Skip to content

מתרחבת פרשת קבלני הקולות במפלגת העבודה

גם שמם של ח"כ אראל מרגלית והשר לשעבר ר'אלב מג'אדלה נקשר בפרשה. השניים מכחישים. מצנע: אם יוגש כתב אישום, יהיה על פרץ לפרוש. שלי יחימוביץ': "אני מגנה את התופעה בחריפות, חשה סלידה עמוקה ממנה, ויש לי מלחמת חורמה ארוכת שנים וגלויה בזיהום הזה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מתרחבת פרשת קבלני הקולות במפלגת העבודה. אחרי ח"כ עמיר פרץ, גם שמם של חבר הכנסת הטרי אראל מרגלית והשר לשעבר לשעבר ר'אלב מג'אדלה נקשר לפרשת קניית הקולות שהתפרסמה הבוקר.

בינתיים הודיע גם המפכ"ל, רב ניצב יוחנן דנינו, כי הפרשה נחקרת כבר ע"י המשטרה. במהלך כנס סיכום שנה של מחוז חוף, התייחס דנינו לחקירת החשד לזיופים בפריימריז של מפלגת העבודה ואמר: "המשטרה לא תהיה כלי משחק בידי אף גוף פוליטי, נחקור ונפעל לחקר האמת". לדבריו, "אתמול הגיע מידע בחשד לשוחד בחירות, עשינו פעולות שונות, ובהתייעצות עם היועמ"ש פתחנו בחקירה". המפכ"ל הדגיש, כי "יש להיזהר בכבודם של אנשים בשיח הציבורי, בהינף משפט אפשר לפגוע כל כך קשה באחרים".

ח"כ אראל מרגלית: "מעולם לא שלמתי דבר או נתתי דבר לאיש כדי שיצביע בשבילי" (צילום: אתר הכנסת)
ח"כ אראל מרגלית: "מעולם לא שלמתי דבר או נתתי דבר לאיש כדי שיצביע בשבילי" (צילום: אתר הכנסת)

על פי הדיווח בגלי צה"ל, מרגלית חשוד כי מסר כספים לקבלני קולות. פעיל בפריימריז סיפר לגלי צה"ל כי ראה את מרגלית מוסר צ'קים לאחד מקבלני הקולות הגדולים במגזר הדרוזי.

ח"כ אראל מרגלית הכחיש בעמוד הפייסבוק שלו כל שייכות לפרשה. "נדהמתי לגלות את שמי משורבב לפרסומים הבוקר", כתב. "אין לי שום חלק בפרשה הזאת, ובצורה יותר ספציפית אני אבהיר כי מעולם לא שילמתי דבר או נתתי דבר לאיש כדי שיצביע בשבילי.

"הגעתי למפלגת העבודה כדי להנהיג פוליטיקה אחרת", כתב ח"כ מרגלית. "בשנתיים האחרונות אני עובד קשה יומם ולילה, אני חורש את הארץ כדי לגייס תמיכה על בסיס של הכרות אישית.

"אני יכול רק לנחש למי המוטיבציה לשרבב את שמי לפרשה הזאת ואני בטוח שיתברר במהרה שאין לי קשר לפרשה הזאת".

על פי גלי צה"ל גם חבר הכנסת לשעבר, ר'אלב מג'אדלה היה מעורב בקניית הקולות בכך שקיבל כסף מהמועמדים כדי לדאוג לתמיכה במגזר הערבי. על פי החשד מג'אדלה עצמו שימש כמעין קבלן קולות. 

"המשטרה לא תהיה כלי משחק בידי אף גוף פוליטי". דנינו היום (צילום: משטרת ישראל)
"המשטרה לא תהיה כלי משחק בידי אף גוף פוליטי". דנינו היום (צילום: משטרת ישראל)

מוקדם יותר היום, האשימה יושבת ראש המפלגה בצורה ישירה את עמיר פרץ כי הוא קנה קולות בפריימריז האחרון של המפלגה.

חבר הכנסת עמרם מצנע, חברו לסיעת התנועה של עמיר פרץ, שהפך לאחרונה ליריבו הפוליטי, התייחס היום בצהריים לראשונה, לפרסומים לפיהם פרץ היה עד להעברת כספים לקבלני קולות במהלך הפריימריז במפלגת העבודה.

מצנע
קשה לי להאמין. מצנע

מצנע אמר בתכנית "עושים צהריים" בגלי צה"ל כי הוא מאמין כי עמיר פרץ חף מפשע, אך הוסיף כי אם הדבר יוביל לכתב אישום, עליו להתפטר מהכנסת. "קשה לי להאמין שלהאשמות האלה יהיה ביסוס", אמר. "אני מכיר את עמיר פרץ, ולמרות שאנחנו לכאורה ברי פלוגתא, אני לא מאמין שהוא עשה את הדברים האלה", אמר מצנע, "אני חושב שבעלי תפקיד ציבורי שמוגשים נגדם כתבי אישום לבית המשפט צריכים להשעות את עצמם מתפקידם. כל מי ששמו הוזכר צריך לעשות הכל כדי לנקות את שמו כמה שיותר מהר".

יו"ר העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ', התייחסה לחשדות בקשר לפריימריז במפלגתה בעמוד הפייסבוק שלה. "להתפקד למפלגה בגלל שאתם מאמינים בדרכה, זה צעד ערכי חשוב. הוא גם מקנה לכם יכולת להשתתף ישירות בבחירת יו"ר המפלגה ובבחירת הח"כים שלה", כתבה ח"כ יחימוביץ'. "זו דרך דמוקרטית לקיים חיים פנימיים של תנועה פוליטית, שבה אין שליט יחיד.

"בצד המעלות הרבות של השיטה, התפתחו בה תופעות דוחות ומקוממות של 'קבלני קולות' שסוחרים במאגרי קולות שהם פוקדים. קולות של מי שלפעמים אפילו לא מצביעים בקלפי עבור אותה מפלגה", כותבת יחימוביץ'. "אני מגנה את התופעה בחריפות, חשה סלידה עמוקה ממנה, ויש לי מלחמת חורמה ארוכת שנים וגלויה בזיהום הזה. המלחמה הזאת במידה רבה גם הצליחה. היום הרוב המכריע של מתפקדי המפלגה הם אנשים ערכיים שבחרו לעשות זאת מתוך הכרה ורצון אמיתיים".

לדברי ח"כ יחימוביץ, נקטה המפלגה בראשותה שורה של צעדים כדי למנוע תופעות של סחר מכר בקולות. בין הצעדים שנעשו בשנתיים האחרונות: עידוד התפקדות חופשית ואישית באמצעות האינטרנט; תשלום דמי חבר אך ורק בכרטיסי אשראי או באמצעות חשבונות בנק אישיים; אימות נתוני המתפקדים באמצעות הצלבות מול מפלגות אחרות ומול משרד הפנים, כדי למנוע "מתפקדים מקצועיים" לכמה מפלגות, דבר האסור עפ"י החוק.

יחימוביץ' אומרת כי בפריימריז לחברי הכנסת לא פורסמו התוצאות ביישובים – והן נשארו נעולות ובלתי מעובדות בכספת, כדי למנוע לחץ על המצביעים מצד גורמים שונים. ועדת הבחירות בפריימריז גם הפעילה, על חשבון המפלגה, עורכי דין וחוקרים פרטיים ביום הפריימריס, ואלה התריעו בזמן אמת על כל ניסיון הטיה של ההצבעה. בקלפיות אלה הופסקה מיידית ההצבעה.

"כיו"ר מפלגה אני מתכוונת להמשיך ולעמול על טוהר המפקד ולהתייחס בחומרה רבה לכל ניסיון לבצע מעשים מהסוג המתואר בכתבה", כתבה ח"כ יחימוביץ' בעמוד הפייסבוק שלה. "אבל עוד יותר חשוב, דווקא בגלל תופעות כאלה חשוב מאוד שתתפקדו, ותצטרפו לאנשים הטובים שמשפיעים על חייה ועל דרכה של העבודה, ולא מקבלים הנחיות משום קבלן ומשום אדם. פשוט עושים מה שהם מאמינים בו".

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן