Skip to content

המשנה ליוע"מ: "הפסיקו מיד גירוש אריתריאים בניגוד לחוק"

בניגוד לחוק הבין-לאומי גורש בשבוע שעבר מבקש מקלט מאריתריאה לאוגנדה, ועמד בפני גירוש לאריתריאה שם חייו בסכנה. בלשכת היועץ המשפטי לממשלה זועמים על הפרת ההנחיות האוסרות לגרש את נתיני אריתריאה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

רשות האוכלוסין וההגירה מפרה ביודעין את הנחיית היועץ המשפטי לממשלה, בכל הנוגע לגירוש אזרחי אריתיראה מישראל. כך מתרה הבוקר דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, במכתב שנשלח למנכ"ל הרשות, אמנון בן עמי. מדובר בט"ה, מבקש מקלט אריתיראי שגורש לאוגנדה בטיסת מעבר דרך מצרים. הוא הגיע לאוגנדה וזו סירבה לקבלו, והחזירה אותו למצרים. במצרים הוא היה מועמד לגירוש לאריתריאה, עד שהתפרסם אתמול דבר הגירוש בישראל. כעת הוא נתון במעצר עד מחר (ד'), אז הוא צפוי להיות מוחזר לישראל ולהישלח שוב למתקן הכליאה בקציעות.

לאחר שנודע דבר גירושו ושליחתו לאוגנדה פנה עו"ד יונתן ברמן, מהקליניקה לזכויות אדם, אל מנכ"ל רשות ההגירה ובמקביל ליועץ המשפטי לממשלה, והתריע כי הדבר נעשה בניגוד לחוק הבין-לאומי ובניגוד להנחיתו של היוע"מ בדבר גירושם של נתיני אריתריאה.

כל מי שמגיע נכלא לשלוש שנים לפחות. הפגנת מבקשי מקלט מאריתריאה (צילום: שרון ליבנה)

"מדובר בהפרה של עקרון ה-non-refoulement על ידי מצרים וישראל גם יחד. גם החזקתו של מר ה' בתנאים בלתי אנושיים, כפי שנהוג בעניינם של אזרחי אריתריאה ששהו בישראל, מצביעה על הפרת עקרון זה על ידי מדינת ישראל", כתב ברמן.

במשרד היועץ המשפטי לא אהבו, בלשון המעטה, את המעשה ואתמול, יום לאחר קבלת המכתב, כבר שיגרה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי, למנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה מכתב המתרה ש"על מנת למנוע, חלילה, הישנות של מקרים מסוג זה, אחזור ואדגיש כי אני מצפה שרשות האוכלוסין תעמוד בהנחיית היועץ המשפטי לממשלה לפיה עד להכרעה בשאלות המשפטיות העומדות על הפרק – לא תתאפשר יציאתם של אזרחי אריתריאה ממתקני המשמורת של רשות האוכלוסין אל כל יעד שהוא מחוץ לגבולות ישראל".

ברשות ההגירה יודעים כי אסור לגרש מבקש מקלט לארץ מוצאו אם שם חייו נתונים בסכנה. על כן נהגו ב"פטנט" יצירתי. ראשית נכלאים מבקשי המקלט במתקן הכליאה ומוחזקים שם במעצר מנהלי ללא משפט, לתקופה של לפחות שלוש שנים. אז ניתנת להם הברירה, להסכים לגירושו מרצון למדינה אחרת, או לשהות בכלא.

על הרעיון היצירתי של משרד הפנים כתב עו"ד ברמן לבן עמי, מנכ"ל הרשות – "הצבת אפשרות כזו בפני עצור אינה יכולה לבסס 'הסכמה חופשית' להיות מגורש למדינה שאינה מדינת מוצאו. ככל הנראה, גם מר ט"ה נתן את 'הסכמתו' להיות מגורש לאוגנדה נוכח מעצרו המינהלי הבלתי מוגבל בזמן מכוח החוק למניעת הסתננות (עבירות ושיפוט), תשי"ד-1954".

עו"ד יונתן ברמן

ברמן זועם ומאשים במכתבו כי "שליחתו של מר ט"ה לאוגנדה נדמית כניסוי שביקש משרד הפנים לקיים, על מנת לבחון את אפשרות הגירוש לאוגנדה, וזאת מבלי שננקטו כל הצעדים הקפדניים הנדרשים בטרם שליחתו של אדם למדינה שאינה מדינת מוצאו. ובכן, ניכר בבירור כי ניסוי זה נכשל, וכי את מחיר הכישלון משלם מר ט"ה".

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר כי "המכתב עדיין לא מוכר לנו, ולכן לא נגיב לגביו. כך או כך המשרד (משרד הפנים א.מ) והרשות יפעלו בהתאם להנחיות". עו"ד אסף וייצן ממוקד הסיוע לעובדים זרים, מסר כי העמותה פנתה לרשות בתביעה למסור לידיה רשימת פליטים אריתיריאים שגורשו מישראל, אם יש כאלו.

יש לציין כי באחרונה, באותה דרך, גירשה ישראל בין אלף לאלפיים מבקשי מקלט מסודן, שגם אותם נאסר לגרש בגלל הסכנה לחייהם. סודן, שבה מתחולל רצח עם, היא גם מדינה עוינת לישראל, ושלטונותיה הבהירו בעבר כי לא יחוסו על מי שיגיעו מישראל. נציבות האו"ם לפליטים בישראל התריעה בעבר כי החזרת מבקשי מקלט לסודן תהיה "פשע שעוד לא בוצע". פעילים חברתיים מדווחים על אנשים שגורשו לסודן ונלקחו עם רדתם מהמטוס למעצר, ועד כה לא ידוע מה עלה בגורלם.

[related-posts]

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן