Skip to content

פורים 2013: התשוקה לביריות והנזקים הכרוכים בה

ילדות בנות שש כבר יודעות לזמזם ולפזז את "סקסי ליידי" של הגנגאם סטייל, וילדות בנות 11 מצטלמות משורבבות שפתיים וחושפות כתף בפרופיל הפייסבוק שלהן. מה בוער?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ילדות בנות 12 בביריות ודגמי חדר מיטות שלא היו מביישים חנות לבני נשים נועזת הן הלהיט של תחפושות הנערות בפורים זה, והיצרנים יודעים מה הילדות-נערות של פורים 2013 רוצות – להיות סקסיות ומפתות.

בחורה בוגרת בגרבי רשת. מודל לחיקוי? (צילום: adamr / freedigitalphotos.net)

גיל השאיפה למראה הסקסי בעידן הנוכחי הולך ויורד, והיום ילדות בנות שש כבר יודעות לזמזם ולפזז לשירי ה-MTV  את "סקסי ליידי" של הגנגאם סטייל, וילדות בנות 11 מצטלמות משורבבות שפתיים וחושפות כתף בפרופיל הפייסבוק שלהן. מה הפלא, אם כן, שהילדות בנות ה-12 כבר חשות בשלות ומוכנות לחקות את "גיבורות התרבות" שלנו – דוגמניות סלביות מוכרות סקס ולהפוך את הסקסיוּת לתכונה העיקרית אותה הן מנסות לטפח, ואשר דרכה הן שופטות את ערכן של חברותיהן ואת ערכן שלהן עצמן.

אם נבדוק את המסרים הנלמדים מהצלחתן של גיבורות תרבות אלה, המופיעות באופן תדיר בכל אמצעי התקשורת, בתכניות טלוויזיה, באופנות בגדים לנערות ואפילו בהצגות ילדים, נגלה שרוח המסרים היא: "תחשפי את גופך ותהיי אהובה", "תאמצי פנטזיות ורצונות גבריים ותהיי מוערצת", ו"תיראי מגרה ומפתה ותזכי להצלחה מסחררת". לכן, לא פלא שבגיל בו המקובלות החברתית נראית כחזות הכול, הנערות רואות באימוץ וטיפוח התדמית הסקסית והפתיינית מטרה הכרחית ונחוצה לפופולריות חברתית, הערכה והצלחה.

סכנה של ממש לבריאות הנפשית

"להיות סקסית" הוא כמובן לא דבר רע עבור נשים בוגרות ובשלות, אך עבור ילדות-נערות הדגשת הסקסיות כתכונה נחשקת ומוערצת היא סכנה של ממש לבריאותן הרגשית. הדגשתה של האירוטיזציה בגיל כה מוקדם, ובשלב התפתחותי בו נפשה של הנערה עדיין לא בשלה, עלולה לחשוף אותה לחוויות מיניות מחבלות, שבמרכזן יחסים מיניים פוגעניים ומערערים. דפוסי יחסים מיניים כאלה עלולים לפגוע בעתיד בתפישתה של הנערה את גופה, את מיניותה הנשית, ואת משמעותם של קשרים זוגיים אינטימיים.

כשנערה לומדת להתייחס אל גופה ככלי פיתוי, היא מתחנכת למעשה להתייחס אל עצמה כאל אובייקט לשימושם של אחרים. במקום שהגוף שלה ומיניותה יהיו חלק מהסובייקטיביות השלמה שלה ויזכו לביטוי אותנטי כחלק מהעצמיות המגובשת והבריאה שלה, הם הופכים בתהליך הרסני לחלק מנותק מעצמיות אותנטיות זו. רגשות שעולים בעקבות חוויות מיניות מנוכרות מודחקים הצידה, תחושות גופניות שמבטאות מצוקה מוכחשות ונקברות פנימה, והנערה נלכדת פעמים רבות במעגל של הרס עצמי, שעלול להתבטא בהפרעות אכילה, ביחסים מיניים בלתי מובחנים, בדכאונות, בחרדות ובבעיות נפשיות נוספות.

התשוקה לביריות איננה רק תופעה פורימית משעשעת. היא חושפת מגמה חולה. דווקא בעידן פמיניסטי שנושא את דגל "זכות האישה על גופה" אפשר לראות כיצד בנותינו לומדות למעשה להשתמש בזכות זו כדי לצמצם את האוטונומיה של גופן, לאבד את האותנטיות שלהן, ולוותר על עצמן ועל עצמיותן.

[related-posts title="עוד בנושא דימוי גוף"]

________________________________________________________________________________

  • דבורה לדרמן דניאלי
    דבורה לדרמן דניאלי

    ד"ר דבורה לדרמן דניאלי היא מרצה לחינוך ולמגדר

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן