Skip to content

גני אביב – מחאה דחופה של שכונה שקופה

בחודשים האחרונים אין חיבור של רכבת בין תחנת לוד לתחנת גני אביב. זאת אומרת, שמי שמגיע מכיוון דרום נאלץ לנסוע בתחבורה ציבורית במשך 40 דקות במקרה הטוב, בשני אוטובוסים - כדי לעבור מקטע של שלוש דקות נסיעה. מלוד לגני אביב. מחר בין שש לשמונה יוצאים תושבי שכונת גני אביב בלוד לתחנת הרכבת שלהם כדי למחות […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אני גרה בגני אביב זה כשבע שנים. רק לפני כחצי שנה התגברתי על המבוכה והחלטתי להתחיל לספר על כך, וגם, אולי, להצליח להשפיע במעט על היחס המשפיל של הרשויות לשכונה. לוד היא בעיה בפני עצמה, אבל אנחנו מדברים על שכונה של בתים חדשים, עם תושבים מסורים, עולים חדשים, אקדמאים, מלחינים ומוזיקאים, סטודנטים וחיילים, שמצויה במרחק תשע דקות נסיעה מתל אביב, אבל מרגישה כמו אחרונת הפריפריות. זה תחום שישראל חזקה בו במיוחד, הפיכת שכונה בלב הארץ למודרת ומנותקת.

גני אביב נבנתה לפני כ-17 שנים ושוכנת בפאתיה הצפוניים של לוד. בשכונה נבנתה אמנם תחנת רכבת, אבל למרות שעוברות בה מאות רכבות ביום, רק מספר מועט של רכבות עוצרות בה. בכל השנים האלה מממנת השכונה את הגרעונות של לוד, ולא מקבלת כמעט תמורה על עמלה.

הרושם הוא שהשכונה מוּדרת ושקופה כלפי הרשויות. בעוד שמבשרת ירושלים, לדוגמה, זוכה לכך שכל אוטובוס שיוצא מהבירה סוטה מדרכו ועוצר במחלף הראל, וזה כולל את האוטובוסים המהירים לצפון תל אביב, לראשון לציון, לאשקלון, לבאר שבע ועוד – עיניהם של תושבי גני אביב כלות בראותם מאות רכבות שחולפות על פני התחנה שלהם ולרכבת ישראל לא מספיק חשוב לעצור בה.

שמעתי ממנהלי תחנות: "רציתם הפרטה? קיבלתם"

לא ברור בכלל כיצד רכבת ישראל מונהגת. למרות שהמנכ"ל מצהיר על כוונות "חברתיות", יש תחושה קשה לתושבים שמי שבעצם מחזיק במושכות הם העובדים, שייתכן שבגלל תסכול על הפרטה מסוימת שמשרד התחבורה והנהלת הרכבת ביצעו ברשות – מכלים את זעמם בנוסעים. לא פעם, כאשר התגלו תקלות חמורות בנסיעת הרכבות (אחת מהן היא שמידי כמה ימים נהג הרכבת "שוכח" לעצור בגני אביב…) שמעתי ממנהלי תחנות: "רציתם הפרטה? קיבלתם".

אז פתחנו דף פייסבוק, מחברים את הרכבת לגני אביב, ומשם הכול התחיל להתגלגל.

מתוך דף האירוע בפייסבוק

רק כדי לסבר את האוזן – בחודשים האחרונים אין חיבור של רכבת בין תחנת לוד לתחנת גני אביב. זאת אומרת, שמי שמגיע מכיוון דרום (ראשל"צ, רחובות, אשקלון, אשדוד, באר שבע ועוד) נאלץ לנסוע בתחבורה ציבורית במשך 40 דקות במקרה הטוב, בשני אוטובוסים – כדי לעבור מקטע של שלוש דקות נסיעה. מלוד לגני אביב!

לא הועילו כל המכתבים, הבקשות, הישיבות והתחינות. גם ישיבה של פורום תושבים בנוכחות מנכ"ל הרכבת הולידה רק תקוות שהתבדו. מאוקטובר בשנה שעברה דחו את התושבים לנובמבר, מנובמבר לדצמבר, מדצמבר לינואר ועכשיו הם לא מבטיחים שינסו לשנות משהו בלו"ז של אפריל! לא מבטיחים, כבר אמרנו?

תושבי גני אביב מוחים במתחם תחנת הרכבת בגני אביב על ההתעלמות, על הניכור, על הזלזול ועל אוזלת היד של רכבת ישראל ומשרד התחבורה. שכונה במרחק תשע דקות מתל אביב זכאית לשתי רכבות בשעה, להסעה לתחנת הרכבת, לכרטיסי נסיעה חכמים שבאמצעותם יוכל כל תושב להחליט מתי הוא נוסע באוטובוס ומתי ברכבת. בכרטיס רב קו מותרת ביגמיה. לא חייבים לקנות כרטיס חופשי חודשי ולהתחתן רק עם כלי תחבורה אחד!

ואם אנחנו כבר עוסקים ברכבת ישראל בכלל, אז כדאי שמישהו יגלה מי הגה את הזכיונות של מכונות המשקאות ברכבת, ושל המזנונים היקרים. חשבתם ש"גזלן" יש רק במדבר? לא רבותיי, רכבת ישראל מעמידה "גזלנים" בתחומה ומשתמשת בנוסעים כבקהל שבוי.

ישבתי עם מספר בכירים ברכבת, לא לפני שהתנהלתי מולם בתכתובת ענפה. התשובות שקיבלתי מהם לא מספקות, ובעיקר לא מחייבות. לתושבים נמאס, והם חשים שרק אם הם ימחו מחאה אפקטיבית, אולי יצליחו להביא לשיפור זמינות הרכבות.

ביום חמישי 28.2.13, בין 6:00 עד 8:00 בבוקר, מזדהים עם גני אביב והמאבק הצודק שלה ברכבת ישראל ובמשרד התחבורה.

3 Comments

  1. אמנון
    18 באפריל 2014 @ 11:10

    להחרים את רכבת ישראל
    כסף זה הסיפור

  2. יהודה דורנר
    28 בפברואר 2013 @ 10:49

    מחאה בארץ מצליחה כשיש קבוצה ששולטת ב"שיבר". גני אביב שוכנת על מסילת הרכבת של מדינת ישראל. היום באה משטרה, אבל מהיום אפשר לעכב כל רכבת בדלתות ולגרום לכך שהלו"ז של רכבת ישראל כולו יושפע מכך. נדמה לי שבמחאה צריכים להיות גם חכמים !!!

  3. חיים
    28 בפברואר 2013 @ 1:59

    מה למחות, במדינה הזאת מבינים רק כוח. תתאגדו ותסעו במשך חודש רק באוטובוסים ותראו איך מסדרים לכם רכבת פעם ב-10 דקות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן