשטחים

הבוקר צפויים 3,000 אסירים פלסטינים לפתוח בשביתת רעב כהזדהות עם מאבקם של ארבעת שובתי הרעב ומותו של העציר הביטחוני, אתמול. ברשות תובעים הקמת ועדת חקירה בינלאומית ובשב"ס ובשירותי הביטחון הזמינו את נציגי המשפחה והרשות הפלסטינית להשתתף בנתיחת הגופה שתיערך הבוקר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כוחות הביטחון נערכים היום להתפרצות מהומות היום סמוך לשעה עשר בבוקר, זמן תחילת נתיחת גופתו של העציר הביטחוני, עראפת ג'ארדאת שליש (30), שמת אתמול (שבת), בצהריים בכלא מגידו. 

ערפאת ג'אראת, האסיר שמת במגידו צילום: מען
ערפאת ג'ארדאת, האסיר שמת במגידו (צילום: מען)

הבוקר צפויים 3,000 אסירים פלסטינים לפתוח בשביתת רעב לאות הזדהות עם ארבעת שובתי הרעב. בשב"ס ובשב"כ מיהרו אמש והזמינו נציג ממשפחת שליש ומטעם הרשות הפלסטינית להשתתף בעת הנתיחה. זיאד אבו עין, סגן השר לענייני אסירים פלסטינים ברשות הפלסטינית מסר אתמול כי הרשות הפלסטינית תובעת רשמית פתיחת חקירה בינלאומית בנסיבות מות העציר.

שביתת רעב של ארבעה עצירים מנהליים עומדת במוקד העימותים האלימים בין פלסטינים לכוחות הביטחון. למרות שגורמי ביטחון ישראליים משוכנעים כי אין מדובר בתחילתה של אינתיפאדה חדשה, צבר האירועים והשתלשלותם עלולה להביא להתלקחות האינתיפאדה השלישית ברחבי הגדה המערבית. 

מוסטפא ברגותיחבר הפרלמנט הפלסטיני שנחשב לאחד ממארגני ההפגנות בגדה המערבית, אמר אתמול עוד לפני היוודע דבר מותו של ג'ארדאת, כי השטח בוער כעת עוד יותר מאשר לאחר מות חאדר עדנאן. עדנאן היה פעיל הג'יהאד האיסלאמי ששבת רעב במשך 66 ימים במחאה על מעצרו המנהלי, ושוחרר לבסוף אחרי שהושג הסכם בין סנגוריו לפרקליטות. "ההפגנות היום, (שבת), הזכירו את אלה של האינתיפאדה הראשונה. אם יקרה משהו לעיסאווי, כל הגדה תתקומם ותפרוץ אינתיפאדה חדשה, עממית ולא אלימה", אמר.  

כלא מגידו (צילום: מען)
כלא מגידו (צילום: מען)

ראש הממשלה הפלסטיני סלאם פיאד אמר הבוקר בתגובה כי הוא "מזועזע" ממקרה המוות, וקרא לרשויות בישראל "לברר בהקדם את "הסיבה האמיתית לכך". 

כאמור, היום ישבתו רעב האסירים הביטחוניים. אמש, לאחר היוודע דבר מותו של העציר, התפתחה בכלא עופר מהומה. האסירים צעקו, דפקו על דלתות התאים והשליכו חפצים למסדרונות. ההערכות בישראל הן כי המהומות בשטחים עוד יתגברו עד ביקורו של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, בישראל. להערכת מערכת הביטחון, אם ביקור הנשיא האמריקאי ייכשל מבחינת הפלסטינים ייתכן שההנהגה הפלסטינית תיתן אור ירוק בהסכמה שבשתיקה להתפרצות אלימות מצד הפלגים הקיצוניים והחמושים. אלה מטופלים כעת עדיין בידי מנגנוני הביטחון של אבו מאזן בתיאום עם צה"ל. 

לכך מוסיפה ישראל עצמה שמעכבת בכל חודש את העברת הכספים המגיעים לרשות ויוצרת בכך לחץ כלכלי וגירעון כספי חמור לרשות הפלסטינית, הנאלצת כל חודש לעכב תשלומי משכורות לעובדיה. אתמול הודיעו  עובדי ההוראה ברשות הפלסטינית על שביתה שתפרוץ ממחר במערכת החינוך אם משכורות העובדים לא ישולמו להם.

כזכור הודיע שר האוצר יובל שטייניץ בתיאום עם בנימין נתניהו, ראש הממשלה, על כך שישראל תעכב כספים המגיעים לרשות אם זו תפעל באו"ם לקבלת מעמד של מדינה משקיפה באו"ם. לאחר שכך קרה, הורה שטייניץ לאוצר לעכב את הכספים המגיעים לרשות.

החשש הישראלי נובע מהעובדה ששילוב של היעדר אופק מדיני ולחץ כלכלי בשטחים, בצירוף האירועים האחרונים, אירועי תג מחיר, התקפות המתנחלים, האירוע אתמול בכפר כוסרא שבו נורו לטענתם פלסטינים באש חיה על ידי מתנחלים – כל אלו יוצרים תסיסה שיש פוטנציאל גדול להסלמה. לכך יש להוסיף את הישגיו של חמאס בעקבות מבצע "עמוד ענן ", מנקודת מבטם של הפלסטינים בגדה המערבית. כל אלו מהווים חבית דלק נפיצה וחמורה שעלולה להתפוצץ כל רגע.  

 

[related-posts] 

 

 

 

 

.

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן