Skip to content

כל מה שבין יין פורט לפורטוגל

יין פורט הוא יין מיוחד, מתוק ועתיר אלכוהול, ושמו נגזר משם העיר שם החל סיפורו של יין זה. אז מה זה הפורט הזה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הולדתו של סגנון יין הפורט שזורה בקצת היסטוריה, צבא מחד והדוניזם של האריסטוקרטיה מאידך. האצולה הבריטית אהבה את יינות בורדו הצרפתיים, שהיו מרחק קצר מעבר לתעלה האנגלית. בתחילת המאה ה-18 התעוררה בעיה לאצולה אוהבת יינות צרפתיים. מלחמת הירושה הספרדית ( 1701-1714 ) גרמה לחרם אנגלי על תוצרת צרפתית וכך פסקו המשלוחים של יינות בורדו לאנגליה. האצולה האנגלית לא הסכימה לחיות ולבלות בלי יין טוב על השולחן וחיפשו תחליפים ליינות הצרפתיים האהובים אבל היותם צרפתים לא היה מקובל עליהם.

הובלת יין מאיטליה או ספרד היתה משימה יקרה והתוצאה בדרך כלל היתה יין מקולקל גם עקב תלאות הדרך וגם עקב הזמן הרב בו הובל היין בתנאים לא אופטימליים. אזור עמק דוארו שבצפון פורטוגל הפך להיות האלטרנטיבה המועדפת, תודות לקרבה היחסית של אזור היין הנפלא הזה, דרך הים לאנגליה.

חבל היין המצטיין של אזור סן ג'או דה פיסקרה ( (São João da Pesqueira, שוכן בגובה של כ- 850 מ' מעל פני הים ולגדות נהר הדואורו ( Douro ) שנשפך לאוקיאנוס בעיר הנמל פורטו (Porto ).

על מנת לעודד את האלטרנטיבה הפורטוגזית נחתם אף הסכם שביטל את המכסים על יינות פורטוגזים המגיעים לאנגליה ( אמנת מטואיאן- Methuen Treaty ).

סירת רבלו אופיינית (צילום:ויקימדיה)

היקבים של עמק הדואורו השיטו את חביות היין על סירות מיוחדות שנקראו 'barcos rabelos' , במורד הנהר לעיר פורטו ושם הועמסו החביות על אוניות בדרכן לבתי האצולה האנגלית. לצערם של הסוחרים ובני האצולה הצמאים ליין אדום איכותי, לרוב היין שהגיע לשולחנם לאחר מסע כל כך מטלטל, היה חמוץ ולא ראוי להיות מוגש במסיבות ומשתאות הארמונות האנגלים. הפתרון שמצאו יינני יקבי עמק הדוארו היה להעלות את רמת האלכוהול ביין, ובכך למנוע מפטריות ובקטריות לקלקל את היין.

התהליך שמצאו הייננים היה הוספת אלכוהול ענבים ליין לפני סיום התסיסה וכך נשאר עדיין סוכר ביין כי השמרים לא סיימו את פירוק הסוכרים, ואילו מצד שני אחוז אלכוהול גבוה יותר מהמקובל אז- 12-14% והיין שהתקבל היה מתוק וחזק עם כ- 20% אלכוהול. היין הפורטוגלי שהגיע מנמל פורטו לאנגליה, זכה להיות קרוי על שם עיר הנמל שבפתח נהל הדוארו- פורטו.

עם הזמן הפך השם יין פורט לשם יחודי רק ליינות בעלי אלכוהול גבוה ומתיקות אופיינית המיוצרים בחבל ארץ זה שבפורטוגל ( יש אומרים שכבר ב- 1756 הוכר האפלאסיון של פורטו כאזור יין יחודי ומוגן בשם, בדומה לבורדו, שמפיין, טוקאי, קיאנטי ועוד ).

עקב הפופולריות של יינות אלה ( מה כבר אפשר לבקש ? גם מתוק וגם חזק באלכוהול ) התפתחו יינות בסגנון פורט ברבים מהייקבים בארץ ובעולם, והם נקראים "בסגנון פורט" ובעלי מתיקות ואלכוהול גבוה בדומה לפורט המקורי מפורטוגל.
יש כמה סגנונות של יין פורט, ביניהם Ruby port, Reserve port, White port ולאחרונה גם Rose port.

עובדות מעניינת נוספות יחודית ליינות פורט:
• היין הוא ממסח (בלנד) של מספר שנות בציר ועל כן לא מצויינת שנת הבציר על הבקבוק
• רק בשנים מצטיינות במיוחד נרשמת שנת הבציר והיין נקרא גם וינטג' ( שנות וינטג' ידועות הן 1963, 1977, 1985, 1994, 1997 )
• לאחר ההתבגרות בחבית עץ האלון, החבית נמכרת למזקקות ויסקי ובורבון על מנת להשביח ולתבל את הויסקי.

ועכשיו לטעימות של יינות פורט ובעיקר סגנון פורט המצויים בארצנו:
פורטו קורדוברו Porto Cordovero – יבוא צור סוכנויות
יין פורט כשר מקורי מפורטוגל, מתוק וסמיך מאוד – מקור הפורט.
צבע אדום כהה מאטום, ארומה מתוקה משתלטת על אדי האלכוהול רווי ריחות פירות יער. טעם עשיר וממלא חלל הפה במתיקות כיפית שלא עוברת בנקל.
המחיר 140 ש'

Kedem Estates Port Wine – יבוא צור סוכנויות
יין מיוחד מיושן 27 שנים. זהו יין של בציר 1978 והתיישן בחבית עץ אלון במשך 27 שנים.
צבע אדום כהה עד חום אטום. ארומה מתוקה ופירותית עולה רק לאחר פתיחה ארוכה וערסול רב, כיאה ליין שהיה כלוא כל כך הרבה שנים. טעמים נפלאים של פרי הדר מתוק ומרוכז עם נגיעות של עץ ואדמה. 18% אלכוהול לא מורגשים ביין כל כך סמיך ומלא. משהו מיוחד לפורים.
המחיר 249 ש'

Port Premium Style Wine – יין רימונים בסגנון פורט פרימיום – יקב רימון
יקב רימון מייצר יין בסגנון פורט עשוי מרימונים אשר הגיעו לשיא הבשלתם ונבחרו מהחלקות הטובות ביותר של היקב. תסיסתו של היין הופסקה מוקדם על מנת לשמור על מתיקותו הטבעית של פרי הרימון, היין התיישן במשך 4 שנים בחביות עץ אלון צרפתי בשמש. האקלים הגלילי מאופיין בימים חמים ולילות קרים, ולכן שומר על איזון נכון של הטמפרטורות בחביות. במהלך תקופת יישון ארוכה זו מתאדה כ-50% מהיין דרך נקבוביות העץ של החבית, ולכן היין מרוכז מאוד ועשיר בניחוחות וטעמים של פרי הרימון ובטעמי שוקולד, וניל ותבלינים אשר הוענקו ע"י החבית מכיל 18.5% אלכוהול. מומלץ להגיש בטמפרטורה 6-10 מעלות.
המחיר 190 ש'

מרינה 2003 – יקב בן-חיים
יין אדום מתוק מחוזק (בסגנון פורט) מהסדרה לאוהבי הים של יקב בן-חיים. היין הופק משישה זני ענבי יין איכותיים, מבצירים מאוחרים, המטופחים בכרמי היקב על הר מירון, והתיישן 60 חודשים בחביות גדולות של 600 ליטר מעץ אלון , לפי מסורת הייצור של הפורט. נועד להמשיך ולהשתבח ביישון בבקבוק במשך שנים רבות.
צבע אדום רובי כהה ומרוכז, ניחוח מתקתק מהול באלכוהול. ארומה של קפה ונגיעות המזכירות קוניאק איכותי תודות לרמת האלכוהול הגבוה – 19%. טעמים של יין ושוקולד משחקים בחלל הפה וסיומת ארוכה שנמוגה אט אט.
המחיר 160 ₪

יקב ססלוב קדיתא – יין קינוח גלילי
עשוי 100% ענבי קברנה סוביניון הגדלים אורגנית בכרם בקדיתא הגלילי. ייצור היין נעשה בהשראת יינות קינוח מחוזקים בעולם: הפסקת התסיסה על ידי חיזוק באלכוהול המשמרת את המתיקות הטבעית של הענבים. כך מתקבל יין עשיר, סמיך, ומרוכז בטעמים, ברמת אלכוהול של 17% ומתיקות רבה. היין התיישן במשך שלוש עד חמש שנים בחלל היקב, על מנת לשמור על ארומות הפרי. לקראת סוף שנת 2010 נטעמו כל החביות על מנת להרכיב את הבלנד הרצוי. בעקבות הטעימה הוחלט על יצירת בלנד של חביות מהשנים 2005-2007.
צבע כהה ואטום. ארומה מתוקה ומרוכזת של פירות יער שחורים. טעם הממלא הפה בלגימה קטנה ומרוכזת, ובפה נפתח עולם טעמים האצור בבקבוק האפל.
המחיר 139 ש' (בקבוק 500 סמ"ק)

Carmel Vintage – יקבי כרמל
היין מיוצר מענבי פטיט סירה מאזור הרי יהודה. במהלך התסיסה האלכוהולית הוסף כוהל ענבים למיכל, ולאחר יממה נסחטו הענבים והיין הועבר ליישון של 18 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי. על מנת לשמר את מירב הפוטנציאל הגלום בו, המשקה בוקבק ללא תהליכי הצללה או סינון, ועל כן עשוי לפתח משקע טבעי במהלך התיישנותו בבקבוק.
צבע כהה עד שחור סגול. ארומה של פירות יער שוקולד ווניל. בעל גוף ונוכחות תודות לריכוז הגבוה של פרי הענב בתהליך. מתיקות עשירה ומגוונת שעולה ויורדת בחלל הפה. מומלץ להגיש בטמפרטורה של 18 מעלות. 18% אלכוהול.
המחיר 140 ש'

נבל יין בסגנון פורט – יקב טפרברג 1870
עשוי 100% ענבי מרלו שנבצרו מחלקה מבודדת ובוגרת מאזור השומרון. כאשר היין הגיע לרמת המתיקות הנדרשת, נסחטו הענבים בסחיטה איטית ובלחצים נמוכים והוסף כהל ענבים ליין עד לרמה של 16%, כדי לעצור את התסיסה ולשמר את המתיקות הטבעית. לאחר מכן היין התבגר בחביות עץ אלון צרפתיות ואמריקאיות ישנות תחת כיפת השמים למשך 15 חודשים.
היין בעל צבע אדום כהה ועמוק, ארומה עשירה של פירות יבשים וקקאו. טעם עשיר וגוף מלא ורך. יין מאוזן ובעל סיומת ארוכה ומהנה.
המחיר 119 ש'

Galilee יין בסגנון פורט – יקב רימון
יין בסגנון פורט של יקב רימון, העשוי מרימונים אשר הגיעו לשיא הבשלתם .תסיסתו של יין זה הופסקה מוקדם על מנת לשמור על מתיקותו הטבעית של פרי הרימון. היין התיישן 18 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי בשמש.
צבע אדום כהה ואטום, ארומה חדשה של רימון (לא כל כך מוכרת ביין ) ובטעם אלכוהולי ופירותי בעוצמה בלתי רגילה. המון רימון מעורר ומרענן. מתיקות מדהימה.18% אלכוהול. מומלץ להגיש בטמפרטורה של 6-10 ’מעלות.
המחיר 110 ש'

סגנון פורט סמוק אדיר 2009 כרם בן זמרה
יין המורכב מ- 60% קברנה סוביניון,20% שיראז ו- 20% שרדונה, מכרמים בגובה 870 מ', הענבים הגיעו מבציר ידני מאוחר. בהגעת הענבים ליקב, האשכולות נבררו בקפידה והועברו לסחיטה על מנת לשמור על הצבע הייחודי של יין זה, ואז לתסיסה חלקית עד לרמת סוכר רצויה, והוספת כוהל ענבים על מנת לעצור המשך תסיסה. תסיסה חמה ומהירה באמצעות שמרים ייחודיים, הביאה למיצוי נכון של הפרי תוך שילוב של אלכוהול גבוה המשתלב עם הפרי. היין שהה 925 יום בחביות עץ אלון הנמצאות מחוץ ליקב. הפרשי הטמפרטורות בין יום ללילה, קיץ וחורף, מובילים למבנה מחובר ועגול של פרי מרוכז הנתמך ע"י אלכוהול גבוה – 18.5%.
ליין צבע כתום בהיר שקוף ונאה. ארומה של פירות נשירים מהאזור, מעט אננס ופירות יבשים. טעם עשיר סמיך ועבה בפה. מתיקות עם מגע של דבש ווניל, הנמוגה לאט ולא מכבידה.
המחיר: 100 ש'

יין פורט של Kedem – יבוא צור סוכנויות
יין בסגנון פורט מכרמים במדינת ניו יורק ארה"ב. זהו יין פורט אדום מתוק המכיל 18% אלכוהול.
בעל צבע כהה מאד ואטום, ארומה פירותית מתקתקה. גוף מלא וסיומת ארוכה. טעמי דובדבן ופטל ונגיעות פלפל. מרענן וקליל.
המחיר 65 ש'

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן