Skip to content

פרשה פוליטית: כך מתנהגים שני שותפים לדרך

נוכל ללמוד מסיפור לוחות הברית וחטא העגל פרק בהלכות שותפות וכיצד על שותפים טבעיים לדרך לנהוג בשעת משבר. הנטייה הטבעית, וכך גם סבור עולם המשפט, היא שיחסי שותפויות מועדים לפירוק. חטא העגל ויחסי האל עם בני ישראל יש בהם כדי ללמד על טיבה של שותפות אמיתית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מתן תורה (ציור: גוסטב דורה)
משה עם לוחות הברית (ציור: גוסטב דורה)

מעמד הר סיני נתפש בהיסטוריה היהודית כרגע מכונן בעם ישראל. במהלכו הופכים האל ובני ישראל לבעלי ברית לשותפים, כאשר במעמד הר סיני האל מוסר לעם ישראל את עשרת הדיברות, התורה, או אם תרצו את תנאי תנאי החוזה. מנגד עם ישראל מקבלים את התקשרות ונכונים להיכנס בברית, וזאת בהצהרה המפורסמת "נעשה ונשמע".

עובר לאותה ברית מוסכם על הצדדים כי "ועתה אם שמוע תשמעו בקולי ושמרתם את בריתי והייתם לי סגולה מכל העמים, כי לי כל הארץ. ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש" [שמות יט, ה-ו]. המשמעות היא שיתוף פעולה בין האל לעם ישראל, המותנה בקיום דברי הברית.

כ-40 יום מאוחר יותר אנחנו מוצאים סדקים ראשונים באותה ברית, ולא סתם סדק אלא שבר של ממש ביחסים, והכוונה היא לאחד ממשברי אמון הגדולים שבין האל לעם ישראל. אנחנו קוראים על כך בפרשת כי תשא, שעה ששבני ישראל נכשלים בחטא העגל, חומרת החטא מתעצמת לנוכח העובדה ש-40 יום קודם, במעמד הר סיני, עם ישראל שומע את הדיבר השני מתוך עשרת הדיברות הקובע: "לא יהיה לך אלוקים אחרים על פני. לא תעשה לך פסל  וכל תמונה אשר בשמים ממעל ואשר בארץ מתחת…לא תשתחווה להם ולא תעבדם" [שמות כ, ג-ה]. חטא העגל מתרחש בשעה שמשה המנהיג נמצא לפני האל ומקבל את התורה,  הברית, או אז מקבל משה עדכון מהאל "רד כי שיחת עמך" [שמות לב, ז] ובתגובה לכך מבקש האל לפרק את אותה ברית ואת אותה שותפות, כאשר הוא מבקש לכלות את עם ישראל, ומנגד מבקש האל להפוך את משה לגוי גדול, שממנו יתפתח עם חדש.

"אל תהיה צודק, תהיה חכם"

משה אינו מוכן לביטול הברית עם ישראל, והוא עוטה עליו את גלימת הסניגור ויוצא בנאום קצר, אך דיו כדי להניא את האל ממחשבתו להשמיד את עם ישראל. במהלך הנאום מטיח משה את הטענה הבאה: "למה יאמרו מצרים לאמר ברעה הוציאם להרוג אותם בהרים ולכלותם מעל פני האדמה שוב מחרון אפך והנחם על הרעה לעמך" [שמות לב, יב].

בשיח המודרני, הטענה שמעלה משה בפני האל היא: "אל תהיה צודק, תהיה חכם" האם שווה לכלות חמתך בעם ישראל כדי שהמצרים ירננו על הנהגתך, היש חילול השם גדול מזה? ואכן תגובת האל היא: "וינחם ה' על הרעה אשר דבר לעשות לעמו [שמות לב, יד].

שבירת לוחות הברית, או בשפה שלנו – קריעת ההסכם

משה יורד עם לוחות הברית, אותו חוזה שנכתב על לוחות אבן בכתב ידו של האל. תגובת משה כאשר הוא רואה את הפסל היא שבירת הלוחות, או בשפה שלנו – קריעת ההסכם לנגד עיני העם.

בהמשך, לאחר שמשה משליט סדר, הורס את העגל, מעניש את החוטאים, הוא מתפנה לעלות פעם נוספת לפני האל ולהביא לעם ישראל את ההסכם, את אותם לוחות הברית פעם נוספת, אלא שהפעם, וכך גורסים חז"ל – הלוחות השניים מכובדים יותר מן הראשונים, טובים יותר ועדיפים מאלו שנשברו [ראו: האבן עזרא, ופירוש העמק דבר לשמות לד, א].

חטא העגל והסובב לו זכו לפירושים הרבה. אך אם נבקש לעצמנו למצוא לו זווית אקטואלית, נוכל ללמוד פרק בהלכות שותפות, כיצד על שותפים טבעיים לדרך לנהוג בשעת משבר. הנטייה הטבעית, וכך גם סבור עולם המשפט, היא שיחסי שותפויות מועדים לפירוק. חטא העגל ויחסי האל עם בני ישראל יש בהם כדי ללמד על טיבה של שותפות אמיתית. הכיצד?

יחסי האל עם בני ישראל מתוארים במקרא ובפי חז"ל כיחסים של בעל ואשה, אב ובן.  המשותף לדימויים אלו הוא יסוד השותפות. ההבדל בין הדימויים תלוי בשאלת הבחירה.  כלומר, שותפות בין גבר לאשה היא שותפות פרי בחירה, מנגד השותפות שבין אב לבני היא שותפות שאינה תלויה בבחירה של מי מהצדדים. דימויים אלו אינם בגדר מטאפורה ומשחק מילים בלבד, אלא טומנים בחובם הבנה עמוקה של מהות השותפות. הדימויים האלו מקפלים את היחס לשותף בנקודות זמן שונות: שותפות לדרך מתחילה כפי שגבר מחפש אשה, ואשה מחפשת גבר, אז יבקשו הצדדים לבחון נתונים, תכונות אופי, מעמד, השכלה, וכולי.

יהיו הקשיים אשר יהיו, את השותפות לא מפרקים

אלא שזה השלב הראשוני. מרגע שבחרתי את השותף, עליי לפעול כדי להעביר את השותפות למסלול טבעי ובלתי נפרד, בדיוק כפי שלא ניתן להפריד בין הורים לילדיהם. יהיו הסערות, הקשיים, המהמורות שיצטרכו ההורים לעבור עם ילדיהם – היחסים יהיו תמיד של הורים וילדים. כך צריך להיות גם אצל שותפים לדרך. יהיו הקשיים אשר יהיו, את השותפות לא מפרקים. מותר לכעוס, מותר לשחרר קיטור, מותר להעלות טענות זה כלפי זה, מותר אולי אף לאיים בנטישת השותפות – אך לעולם אין לוותר עליה.

את רגעי המשבר הגדולים ביותר צריכים השותפים לנתב למקום בו יוכלו לצאת לדרך כאשר הם מחזקים את השותפות ומשדרגים את מעמדה. כך הוא בשותפות שבין בעל ואשה, כך הוא בשותפים עסקיים, כך הוא בפוליטיקה, וכך צריך להיות בכל שותפות אנושית.

הכי קל לקלקל, להרוס ולהיפרד, יותר קשה להתרומם יחד ולצאת מהמשבר לדרך חדשה כאשר מצב השותפים טוב יותר ממצבם לפני המשבר.

[related-posts title="מאמרים קודמים מאת אלישי בן-יצחק"]

____________________________________________________________________________

אלישי בן-יצחק

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן