Skip to content

חובה לציין על הרישיון כי הרכב נבדק עפ"י התקנות, לאחר תאונה

נוהל 22, שבוטל בלחץ חברות הביטוח, חייב לרשום על רישיון הרכב את הסטטוס "אובדן להלכה" לזיהוי רכבים שעברו תאונה. תקנה חדשה תחייב לא רק את חברות הביטוח והשמאים אלא את כלל הגורמים הרלוונטיים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שנה לאחר שבלחץ חברות הביטוח בוטל נוהל 22, מסתמנת תקנה חלופית לזיהוי רכבים שעברו תאונה. על פי המסתמן, חברות הביטוח, הליסינג וכל גורם אחר המטפל ברכבים שעברו תאונות, יחויבו לרשום על גבי רישיון הרכב כי הוא עבר בדיקה על פי תקנה 309, המסדירה את אופן העלאת רכב שעבר תאונה לכביש. על פי התקנה חל איסור להשתמש או לאשר שימוש ברכב ללא ביצוע הבדיקה ואישור מנהל מקצועי במוסך מורשה – שהרכב תקין לנהיגה. על פי המתווה המונהג על ידי משרד התחבורה, בעקבות בדיקה כזו יירשם ברישיון הרכב שהוא עבר בדיקה מסוג זה.

תקנה 309 צפויה להחליף את נוהל 22, שחייב את שמאי הרכב וחברות הביטוח, במקרים של הגדרת הרכב כ"אובדן להלכה", לציין ברישיונו של הרכב את הסטטוס האמור. הנוהל הופעל לניסיון במשך חודשיים בסוף שנת 2011 ועד תחילת 2012, ובוטל לאחר מכן, בלחץ חברות הביטוח שטענו כי נוהל זה מפלה אותן לרעה, כיוון שמרבית הרכבים שעוברים תאונות קשות – אינם מטופלים על ידי חברות הביטוח.

רכב לאחר תאונה (צילום דני בר)

"הגורם היחיד שמטפל על פי חוק ברכב שעבר תאונה הוא חברת הביטוח", אמר ל"פוליסה" גורם בכיר בענף הביטוח. אותו בכיר הוסיף כי גורמים אחרים בענף הרכב, כגון חברות הליסינג או ציי רכב גדולים, אינם מבצעים ברכבים את כלל הבדיקות הדרושות, ומעלים אותם חזרה לכביש ללא בקרה. "האבסורד הגדול", הוסיף אותו בכיר, "זה שנוהל 22 התייחס רק לרכבים שהוגדרו על ידינו. הרי רק חברות ביטוח מעניקות סטטוס 'אובדן להלכה' לרכבים. זהו מונח חוזי הלקוח מהיחסים שבין מבטח למבוטח – המצאה משפטית שנועדה לתת למבוטח את סכום הכסף המגיע לו – ובמקביל למזער את נזקיה של החברה. רכב ליסינג שעובר תאונה דומה לא יוגדר ככזה, אלא יילקח ישר לתיקון ויעלה חזרה על הכביש – ללא כל בקרה וללא שום תיעוד ברישיונו".

"במצב הנוכחי", מציין הבכיר, "יש הטעיה של הציבור, שעלול לחשוב שאם לא מופיע ברישיון הרכב רישום 'אובדן להלכה' – הרי הרכב בהכרח לא עבר תאונה. אבל יש סיכון של 60% שהרכב לא היה מבוטח ולכן לא נבדק כלל על ידי שמאי".

גם ביחס לרישום הערה על בדיקת הרכב לפי תקנה 309, חברות הביטוח חושדות שרק רכב מבוטח ידווח, כאשר הרכבים שאינם מבוטחים יתוקנו במוסכים לא מורשים ובעיקר במוסכים של חברות הליסינג, שבהם מנהל המוסך הוא שכיר של חברת הליסינג ולא תהיה לו שום מוטיבציה לפעול בניגוד לאינטרס המובהק של חברת הליסינג – מעריך אותו בכיר. "החברות מטילות ספק ביכולת משרד התחבורה לאכוף על חברות הליסינג את התקנות החדשות", אמר.

אבנר עובדיה, דובר משרד התחבורה: "משרד התחבורה גיבש נוהל שיחייב את הגורמים הרלוונטיים והמקצועיים לציין נזק בטיחותי ברכב שניזוק במכללים ובמערכות שצוינו בתקנה 309. התקנה נמצאת בימים אלה בהליך גיבוש סופי.

"ההגדרה של נזק בטיחותי הינה הגדרה מקצועית לכלל כלי הרכב שניזוקו מתאונה 'נזק בטיחותי'. טיוטת התקנה הועברה בהליך שימוע לכל הגורמים הרלוונטיים ביניהם איגוד השמאים, איגוד המוסכים, איגוד חברות הביטוח, משרד האוצר ועוד".

הידיעה פורסמה ב"פוליסה" – עיתון הביטוח, הפנסיה והפיננסים ב-28 בפברואר 2013

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן