Skip to content

קיה פורטה – בחירתה של סופי

קיה משבטים את יונדאי i35 אלנטרה. רוני אהרנוביץ מנסה למצוא את ההבדלים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לפני שנה וחצי פירסמתי כאן את מבחן הבכורה שלי בנטקאר: יונדאי i35 אלנטרה (נגד מתחרותיה). אתמול הושקה בארץ אחותה התאומה הלא-זהה, ויצאתי לבדוק עד כמה היא אכן לא זהה. השורה התחתונה: היא הרבה יותר זהה משחששתי. הייתי יכול להעתיק לכאן את המימצאים מהמבחן ההוא, ואם לא הייתי מפנה אותכם אליו בקישורית הזאת – בחיים לא הייתם מרגישים. אני לא בטוח שאני הייתי מרגיש. אז אני ממליץ לעשות כאן הפסקה, להקליק למבחן ההוא, לקרוא אותו – ולחזור לכאן ולמצוא את ההבדלים. כלומר, את אלה שהצלחתי למצוא.

תכנון

איך הפכה פורטה II ממכונית אחות של i35 אלנטרה לאחותה התאומה? פורטה 2013 גדולה מהדור הקודם. בכמה גדולה? בכל הממדים, כולל בסיס הגלגלים. במילים אחרות, פורטה גייסה את הפלטפורמה של היונדאי, הזהה בממדיה החיצוניים לפורטה הקודמת אך היה לה בסיס גלגלים ארוך בחמישה ס"מ, והוסיפה לה קצת סרחי עודף: בנוסף לאותם 5 סנטימטר לבסיס הגלגלים הם האריכו את הגוף בשלושה (הוא גם טיפ-טיפה נמוך מהקודם, לטובת הלוק הספורטיבי). בנוסף צמח הבגאז' לנפח של 482 ליטר. הצצה במפרט הטכני הנ"ל מראה זהות כמעט מלאה בממדים – וזהות מוחלטת במכלולים.

כמו i35 נאלצת גם פורטה החדשה להסתפק במנוע אטמוספרי ללא הזרקה ישירה (1.6 ליטר 132 כ"ס), בגיר אוטומטי רגיל (6 מהירויות) ובמיתלה אחורי לא נפרד. לא מגדש טורבו, לא הזרקה ישירה ואפילו לא גיר רובוטי חכם (שדווקא כן יוצע בסיד החדשה, מאחר שזו משווקת גם באירופה המערבית).
התוצאה: נתוני ביצועים זהים, עם פער קטנטן במשקל ובצריכת הדלק לטובת הקיה.

אגב, ממש היום הכריזו קיה על השקה אירופאית של ארבעה מנועי בנזין חדשים, טורבו הזרקה ישירה, בארבעה נפחים והספקים שונים. חבל מאוד שהפורטה שלנו עדיין לא יכולה ליהנות מהבציר המתקדם הזה.

קיה פורטה (צילום יח"צ)

עיצוב

על טעם וריח מומלץ מאוד להתווכח (אלא על מה נתווכח, על עובדות?). לטעמי, התצלומים המוקדמים לא שיקרו: גם כאן הצליח המעצב המחונן של קיה, פטר שראייר, לעשות עבודה מוצלחת יותר מאשר זה שבחברת האם (האם זה מה שזיכה אותו בג'וב החדש כנשיא הלא-קוריאני הראשון של קונצרן יונדאי-קיה?). חיצונית, פורטה יפה יותר מאלנטרה, שעד היום היתה היפה במשפחתיות הבינוניות בארץ. התמונה מתהפכת כשנכנסים למכונית, וסביבת הנהג במכונית האם נראית מושכת יותר במבט ראשון; לא שאני מת על עיטורי פלסטיק דמוי אלומיניום, אבל זה כבר עדיף על החזית הקודרת, האפלה, שבקיה. דמוי קרבון לא מצליח יותר מדמוי אלומיניום – והקימורים ה"רכים" מול הנוסע נראים מאולצים ומלאכותיים מדי בנסיונם לשוות מראה איכותי.

כסף

כמו היצרן, גם היבואנים הלכו על שוויון: שתי גירסאות לכל אחת, בהפרש מחיר ואבזור זהה: אלפיים שקל, בקרת אקלים ומגנזיום + צמיגים נמוכים בגירסה היקרה. הבדל בודד: סאנרוף מקורי מוצע רק בגירסה היותר יקרה של היונדאי.

תפקוד

שתי המכוניות גובות את מחיר התקרה הנמוכה שדורש העיצוב דמוי הקופה: הגישה והיציאה לא הכי נוחות, מרחב הראש מאחור מוגבל. מושבי הנהג בשתיהן הגיעו כנראה מאותו מחסן: שניהם סובלים מכרית קצרה מדי.

ומאחור? שיפול הגג מאלץ לשבת בתנוחת חצי-שכיבה. בשתי הקוריאניות אין אפשרות לפתוח את הבגאז' מבחוץ. בשתיהן הנדסת אנוש טובה אך פתחי מיזוג שגם מיקומם מקריב את הטמפרטורה לטובת הפוזה. פורטה היא היחידה שמציעה פתחי מיזוג גם מאחור. כדי לאזן את התמונה, היא מענישה את הנהג עם תאורה אדמדמה נוסח האייטיז ברדיו ובפיקוד המזגן (מחלה אופיינית בדגמי קיה). תחת לחץ פיזי מתון אני מוכן להצהיר על יתרון פצפון לפורטה באיכות הגימור, אבל שתיהן חסרות מהבחינה הזאת את ממד העומק שבאיכות האירופאית.

אקשן

לא הבדלים בחוויית הנסיעה והנהיגה – פושרת למדי בשתיהן – הם שיצליחו לייצר כאן שובר שוויון. פורטה קצת פחות קולנית על מהמורות ובאמפרים וגם רעש הרוח פחות מוחשי. ההבדלים, כאמור, קטנים. מאוד קטנים. ובנהיגה? מצאו את ההבדלים, כי אני לא הצלחתי. שתיהן גם לא בדיוק מעודדות את הנהג לחפש. הביצועים? זהים בבינוניותם. וצריכת הדלק? ללא אפשרות להשוואה ישירה (בניגוד ליונדאי, קיה לא הביאו את המתחרות להשקה), תיאלצו להסתפק בהפרש הזניח שבנתוני היצרן.

שורה תחתונה

בגדול: ע"ע המבחן ליונדאי; הצמרת האירופאית של הקטגוריה לא בסכנה. ובחירה בין השתיים? השיבוט שדפקו הקוריאנים לא מותיר מקום להכרעה מנומקת, כזאת שאינה מבוססת על טעם אישי. לבחור בין שתי התאומות,

עושה את בחירתה של סופי לבחירה קלה.

פורסם לראשונה בנטקאר ע"י רוני אהרנוביץ

2 Comments

  1. דני
    12 במרץ 2013 @ 22:40

    אחיות, ממשפחה טובה אבל לא תאומות ובטח לא זהות. הפורטה החדשה לוקחת לדוגמא באיבזור שהיא מציעה כמו דיבורית בלוטות', בקרת שיוט, פתחי מיזוג אחוריים ומעוצבת יפה ושונה. מבין מה הכתב אומר אבל עדיין, יש הבדלים ונסיעת מבחן יכולה להמחיש את זה.

  2. אתי 37
    11 במרץ 2013 @ 20:42

    אין ספק שסופי עושה בחירה חכמה… כמובן שאת החדשה עוד לא עלה בחלקי לנסות… אבל מהניסיון שלי עם הפורטה מדובר באחד הרכבים הכי נעימים לנסיעה בכביש… אפילו בכבישי ישראל ואולי במיוחד.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן