Skip to content

נחתם הסכם הפסקת אש בקונגו

בחסות מזכ"ל האו"ם סוכם על הקמת חטיבת התערבות של האו"ם שתסייע לממשלת קונגו במלחמה נגד כוחות המורדים השולטים בכמה מאזורי המדינה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
נובמבר 2012: אנשי מיליציית M-23 משתלטים על העיר גומא שבמזרח קונגו (מקור: ויקימדיה).

מנהיגי מדינות באפריקה חתמו היום על הסכם שנועד להביא לשלום וליציבות ברפובליקה הדמוקרטית המזרחית של קונגו (זאיר לשעבר), כשברקע תוכניות להנחתת כוח או"ם שיתמודד עם כוחות המורדים הפועלים במדינה מזה שנים ארוכות.

אחת עשרה מדינות השוכנות באזור האגמים הגדולים של אפריקה – כולל חלק מהן הנאשמות בליבוי האלימות באזור – חתמו על ההסכם בטקס חגיגי שנערך בבירת אתיופיה, אדיס אבבה. בטקס השתתף גם מזכ"ל האו"ם, בן קי מון.

"אני מקווה שהמסגרת תוביל לעידן של שלום ויציבות לעמים החיים ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו ובאזור", אמר באן. הוא הוסיף כי מדובר בגישה חדשה לטיפול בסכסוך הזה שצדרוש מכל הצדדים לגלות מחויבות לספוג שינויים וויתורים.

ההסכם קורא למדינות האזור להימנע מהתערבות בענייני שכנותיהן ומעודד את הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, שהיא המדינה הגדולה ועתירת המשאבים ביותר במרכז אפריקה, לבצע רפורמות במוסדותיה. כמו כן, קובע ההסכם כי כוח משימה של האו"ם, ובו 17 אלף חיילים, יהווה בסיס  להקמתה של "חטיבת התערבות" שיילחם בקבוצות המורדים ויספק תמיכה לרפורמות הפוליטיות במדינה. כמו כן, ימונה שגריר מטעם האו"ם לטיפול שוטף במצב.

נשיא דרום אפריקה, ג'ייקוב זומה, קבע כי הקמת החטיבה, האמורה לכלול עד כ-2500 חיילים, היא דרך מעשית להשבת הביטחון בקונגו על כנו.

הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, שהיא עתירת משאבי טבע, משוסעת בשני העשורים האחרונים על ידי סכסוכים אלימים שבהם מעורבים לא מעט צבאות חמושים. קבוצות מורדים חדשות צצות מדי מספר חודשים, מודיעות על מטרותיהן ופותחות במלחמה. המפנה האלים ביותר במלחמה התחולל בנובמבר האחרון כשקבוצה המכנה עצמה M-23 ומורכבת בעיקרה מחיילים לשעבר מבני אומת הטוטסי, פלשה לקונגו וכבשה את העיר החשובה גומא. כוח המורדים הזה ידוע כארגון אכזר שלא מהסס לחטוף אזרחים מבתיהם ולשחוט חפים מפשע. מאידך, מדובר בארגון בעל מערכת אדמיניסטרטיבית יעילה שמתפקד טוב יותר מהממשל המרכזי.

בטקס החתימה על ההסכם נכחו נשיאי הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, דרום אפריקה, מוזמביק, רואנדה, קונגו וטנזניה, וכן נציגים מאוגנדה, אנגולה, בורונדי, הרפובליקה המרכז אפריקנית וזמביה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן