Skip to content

20 שנים לאינטרנט המסחרי בישראל

אתמול נערך הכנס השנתי של איגוד האינטרנט הישראלי בסימן עשרים שנה לאינטרנט המסחרי בישראל. בכנס השתתפו בכירים מענף האינטרנט, ההיי-טק, התקשורת והאקדמיה בדיונים בהיבטים שונים של האינטרנט הישראלי - תוכן, תשתיות וחווית משתמש
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מושב הפתיחה האינפורמטיבי כלל שלושה דוברים, שסקרו את התפתחות האינטרנט בעשרים השנים האחרונות בעולם, במזרח התיכון ובישראל. בעיתוי מושלם לקראת יום האשה המתקיים בסוף השבוע, חשף ניצן הכהן, סגן מנהלת אגף בכיר סקרים בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), נתונים מעניינים בדבר פילוח מגדרי של משתמשי המחשב וגולשי האינטרנט. נתוני הלמ"ס מלמדים כי אם בשנת 2002 היה פער בשיעור של 6% לרעת הנשים בשימוש מחשבים ובגלישה באינטרנט, הרי שבמהלך עשר השנים האחרונות צומצם הפער וכיום נסגר לחלוטין. נתוני סקר שערך הלמ"ס בקרב גולשים מלמדים כי בניגוד למסעות השופינג בחיים האמיתיים, כאשר מדובר בקניות ברשת הפערים המגדריים נשמרים אחידים לאורך העשור האחרון – שיעור הקונים גבוה ב- 15% משיעור הקונות.

אז מה אנחנו באמת עושים כשאנחנו גולשים באינטרנט? שקף: מתוך המצגת של ניצן הכהן, נציג הלמ"ס בכנס איגוד האינטרנט הישראלי
אז מה אנחנו באמת עושים כשאנחנו גולשים באינטרנט? שקף: מתוך המצגת של ניצן הכהן, נציג הלמ"ס בכנס איגוד האינטרנט הישראלי

ד"ר טל פבל, מנכ"ל Middleeasternet, הציג נתונים בדבר השינויים שחלו בעשרים השנים האחרונות במזרח התיכון. "המזרח התיכון מאופיין בתלות מאוד גדולה של אינטרנט באנשי ממשל", הסביר פבל, "שיעור חדירת האינטרנט במזרח התיכון עומד על 37% בממוצע. המובילות בחדירת האינטרנט במזרח התיכון הן מדינות המפרץ. האחרונות להיכנס היו ערב הסעודית וסוריה, שעשו כן רק לאחר שוידאו שיש ברשותן כלים טכנולוגיים להגביל את השימוש החופשי." פבל צפה, כי עד שנת 2015 תהיה השפה הערבית השפה הרביעית בחשיפה שלה באינטרנט ולסיום הציג נתון מעניין –  34% מהנשים במדינות ערב גולשות ברשתות החברתיות.

ד"ר טל פבל בכנס השנתיש ל איגוד האינטרנט הישראלי. צילום: יוני מלכא
ד"ר טל פבל בכנס השנתיש ל איגוד האינטרנט הישראלי. צילום: יוני מלכא

בפאנל הטכנולוגי המרכזי שעסק בהתלכדות האינטרנט, הסלולר והטלוויזיה השתתפו חיים טייכהולץ מנכ"ל אלקטל-לוסנט ישראל, ניר טנצר סמנכ"ל פיתוח עסקי במיקרוסופט ישראל, אביב הוד מנהל תוכן של סמסונג ישראל וגיל רוזן סגן נשיא ניו-מדיה של דויטשה טלקום. נקודת המוצא של הפאנל, עליה הסכימו כל המשתתפים, שאנו נמצאים בעידן של מידע רב ושל עליה חריפה בביקוש למידע ובצורך המתמיד להיות מחוברים לאינטרנט ללא הפסקה. חיים טייכהולץ הדגיש את חוסר שביעות רצונו מההשקעה בתשתיות האינטרנט בישראל. אל טייכהולץ הצטרף גם גיל רוזן, שמתח ביקורת על חברות התשתית בישראל, שמספקות לדבריו תשתית "טיפשה" שאינה מספקת שום ערך מוסף לצרכן, אולם מציגות מצג שונה כלפי חוץ.

בנוסף להתחזקותם של הטאבלט, טלפון החכם ("סמארטפון") והחכם יותר שהוצג בתערוכת המובייל שהתקיימה בשבוע שעבר בברצלונה, והשילובים ביניהם, צופה ניר הוד ש"שנת 2013 תהיה שנת הטלוויזיה החכמה. הטלוויזיה תחליף בקרוב את מרבית הקופסאות שיש היום בסלון – ממיר, סטרימר, מקליט, קונסולת משחקים וכדומה."

עשרים שנה לאינטרנט המסחרי בישראל. הכנס השנתי של איגוד האינטרנט הישראלי. צילום: יוני מלכא
עשרים שנה לאינטרנט המסחרי בישראל. הכנס השנתי של איגוד האינטרנט הישראלי. צילום: יוני מלכא

בפאנל שדן בהשפעת האינטרנט על המדיה המסורתית השתתפו יון פדר, העורך הראשי של אתר "YNET", ינון מגל, העורך הראשי של אתר "וואלה", חנוך מרמרי העורך הראשי של "העין השביעית" ושלומית אברהם, העורכת הראשית של אתר "מאקו". המשתתפים הסכימו כי אתרי החדשות האינטרנטיים משלימים את המדיה המסורתית המודפסת ושואבים מכוחה. חנוך מרמרי עמד על כך שהרשת מאפשרת מהירות תגובה ודינאמיות שהצרכן מצפה לו בעידן המידע. "ישנם אתרים וארגונים חדשים שכלל לא עברו דרך הפרינט, אלא קמו מתוך הרשת וחיים בה. בניגוד לחדשות או שידורים חיים של ספורט בהם חייבים להיות בזמן אמת מול המסך ומול לוח שידורים, הרי שהיום יותר ויותר זקוקים לפריצות ספונטניות לאורך היום", אמר מרמרי.

בסיומו של הכנס הוענק אות הוקרה למפעל חיים לחבר הכנסת והשר לשעבר מיכאל איתן (ליכוד), על פועלו ארוך השנים למען קידום ופיתוח האינטרנט בישראל ולמען הנגשת הממשל לציבור בישראל באמצעים טכנולוגיים.

* * *

[related-posts title="גיקים? כנסו לקרוא עוד על טכנולוגיה:"]

* * *

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן