Skip to content

ניצחון למועמד השמרני בבחירות לנשיאות קפריסין

האתגר שיעמוד בפניו הנשיא אנסטאסיאדס: חילוץ המדינה ממה שנראה כפשיטת רגל מתקרבת וקריסה מוחלטת של המערכת הפיננסית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
התמודדות מיידית עם משבר פיננסי. ניקוס אנסטאסיאדס (מקור: ויקימדיה).

לקפריסין יש נשיא חדש. המועמד השמרן ניקוס אנסטאסיאדס (66) הוכרז היום כמנצח בבחירות, כשהוא גורף 57.48% של הקולות, לעומת 42.51% שתמכו ביריבו מהשמאל, סטאברוס מאלאס. זהו ההפרש הגדול ביותר בין מתחרים על הנשיאות זה שלושים שנה. תומכיו של המנצח התכנסו סמוך למטה הבחירות שלו שבבירה ניקוסיה ויצאו לחגוג, כשהם תוקעים בחצוצרות ומנופפים בדגלים.

אנסטאסיאדס לא ייהנה מרגעים רבים של חסד. יהיה עליו להתמודד מייד עם המשבר הכלכלי הכבד בו שרויה קפריסין, משבר שהוא כבד כל כך עד שמרחפת מעליה סכנה של פשיטת רגל פיננסית מוחלטת. עיקר הבעייה נעוצה בהפסדים של מיליארדי דולרים שנגרמו בשל השקעות כושלות של בנקים קפריסאיים בחובות יווניים. על הנשיא החדש יהיה להשלים במהירות את בנייתה ואישורה של חבילת צעדים שרק בהתבצעם תתאפשר הזרמת כספי חילוץ על ידי מדינות גוש היורו וקרן המטבע הבינלאומית.

דוברו של אנסטאסיאדס, טאסוס מיטסופולוס, אמר לאחר פרסום מידגם המבוסס על סקרי יציאה מהקלפיות כי ההצבעה מהווה "מנדט ברור וחזק לשינוי ולרפורמות שמטרתם להוציא את ארצנו ממעגל הקסמים של המשבר". מיטסופולוס הוסיף כי בכוונת אנסטאסיאדס לבשר לעולם "שאנו נחושים לעמות בהתחייבויותנו, לשקם את האשראי של קפריסין, להיאבק במטרה ליישם את השינוי ואת הרפורמה וכל זאת כשאנו דורשים משותפינו באיחוד האירופי לגלות עמנו סולידריות". 

אנסטאסיאדס עם אנגלה מרקל (צילום: EPP, ויקימדיה)
לפני המשבר. אנסטאסיאדס עם אנגלה מרקל (צילום: EPP, ויקימדיה)

המועמד המפסיד הודיע זמן קצר לאחר מכן כי אנסטאסיאדס יוכל לסמוך על תמיכתו בפעולות שמטרתן לחלץ את קפריסין מהמשבר הכבד שבו היא שרויה כעת. "אני מצהיר כי אעמוד לצד הנשיא החדש אם ניווכח שפעולותיו ומדיניותו יהיו לטובת המדינה, משום שאחדות עמנו הוא מה שחשוב עכשיו", אמר מאלאס. הוא הוסיף: "באותה עת, נהיה מבקרים תקיפים של כל הפעולות וההחלטות  שלהערכתנו לא ישרתו את האינטרסים של ארצנו".  

יתמוך בחבילת חילוץ. מועמד השמאל, סטאברוס מאלאס (מקור: ויקימדיה).

ניצחונו של אנסטאסיאדס נישא על כנפי המיאוס מחמש שנים שבהן נשלטה המדינה על ידי ממשלת שמאל בראשות הנשיא היוצא דימיטריס כריסטופיאס ועל ידי מפלגתו בעלת השורשים הקומוניסטיים, AKEL. כריסטופיאס ומפלגתו נתפסים כמי שאחראים ישירות למדיניות שהביאה את קפריסין לסף פשיטת רגל. 

אשתקד, הודיעה קפריסין כי תזדקק לסיוע בגובה 17 מיליארד יורו (22.7 מיליארד דולר), סכום המשתווה כמעט לגובה התוצר המקומי הגולמי שלה. הודעה זו גרמה לחששות כבדים שהמדינה לא תוכל לעמוד בהחזרי ההלוואת שתקבל. קפריסין לא הצליחה להשיג אשראי בתנאים נוחים בשווקים הבינלאומיים מאז 2011, ובצר לה פנתה בשנה שעברה אל רוסיה בבקשה לקבל מלווה חירום בסך 2.5 מיליארד יורו (3.3 מיליארד דולר).

קפריסין, ששטחה עדיין מחולק בין טריטוריה דרומית שרוב תושביה יוונים וטריטוריה צפונית המאוכלסת בטורקים, היא אחת המדינות הקטנות ביותר באיחוד האירופי. שיטת המשטר הנשיאותית של קפריסין מעניקה עוצמה רבה לנשיא, שבידיו מרוכזות מרבית הסמכויות הביצועיות. עד כה, כבר ביצעה הממשלה היוצאת כמה צעדים קשים להבראת המשק, ובהם קיצוץ עמוק בשכר העובדים במיגזר הציבורי והעלאת מסים משמעותית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן