Skip to content

ליזה ניקולאיציק, הכוח המניע מאחורי עמותת מסל"ן

המנכלי"ת המאוד אסרטיבית של העמותה שמסייעת לנפגעי תקיפה מינית טוענת כי התגברות התופעות האלה אינה מקרית: "החברה שלנו חולה והיא צריכה שינוי וריפוי. מצד אחד אנחנו מקבלים חוק על מניעת הטרדות מיניות ומנסים להיצמד לחוק זה, מצד שני, עירייה יכולה להרשות לעצמה להזמין אדם שהורשע בהטרדה מינית לברך נשים ביום האשה הבינלאומי"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אורח הכבוד ביום האישה הבינלאומי, שנערך ביום רביעי השבוע בבית המתנדב בקרית מלאכי, היה אמור להיות ראש העיר, מוטי מלכה. מלכה חתם בינואר השנה על הסדר טיעון, לפיו יודה ויורשע בהטרדה מינית של שתי נשים ועבירות על חוק התכנון והבנייה וייענש בעבודות שירות, פיצוי למתלוננות והתחייבות לא להתמודד על ראשות העירייה. 

"יגיע, לא יגיע" – בורסת הניחושים עבדה במרץ והפכה לשיחת השבוע בעיר הדרומית ואף מחוצה לה. איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית הוציא יום לפני האירוע החגיגי מנשר בו ציין בין השאר: "איגוד מרכזי הסיוע תמה ומתקומם על ההחלטה להזמין לאירוע המציין את יום האשה דווקא אדם הנאשם בביצוע עבירות מין … יש חשיבות ציבורית לכך שדווקא ביום זה יועבר מסר המוקיע ומגנה גילויי אלימות כלפי נשים". בסופו של דבר, השכל הישר ניצח וראש העיר נעדר מהאירוע. 

ניקולאיצ'וק
הטרדה מינית היא לא עניין ששייך רק לנשים. ניקולאיצ'וק (צילום: עמותת מסל"ן)

עמותת מסל"ן נגב – מרכז סיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית ואלימות במשפחה, היא עמותת מתנדבות  שנוסדה בשנת 1988 בבאר-שבע על ידי קבוצת נשים מהדרום מתוך מודעות לצורך החיוני במתן מענה ראשוני, מיידי וישיר לנשים נפגעות תקיפה מינית ואלימות פיזית ומילולית –  במקביל למענה הממסדי ותוך שיתוף פעולה עם השירותים המוסדיים הקיימים. העמותה מסייעת לנשים מכל המגזרים ברחבי הנגב מקו אשקלון/קרית גת בצפון הנגב ועד לאילת.  

הגענו למרכז הסיוע של העמותה שזכתה לפני שנתיים ב"אות הנשיא למתנדב" כדי להיפגש עם ליזה ניקולאיציק, מנכלי"ת העמותה בנגב, פסיכולוגית במקצועה, שאומרים שהיא הכוח המניע לעשייה אינטנסיבית זו.

"לפני שנים עברתי מקרה אונס מאוד קשה. הייתי כלואה מעל 24 שעות. היו לי הפרעות אכילה, בחילות והייתי שוטפת את עצמי בצורה שיטתית. החלק הכי קשה שאתה צריך לסחוב את זה כל כך הרבה שנים לבד בלי שתוכל להוציא את הדברים בפני מישהו" – מונולוג כואב ומצמרר של אישה אחת שהגיע לקבל סיוע בעמותת מסל"ן ועברה תהליך טיפולי מרוכז.

אשה אחרת שמטופלת בעמותה מסבירה מדוע לקח לה כל כך הרבה זמן לבקש עזרה: "זה להישאר לבד עם עצמך, במין חור שחור כזה של אין ברירה. את לא רוצה להתעסק עם זה ואת בבריחה. כל הזמן הדחקתי את זה וחשבתי שאם אני לא אתעסק עם הדבר הרע שקרה לי, זה ייעלם ואני אוכל להמשיך הלאה. נהגתי לשים מסכות כדי שבני המשפחה לא יזהו את הסוד הגדול". 

ליזה ניקולאיציק: "יש לנו יותר מ-200 מתנדבות ואזור הפעילות של העמותה נרחב ביותר – מקריית גת ועד אילת. יש לנו מענה בשמונה שפות, כעשרים אנשי מקצוע ואנחנו נותנים מענה לנפגעות וגם נפגעי תקיפה מינית ואלימות וגם למשפחות שרוצות ייעוץ, 24 שעות ביממה, בקו חירום ארצי". עוד היא מספרת, כי יותר ויותר גברים פונים אל העמותה ורוצים לקבל סיוע דווקא מאישה, "כי הפגיעה נעשתה על ידי גבר".

למרכז בבאר שבע יש גם מחלקת חינוך, מניעה והסברה, ממנה נשלחים מרצים למקומות עבודה, לצבא ואף לבתי ספר כדי להרצות על מניעת הטרדות מיניות ואלימות.

המנכלי"ת המאוד אסרטיבית טוענת כי תופעות אלה לא מתרחשות בחלל ריק: "החברה שלנו היא חולה והיא צריכה שינוי וריפוי. מצד אחד אנחנו מקבלים חוק על מניעת הטרדות מיניות ומנסים להיצמד לחוק זה, מצד שני עירייה יכולה להרשות לעצמה להזמין אדם שהורשע בהטרדה מינית לברך נשים ביום האשה הבינלאומי. זה אפילו לא פרדוקס, זו רמת זילזול שקשה אפילו להתייחס אליה".

– בכנסת הנוכחית יש יותר נשים – האם את צופה שינוי בנושא?

אני מקווה מאוד. יחד עם זה יש לי איזו הסתייגות בהנחה המקובלת שנושא זה שייך רק לנשים. הרי הפגיעות המיניות זו בעייה חברתית וזה חייב להיות מובן על ידי גברים ונשים כאחד. היום אנחנו יודעים כי גם גברים סובלים מאלימות מינית, לא מעט ובאחוזים עולים. יש יותר ויותר גברים שעברו בילדותם אונס ופגיעה מינית. על כן גם חברי הכנסת הגברים חייבים ליטול חלק במשימה".

האם יש הבדלים ואיפיונים בפניות בין דרום הארץ למרכזה?

"בהחלט יש. זה לא סוד שאנחנו בדרום מאופיינים באוכלוסייה סוציו-אקונומית יותר בעייתית. אין פה בדרום את היכולת לקנות טיפול נפשי שעולה 400 עד 600 שקל לשעה במרכז הארץ. האוכלוסייה היא רב תרבותית ומורכבת מקהילות סגורות. זה לא רק בדואים וחרדים, זו קהילה קווקזית וקהילה אתיופית ורוסים מכל מיני מקומות".

ליזה מציינת גם כי סבב הארועים הביטחוניים שהיו מלווים בירי מאסיבי של גראדים היו טריגר לפניות רבות והמרכז קרס. "היו מצבים של נשים שסיימו את הקשר אתנו ומצבם השתנה לטובה ופתאום מתח ביטחוני גרם אצלן לרגרסיה", היא מספרת. 

תגובת מוטי מלכה

ביקשנו את תגובתו של מוטי מלכה ושאלנו מה למה בעצם לא הגיע ליום האישה הבינלאומי בקרית מלאכי. תגובתו: "אני בכלל לא ידעתי שקיים כזה דבר. אני בכלל בצפון כך שלא הגעתי, לא באתי וגם לא הייתי מוזמן". 

– רגע אתה טוען שלא היית מוזמן אבל יצאו הזמנות והיה כתוב במפורש…

– "כל דבר שקורה בעיר זו ונעשה בעיר זה בחסות ראש העיר אז עשו זאת באופן אוטומטי. אז אני לא הגעתי לשם וגם לא התכוונתי להגיע כי אני מאתמול בצפון".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן