Skip to content

בעד שחרור אסירים בטחוניים כצעד בונה אמון

מי שדורש, בצדק, מנשיא ארה"ב לשחרר את ג'ונתן פולארד אחרי 27 שנים צריך לנהוג כך לגבי האסירים הפלסטינים. שחרור מאות מה-4,500 עשוי למנוע התפרצות אינתיפאדה שלישית, להעלות את מעמד הרשות הפלסטינית בעיני התושבים ולהפחית את הביקורת הבינלאומית כלפי ישראל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הידיעות על מותו של העציר הפלסטיני ערפאת ג'רדאת בכלא מגידו ושביתת הרעב של האסירים הבטחוניים שופכות אור על מדיניות הענישה של זרועות הביטחון כלפי הפלסטינים. לפי פרסומים אחרונים, כ-4,500 אסירים בטחוניים כלואים בבתי הכלא בישראל, רובם פלסטינים מהשטחים וקצתם ערבים ישראלים. כ-300 מהם עצירים מנהליים שמעולם לא הורשעו בבית משפט. האלפים האלה כוללים לא רק מחבלים שהיו מעורבים במעשי טרור, אלא גם מאות פעילים פוליטיים וזורקי אבנים שהשתתפו בהפגנות בבילעין (ראה "חמש מצלמות שבורות"), במעסרה, בניעלין, והיום גם בבית צפפה, כפר פלסטיני בתוככי ירושלים. 

לפי הניו-יורק טיימס, מאז מלחמת ששת הימים עברו כ-800,000 תושבים פלסטינים בבתי הכלא והמעצר של ישראל. לפי מחקר אחר, בשנים 1967-2006 עברו בבתי הכלא הישראליים "רק" 650,000 אסירים בטחוניים. 

במחזה שלפנינו מגלם את דוד הפלסטיני עם האבן 

ערפאת ג'אראת, האסיר שמת במגידו צילום: מען
ערפאת ג'אראת, האסיר שמת במגידו צילום: מען

ג'רדאת נעצר על ידי השב"כ בחשד שהיה מעורב לפני כמה חודשים בהשלכת אבנים על כוחות צה"ל ליד חברון. האירוע המצער הזה מזכיר, איך לא, את הדרמה שהתחוללה לא הרחק משם לפני שלושת אלפי שנים בין נער אדמוני ויפה עיניים לבין ענק פלישתי. אלא שבמחזה שלפנינו את דוד מגלם הפלסטיני עם הרוגטקה והאבן, ואילו חיילי צהל החמושים מכף רגל ועד ראש מגלמים את גוליית. אם השב"כ יעצור ויכלא כל תושב פלסטיני שמפגין נגד הכיבוש או זורק אבנים על חיילי צה"ל, ייאלץ שירות בתי הסוהר להקים עוד כמה מכלאות דוגמת כלא עופר, שהפך בעשור האחרון ממחנה צבאי פתוח יחסית לבית כלא מוקף חומות גבוהות, גדרות תיל ומגדלי שמירה. כל מי שנוסע לירושלים בכביש 443 מכיר את המתחם המבהיל הזה. 

הגיע הזמן לעצור ולשאול איזו תועלת צומחת לנו מכליאתם של אלפי פלסטינים לאורך שנים. אפילו מבחינה כלכלית כדאי לקצץ במספר האסירים והסוהרים שלהם, שאינם תורמים לתל"ג. האם ראשי זרועות הביטחון והשופטים המאשרים כמעט כל בקשה שלהם חושבים שכך ישברו את ההתנגדות לכיבוש? האם מדיניות העונשין הזו תגרום לפלסטינים לעזוב את אדמתם? נראה שלא. אם כך, מהי מטרת הכליאה המונית הזו? נקמה? משחק סכום אפס הרואה בסבל שלהם את הניצחון שלנו?

משוחררי עסקת שליט לא חזרו לעסוק בטרור

הרי עסקת שליט הוכיחה ששחרור אסירים אינו מעודד טרור ואינו פוגע בביטחון המדינה. להפך, במהלך 2012, שהחלה חודשים ספורים לאחר שחרורם של אלף אסירים, ביניהם כאלה עם הרבה דם על הידיים, נרשמה ירידה של כ-55% במספר ההרוגים בהשוואה לשנה הקודמת. בראשונה מאז 1994, לא היו ב-2012 הרוגים מפיגועים בירושלים וביו"ש, כך עולה מהדוח השנתי השב"כ לשנת 2012. משוחררי עסקת שליט לא חזרו לעסוק בטרור כמו שניבאו המתנגדים לעסקה, שדנו את גלעד שליט לחמש שנים מיותרות בשבי החמאס. למרות זאת נעצרו באחרונה 17 מהם והוחזרו לכלא לריצוי כל תקופת העונש המקורי. 

ירי רימוני גז ליד כלא עופר בהפגנות הזדהות עם האסירים (צילום: PNN)
ירי רימוני גז ליד כלא עופר בהפגנת הזדהות עם האסירים (צילום: PNN)

סוגיית האסירים הבטחוניים היא עצב רגיש בקרב הפלסטינים לא פחות מהבנייה בהתנחלויות. ביום שישי לפני שבועיים נפצעו מאות פלסטינים בהפגנות שהתקיימו ברחבי הגדה המערבית למען האסירים הפלסטינים הכלואים בישראל, ובמיוחד לתמיכה באסירים שובתי הרעב, דוגמת סאמר אל-עיסאווי. אל-עיסאווי נאסר בשנת 2000 באשמת החזקת נשק ונשלח למאסר של 30 שנה. הוא שוחרר במסגרת עסקת שליט, אך נעצר בשנית לאחר שהפר את ההגבלות של שחרורו כשניסה להגיע לשטחי יהודה ושומרון. מצבו של אל-עיסאווי, השובת רעב במשך כשישה חודשים, הידרדר, והוא פונה לבית החולים. בלחץ התקשורת והקהילה הבינלאומית הודיע עתה השב"ס על שחרורו הקרוב.

מי שדורש, בצדק, מנשיא ארצות הברית לשחרר את ג'ונתן פולארד אחרי 27 שנים צריך לנהוג כך לגבי האסירים הפלסטינים. שחרור מאות מתוך ה-4,500 עשוי למנוע התפרצות של אינתיפאדה שלישית, להעלות את מעמדה של הרשות הפלסטינית בעיני התושבים ולהפחית את הביקורת הבינלאומית כלפי ישראל. 

ברור ששחרור אסירים אינו תחליף להסדר מדיני, אבל אולי ננסה להפעיל "פוליטיקה אחרת" גם בניהול הסכסוך עם הפלסטינים? אולי ננסה לשחרר אסירים שלא בעסקת חילופי שבויים ונמנע בכך את החטיפה הבאה? תיארו לכם שממשלת ישראל מכריזה על שחרור אלף אסירים בטחוניים,  ובראשם מרואן ברגותי, לקראת ביקורו של אובמה ולפני ליל הסדר, שבו כולנו מספרים ביציאת מצרים, בשחרור של אבותינו מעבדות לחירות. 

אין ספק שמהלך כזה ירגיע השטחים יותר מכדורי גומי, מגז מדמיע ומכדורי טוטו. אולי ננסה הפעם לקבל את עצתו של הלל הזקן: "מה שנוא עליך לא תעשה לחברך, זו כל התורה על רגל אחת". קרוב לוודאי שגם נצא נשכרים מכך.

_________________________________________________________________________________

מיכל פנט-פלג
  • מיכל פנט-פלג היא כותבת ועורכת. בקריירה הראשונה שלה עסקה במחשבים וסטטיסטיקה וניהלה את מאגר הנתונים למדעי החברה באוניברסיטה העברית בירושלים.

2 Comments

  1. פנינה כץ
    3 במרץ 2013 @ 11:38

    את בוודאי צודקת. אך ממשלת ימין מאז ומתמיד מתנהלת ככפאה השד בכל הנוגע לפלסטינים. הפחד והחרדה הם המנחים אותה. ולדידה של ממשלת ימין, אין כמו מעצרים מינהליים כדי למנוע. מדיניות ימין ריאקציונרית טיפוסית שמרנית , מדכאת ומאמינה שבכך היא מקטינה את אירועי הפח"ע.
    יונתן פולארד אסור על ריגול וריגול כבד מאוד. בישראל לא מסוגלים להבין את המנטאליות האמריקאית שנושא בגידה במולדת הוא ייהרג ובל יעבור ולכן לא מפסיקים לנג'ז לכל נשיר ודרך כל מערכת הלחצים היהודית של איפק ומה לא. אין לי מושג למה לא רוצים לחון אותו כי הוא כבר חולה ולא יכול אולי להזיק אך סיבותיהם בוודאי ידועות לראשי הממשלות שלנו ולשירותי הביון הישראלים.

    • יוסף
      4 בנובמבר 2013 @ 17:06

      הלוואי שממשלת ישראל היתה רוצה לשחרר רק את העצירים שמואשמים ב "זריקת אבנים ובהפגנות וכו'..
      האסירים המשוחררים בימים אלו הם רוצחי תינוקות, זקנים וחיילים! חיות אדם שגדעו את חייהם של מאות ישראלים חפים מפשע באכזריות בלתי מובנת, והרסו את חייהם של משפחות שלמות במדינת ישראל!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן