Skip to content

נגיסה מהחיים, מתכונים ייחודיים לחולי PKU

ילדים הסובלים מ PKU יכולים רק לחלום על פיצה, פלאפל, מעדני חלב או במבה. ספר מתכונים חדש, שיצא לאור במיוחד עבורם, יהפוך כל ארוחה לחגיגה של ממש. את המתכונים רקחו השפים דוחול ספאדי ושגב משה ומספר הורים וכולם מאושרים על-ידי דיאטניות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 "לקחת נגיסה מהחיים" הוא ספר מתכונים ייחודי שהופק למען ילדים החולים ב PKU (פנילקטונוריה), מחלה גנטית מטאבולית נדירה שבגללה אסור להם לאכול אוכל רגיל. ילדים שלא יאובחנו ויאכלו אוכל רגיל, עלולים תוך מספר חודשים מועט להפוך מילדים נורמאלים לכאלה עם פיגור שכלי קשה. 

בישראל חיים כ-350 חולים ב-PKU, מחלה שמוגדרת כמחלת יתום. הם המתמודדים מדי יום עם העובדה שאסור להם לאכול כמו כולם, כאשר ההתמודדות של הילדים היא הקשה מכולם. "תארו לכם ילד שמגיע למסיבת יום הולדת ואסור לו לטעום מהחטיפים או העוגה שמוגשים בה", אומר ד"ר ג'רר שוורץ, מנהל מרפאת PKU בבית החולים 'שיבא – תל השומר'. "לילדים קטנים קשה עד בלתי אפשרי להבין את ההשלכות של אי שמירה על תזונה המתאימה להם. אני מכיר ילדים ש'גונבים' אוכל מהצלחות של אחיהם הבריאים או מתיקי האוכל של חבריהם לגן או לכיתה".

עטיפת הספר "לקחת נגיסה מהחיים"
עטיפת הספר "לקחת נגיסה מהחיים"

ספר המתכונים המיוחד הופק לטובת אותם ילדים והוריהם המתמודדים עם המחלה הנדירה, והוא מכיל מגוון מתכונים, דלי חלבון, שהוכנו על-ידי השפים דוחול ספאדי ושגב משה, ושולבו בו גם מתכונים של משפחות לילדים חולים. בין המתכונים אפשרלמצוא גרסאות מיוחדות למנות עיקריות, תוספות ואפילו קינוחים.

רקע על המחלה

המחלה הנדירה PKU מתגלה מיד לאחר הלידה. זו הבדיקה הראשונה שעובר כל ילוד בישראל 36 שעות לאחר הלידה. אצל ילדים החולים במחלה זו יש בעיה בתפקוד של אנזים המפרק חומצת אמינו-פנילאלנין והפיכתה לחומצת אמינו-טרוזין. כתוצאה מחוסר התפקוד משתבש האיזון של רמות החומצות בגוף ונוצר עודף של פנילאלנין במוח. הצטברות זו במוח גורמת לפגיעה בזיכרון ובריכוז, לירידה באינטליגנציה עד למצב של פיגור שכלי קשה. כאמור, ילד שלא יאובחן ויאכל אוכל רגיל עלול להגיע תוך מספר חודשים ממצב של ילד נורמאלי למצב פיגור שכלי קשה.

הילדים החולים ניזונים מפורמולות מיוחדות או ממזון מיוחד שעלותו גבוהה ביותר וקשה להשיגו בארץ.

לאחרונה נכנסה לסל התרופות קובן – התרופה היחידה בעולם שנועדה לחולי PKU ומאפשרת לגוף לאזן את רמות החומצה אמינו-פנילאלנין ומפחיתה את רמות החומצה בגוף ב- 30%.

מתכון לדוגמה מהספר:

אטריות ברוטב מייפל ירקות ושמן שומשום

4 מנות

מתכון של השף שגב משה

6 כפות שמן זית, 5 שיני שום חתוכות גס, 1 גבעול עשב לימון, 3 חופני שעועית ירוקה וטרייה, 3 פלפלים – אדום, ירוק, צהוב חתוכים לרצועות דקיקות, חופן רצועות כרוב לבן, 2 פטריות פורטובלו חתוכות גס, 2 כפות סירופ מייפל, 3 כפות רוטב צ’ילי מתוק חריף (לא של “מגה”), 2 כפות גדושות של כוסברה טרייה, 10 עלים של בזיליקום טריים, מלח, פלפל שחור, 1 פלפל צ’ילי אדום או ירוק קצוץ, 3 חופני אטריות אורז.

אופן ההכנה

מחממים מחבת גדולה עם שמן זית, שום וגבעול עשב לימון. מכניסים את השעועית, הירקות הכרוב והפטריות, ומקפיצים. מוסיפים את רוטב צ’ילי ומערבבים. מוסיפים את סירופ המייפל, כוסברה, בזיליקום, אטריות. מתבלים במלח, פלפל שחור וצ’ילי לפי הטעם, ומכניסים למחבת את האטריות. מערבבים היטב ומגישים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן