Skip to content

הארבה חצה את הגבול. כוננות בדרום

תושבים בדרום דיווחו היום על "עננים של ארבה" ונכנסו לכוננות ארבה. במשרד החקלאות ביקשו לאטום את החממות. המשרד מבקש מהציבור לגלות עירנות ולהודיע ל"קו הארבה" אם נתקלים בנחילים המכילים אלפי פרטים. החרק אינו נע בלילה, כך שהתקדמות עלולה להתרחש רק מחר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"יגיעו או לא יגיעו"? שאלו היום בחרדה חקלאים בדרום, בפיתחת ניצנה, בעקבות נחילי הארבה ששטפו בימים האחרונים את מצרים. "האם נראה את אותן תמונות מדהימות של נחילים נחילים שהגיעו מסיני ב-2004" נחרדו, כשהם חוששים מפגיעה משמעותית ביבולים החקלאיים. בינתיים עברו כמה אלפים את הגבול.

במשרד החקלאות נערכים למכת הארבה עקב נחילי הארבה הבאים במצרים. מהמשרד נמסר כי בשירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות התקבלה התראה של ארגון המזון והחקלאות של האו"ם (FAO) על הימצאות נחילי ארבה באזור קהיר במצרים. בגלל משטר הרוחות ותנאי האקלים השוררים באזור, קיים סיכוי להגעה של נחילים גדולים של ארבה גם לישראל. עונת האביב הינה עונת ההתרבות של הארבה, ועל כן הסיכון בתקופה זו גדול. החרק אינו נע בלילה, כך שהתקדמות עלולה להתרחש רק מחר. הטיפול בנחילים אלה נעשה באמצעות ריסוס.

שמוליק ריפמן עם ארבה ביד (צילום: אדווה לויד)
ראש מועצת רמת נגב, שמוליק ריפמן, עם ארבה ביד (צילום: אדווה לויד)

עדי רז, חקלאי ממושב כמהין בנגב מתאר: "היום בשעה שתיים בצהריים נסעתי להביא את הילד שלי מהגן ובדרך, על השמשה הקדמית של המכונית, ראיתי ענן של חרקים. עצרתי את המכונית ואני רואה שאני נמצא בתוך ענן של ארבה". הוא סיפר כי התקשר מיד למשרד החקלאות, לשירותי החי והצומח, כדי לעדכן אותם "ומיד נכנסנו לכוננות ארבה".

הארבה בפעולה (צילום: משרד החקלאות)
הארבה בפעולה (צילום: משרד החקלאות)

רז אומנם סבור שלפי שעה הכמויות הן לא של שנת 2004, אבל כולם נמצאים במתח: "בינתיים אנחנו מפחדים, יש דריכות באוויר וממתינים לראות מה ילד יום. הציבור צריך לדעת כי אם הארבה יגיע בכמויות ויכנס לשדות, הדבר עלול לעשות נזק אדיר ליבול החקלאי ובאופן אוטומטי מחירי הפירות והירקות ירקיעו לשחקים".

במשרד החקלאות ציינו כי הגעת הנחילים תלויה ברוחות ולחקלאים ניתנה הוראה לאטום את החממות. המשרד נערך להתמודד עם הארבה, אם יגיע בהמוניו לישראל, קורא לציבור לגלות ערנות ומבקש להודיע לו אם נתקלים בנחילים המכילים אלפי פרטים. אפשר להתקשר ל"קו הארבה" במשרד החקלאות, בטלפון: 03-9681500, בין השעות 7:30 בבוקר ל- 19:00 בערב. 

בתחילת חודש נובמבר 2004 החלה חדירה של ארבה המדבר לישראל. אמנם בתחילה היה מדובר בפרטים בודדים שהתגלו לאורך מישור החוף, אך מאמצע החודש החלו להקות גדולות של נחילי ארבה לחדור לישראל מסיני לאזור דרום הארץ. השירותים להגנת הצומח ולביקורת אחראים על הבקרה של תנועת המזיק ועל השמדתו. ליחידה יש תכנית מגירה למקרים אלו והיא הופעלה אז מייד עם גילוי הפרטים הראשונים. הלהקות הודברו בריסוס ולא נגרם נזק ממשי.

עתה הופעל "נוהל למלחמה בארבה" וצוותי החירום יצאו לשטח על מנת לזהות את אזורי הנחיתה של להקות הארבה ולנהל את פעולות ההדברה מהקרקע ומן האוויר.

חברות המייצרות ומייבאות תכשירי הדברה הועמדו בכוננות עם מלאים מספיקים של תכשירי הדברה להדברת המזיק. כמו כן,  חברות ריסוס כגון כים-ניר לריסוס אווירי והחברה להדברת עשבי בר, אשר ברשותה אמצעים ליישום תכשירי הדברה, נדרשו לתת כתף. לפי משרד החקלאות, כיום, לאחר קיום דיונים מקצועיים והפקת לקחים מהממתקפת הארבה ב-2004, עודכנו הנהלים ומערך החירום והותאמו למצב החדש.

סרטון יו טיוב על מתקפת הארבה בקהיר היום:

[related-posts]

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן