Skip to content

אווירת משבר במו"מ בין הבית היהודי לליכוד

אנשי הבית היהודי הודיעו לצוות המו"מ של הליכוד כי הברית בינם לבין יש עתיד שרירה וקיימת. "עמדתנו לא השתנתה ואיננו פוסלים אף מפלגה", אמר ח"כ אורי אריאל אריאל בפתח הפגישה. עו"ד דוד שמרון, ראש צוות המו"מ של הליכוד ביתנו: "יש כאן החרמה של ציבור שלם. אנחנו לא מקבלים חרמות. נצטרך לראות איך מתקדמים מכאן להרכבת […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פגישת צוותי המו"מ של הליכוד ביתנו והבית היהודי, שהחלה היום ב-11 לפני הצהריים, הסתיימה לאחר זמן קצר באווירת משבר.

בפתח ישיבת צוותי המשא ומתן הקואליציוני, הודיע ח"כ אורי אריאל כי הברית עם יאיר לפיד בעינה עומדת, ואף מתחזקת. "ההבנות עם 'יש עתיד' רק מתחזקות, עמדתנו לא השתנתה ואיננו פוסלים אף מפלגה", אמר אורי אריאל אריאל בפתח הפגישה.

צוות המשא ומתן של 'הבית היהודי' גם חזר על אמירתו, לפיה ההסכם של הליכוד ביתנו עם ציפי לבני, אינו מקובל עליהם. ראשי צוות המו"מ של בית היהודי הדגישו כי הם אינם מרוצים מהאחריות המדינית שהוטלה על לבני ומניהול ועדת השרים לענייני חקיקה שהוענק ללבני. הם דרשו לשתף נציג מטעמם לוועדת השרים שתוקם לקידום המו"מ המדיני מול הפלסטינים.

אולם מה שהעיב במיוחד על האווירה במפגש הייתה דרישת צוות המו"מ של הבית היהודי, להבהרות ברורות מהליכוד – בעקבות הדיווח לפיו אנשי נתניהו הציעו ליאיר לפיד להצטרף לממשלה, ובכך לאפשר פינוי ישובים. ראש צות המו"מ מטעם הליכוד, עו"ד דוד שמרון, הכחיש כליל את הדיווח הזה.  "מדובר בספין שהוא שקל וכזב", אמר.

בצאתו מהמפגש עם אנשי הבית היהודי טען עו"ד שמרון: "הבית היהודי הודיע לנו שגם הם מחרימים את החרדים כפי שיש עתיד מחרימים את החרדים. לדבריו, החרמת החרדים ע"י הבית היהודי נובעת כתוצאה מהברית עם יש עתיד, שעדיין קיימת. "יש כאן החרמה של ציבור שלם", אמר עו"ד שמרון. "אנחנו לא מקבלים חרמות.  נצטרך לראות איך מתקדמים מכאן להרכבת ממשלה כתוצאה מהמצב הזה.."

עוד לפני כן, בכניסה לפגישת המו"מ עם הבית היהודי, אמר עו"ד שמרון, כי "גם אם החרדים יתגייסו בגיל 14 ויקבלו צו ראשון בבר מצווה", הם ייפסלו מלשבת בממשלה ע"י מפלגתו של יאיר לפיד. "אנחנו צריכים לברר את הדבר הזה עם הבית היהודי, ונושאים נוספים שעל הפרק בסופו של דבר צריך להקים ממשלה אנחנו לא מקבלים פסילות של ציבור בקרב עם ישראל", אמר עו"ד שמרון.

ח"כ אורי אריאל לא נשאר חייב והגיב מיד לטענותיו של עו"ד שמרון: "שמעתי כעת את הודעתו של עו״ד דוד שמרון כאילו אנחנו גם כן מחרימים את החרדים. הדבר איננו אמת", כתב בעמוד הפייסבוק שלו. "אמרנו גם לפני הדיון, במהלכו וגם בצאתנו כי אנו לא פוסלים אף אחד. לצערי בליכוד מעדיפים לעסוק בספינים זולים ושקריים במקום לעסוק בהרכבת הממשלה כמובן תוך כדי ניסיונות להימנע ממתן תשובות אמיתיות על הצעתם אתמול לאנשי לפיד לפנות יישובים".

עוד לפני פגישת צוותי המו"מ היה ברור שהלחצים שמפעיל הליכוד על נפתלי בנט, בניסיון להפריד בינו לבין יאיר לפיד, לא עושים רושם רב על בנט.

לא מתרשם מהלחץ של הליכוד. נפתלי בנט (צילום: ענבל כהן חמו)
לא מתרשם מהלחץ של הליכוד. נפתלי בנט (צילום: ענבל כהן חמו)

שעות ספורות לפני פגישת צוותי המו"מ כתב בנט בעמוד הפייסבוק שלו: "הליכוד אתמול לחץ על יש עתיד: 'תפרקו את הברית עם הבית היהודי, אחרת לא נוכל לפנות ישובים'", כותב בנט. "בעוד הליכוד מסביר לנו כמה חשוב לנטוש את הקשר עם לפיד על מנת לחזק את ההתיישבות, הם מסבירים ללפיד כמה חשוב לנטוש את הבית היהודי כדי להחריב את ההתיישבות.

"אז מדוע הקשר עם יש עתיד? כדי להימנע מאובססית פלסטין במקום טיפול בענייני ישראל פנימה", מסביר בנט. "כדי לחבר בין דתיים לחילוניים; כדי להוריד מחירים על ידי פירוק מונופולים; כדי לחזק את הזהות היהודית במדינת ישראל; כדי לחזק את הגליל והנגב; כדי לשלב בתבונה את אחינו החרדים; כדי לאפשר לזוג בישראל לרכוש דירה בכבוד וכדי לפעול בתחומי ההסכמה, במקום לריב רק על נושאי המחלוקת (שקיימים, וזה בסדר). כי מילה שלנו היא מילה.

"יש לליכוד הזדמנות נדירה לבצע רפורמות חברתיות אדירות חוצות-מפלגות שיוכלו לשנות את חייהם של מליוני אזרחים בישראל מהשכבות המוחלשות וממעמד הביניים", כותב בנט. "הכדור בידי הליכוד".

גם יאיר לפיד מתבטא הבוקר בעמוד הפייסבוק שלו. "אז על מה באמת דיברנו במו"מ הקואליציוני?", הוא שואל. "על הצורך במהפכת דיור שתוריד מחירים, על חינוך, על יוקר המחיה, על המחויבות שלנו להקל על מעמד הביניים. במילים אחרות, דיברנו על כל הדברים שהם לא ספינים, ולא תופסים כותרות, ולא עוסקים בנסיון לגרום לאנשים לשנוא ולכעוס זה על זה.

"אז למה כל מה שיצא החוצה הוא רק ההודעה של הליכוד שאנחנו פוסלים את החרדים? שאלה מצויינת".

ובינתיים, לקראת פגישת צוותי המו"מ של הליכוד ביתנו והבית היהודי הבוקר מתברר כי רוב מוחץ של אזרחי ישראל אינם מעוניינים בהשתתפות החרדים בממשלה הבאה. כך עולה מסקר שבוצע בהזמנת ערוץ 10.

עפ"י הסקר, 76 אחוזים (!!!) מהציבור מעדיפים ממשלה שתורכב ממפלגות הליכוד ביתנו, יש עתיד והבית היהודי. רק ארבעה אחוזים (!!!) היו רוצים ממשלה חדשה שתכלול את 'הליכוד' יחד עם החרדים ו-'הבית היהודי'. אחד עשר אחוזים היו מעדיפים לראות את מפלגת העבודה ביחד עם הסיעות החרדיות בממשלת הליכוד שתקום.

בניזרי. מוכן לשבת גם עם זועבי, "אם המחיר הוא הצלת עולם התורה". (צילום: ויקיפדיה)
בניזרי. מוכן לשבת גם עם זועבי, "אם המחיר הוא הצלת עולם התורה". (צילום: ויקיפדיה)

בתוך כך התבטאות יוצאת דופן בחריפותה, של השר לשעבר שלמה בניזרי, נגד מפלגת הבית היהודי. בניזרי איים ברדיו החרדי "קול ברמה", על מפלגתו של נפתלי בנט, כי אם המפלגות החרדיות תישארנה מחוץ לקואליציה – הן 'תפתחנה חשבון' עם המתנחלים. "אף פעם לא נכנסנו לחשבונות שלכם, כמה מיליארדים המתנחלים מקבלים בשביל איזה כביש נטוש באיזשהו מקום", אמר בניזרי. "אנחנו רוצים לדאוג לתקציבים שלנו,  גם אם המחיר יהיה שההתנחלויות ייפגעו. ברגע שזה יגיע מול תורת ישראל, בסוף אתם תזעקו. אני מוכן לשבת עם זועבי בתוך הממשלה, אם המחיר הוא הצלת עולם התורה".

בניזרי המשיך: "אני אומר לכם אולי בנט בסוף לא ייכנס. נתניהו עוד ייתן את שר האוצר לגברת יחימוביץ', ותקום ממשלת שמאל שגם ש"ס תהיה בתוכה. הדגל של הממשלה הזו יהיה החזרת שטחים ואז נראה אתכם, אתם משחקים ברולטה רוסית היום, 'רק לא ש"ס, רק לא ש"ס'". בניזרי אף הגדיל לעשות ותקף אישית גם את נפתלי בנט: "הרפתקן צעיר שבא עכשיו לעשות מה שבראש שלו. אני מסופק אם הוא דתי או לא דתי, לא הצלחתי להבין".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן