Skip to content

המאבק הציבורי על חוף נחשולים מתחיל מחדש

מסתבר שחגגנו מוקדם מדי את ביטול תוכנית כפר הנופש בנחשולים, ויש ערעור על ההחלטה לבטל את תוכנית כפר הנופש. העברתם של חוקים שימנעו באופן מוחלט כל בנייה על החוף תבטיח שמעט החוף שנשאר לעם ישראל אכן יישאר שכזה ולא יעבור, חתיכות חתיכות, לרשותם של בעלי ההון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מכתב גלוי לכבוד השר להגנת הסביבה גלעד ארדן

לפני כחצי שנה חגגנו. חגגנו את ההחלטה של ועדת התכנון והבנייה לבטל את תוכנית כפר הנופש בנחשולים. רצועת חוף יפה ופראית זו, כך האמנו, ניצלה מהרס ובנייה. שמחנו שהחוף היפה, המכיל אתרי מורשת וטבע ייחודים, ניצל מהרס ע"י בניית בניינים וסלילת כבישים.

ראש הממשלה בכבודו ובעצמו, השר להגנת הסביבה ונבחרי ציבור נוספים תמכו בקריאתנו הציבורית לשמור על החופים פתוחים וטבעיים ככול האפשר.

חוף נחשולים (צילומים: גליה פלד)
חוף נחשולים (צילומים: גליה פלד)

מסתבר שחגגנו מוקדם מדי את ביטול תוכנית כפר הנופש בנחשולים. למרבה הצער נראה שישנו פער מהותי בין ההבטחות של נבחרי הציבור, כנות ככל שיהיו,  לבין ההתנהלות של רשויות המדינה. מנהל מקרקעי ישראל, שיזם את מהלך הבנייה בחוף, פנה לעזרת משרד התיירות והשיכון, ושלושת הגופים האלה, שהם נאמני הציבור של כולנו, פנו לוועדת התכנון בבקשה לערער על ההחלטה לביטול הפרוייקט.

מדוע מנהל מקרקעי ישראל, גוף שאמור לייצג את האינטרסים של הציבור, בחר להתעלם מהדרישה הציבורית הרחבה לשמור על החוף? האם, כפי שנטען, מטרת המהלך כולו היא להזרים כסף לקופת המדינה ממכירת השטח ויהי מה?

הטיעון, המספיק לכשעצמו, שגורס שיש לשמור על החוף והמבואה לו למען החוף, מלווה בטיעונים כבדי משקל נוספים. עו"ד ברק רובין, מנציגי המתנגדים לתוכנית, אשר שהגיש לוועדה התנגדות מפורטת, מעלה שורה ארוכה של טענות קשות. 

לא כפר נופש ולא עידוד התיירות ולא עזרה לזכאי משרד השיכון. פשוט מגורי יוקרה לעשירים

מתברר כי למעשה במקור תכנן המנהל "כפר הנופש" במתכונת אכלוס מלונאי מיוחד. מה המשמעות של אכלוס מלונאי מיוחד במקום כל כך מדהים ליד הים? דירות לעשירים, פשוטו כמשמעו, לא כפר נופש ולא עידוד התיירות ולא עזרה לשיכון לנזקקי משרד השיכון. פשוט מגורי יוקרה למי שידו משגת. על פרוייקט כזה משרדי השיכון והתיירות נלחמים? האם זה תפקידו של המנהל כנאמן הקרקעות של כולנו?

למזלנו, הוועדות השונות מנעו מהמנהל לקבל סטטוס של אכלוס מלונאי מיוחד, אבל ברור מה מטרתם וברור היום שהם ימשיכו לנסות עד שיצליחו. עובדה היא שגם היום, כשאין להם הגדרה של אכלוס מלונאי מיוחד, עדיין גודל יחידות הדיור המתוכננות מסגיר את המטרות של היזמים.

נוסף על כך, נראה שכוונת המתכנן היא לקבל לידיו את האחריות המלאה על החוף ולמעשה להפוך אותו לחוף סגור שישמש את בעלי המזל, או ליתר דיוק בעלי המאה, שיגורו בכפר העשירים החדש.

נראה שנושאים תכנוניים וסביבתיים בדו"ח זכו להתעלמות או להתייחסות שהיא, בלשון עדינה, לוקה בחסר. לא צריך להיות מומחה כדי להבין שהקביעה שבחוף נחשולים, בשעות השיא, אין יותר ממאה מתרחצים – רחוקה מהמציאות.

הערער כנגד אישור הבנייה המחודש בחוף נחשולים נשלח בימים אלו. המאבק מתחיל כמו מחדש. לכל המעורבים ברור שעתיד החוף לא ייקבע רק בחדרי ועדת התכנון שבחיפה. הפגנות, עיתונות ופעילות ברשתות החברתיות ישפיעו על עתידו של החוף. מעבר לכך, ואולי באופן המשמעותי ביותר, תשפיע על כך פעילותם של נבחרי הציבור. אם ראש הממשלה והשר להגנת הסביבה יעמדו בהבטחות שפיזרו ערב הבחירות, יהיה לדבר השפעה מכרעת.

השר ארדן, השר לאיכות הסביבה בממשלה היוצאת, לאחר הגיע ל"שטח המריבה" ובחן ביסודיות את התוכנית, הגיש נייר עמדה הקובע התנגדות משרדו לפרוייקט. באחרונה התייצב השר בעצמו לדיון בעניין חוף פלמחים וקרא נחרצות שלא לקיים את פרוייקט הבנייה הנוראי בחוף ייחודי זה.

אני קורא לשר ארדן – בין אם תהיה השר לאיכות הסביבה גם בכנסת הנוכחית ובין אם לא, אנא, אנו זקוקים לעזרתך להצלת חוף נחשולים.

העברתם של חוקים שימנעו באופן מוחלט כל בנייה על החוף תבטיח שמעט החוף שנשאר לעם ישראל אכן יישאר שכזה ולא יעבור, חתיכות  חתיכות, לרשותם של אלו שיכולים לקנות אותם.

עוד לא מאוחר מדי. עתידם של חופים כדוגמת נחשולים, שתוכניות הבנייה מאיימת עליהם, עדיין לא הוכרע. השבועות, החודשים והשנים הבאות יקבעו אם נשאיר לדורות הבאים פיסת חול ושמיים, או רחבת בטון ומכונות גבייה כאשר יבואו לבקר בחוף.

אנא הצטרפו למאבק לשמירה על החופים, בואו לדיון המתוכנן ביום 7 למרץ 2013 אכסניית בית וגן, רח' הפיסגה 8, ירושלים. מתארגנת הפגנה נגד אישור הפרוייקט בעת דיוני הערר.

דף האירוע
הקליקו על התמונה כדי להיכנס לדף האירוע בפייסבוק

האימייל של ניצן מתן

קישורים למסמכים:

העתק לערעור שהוגש למשרד הפנים שקורא לבנות בנחשולים

ערעור של עו"ד ברק רובין כנגד תכנית הבנייה של כפר הנופש בנחשולים 2011

מכתב של החוג לארכאולוגיה מאוניברסיטת חיפה שקורא שלא לבנות בחוף

[related-posts title="עוד בנושא הגנת הסביבה"]

_____________________________________________________________________________

1 Comment

  1. צור פורת
    5 במרץ 2013 @ 10:28

    אך טבעי שאהיה חלק מהחברה האזרחית.
    יישר כח.
    צור.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן