Skip to content

24 שנות מאסר על מחבל מגדודי חללי אל אקצה

המחבל ג'ומעה אל צופי השתתף ויזם ירי רקטות על ישראל, הטמין מטעני חבלה, אך לטענתו עשה זאת בשל מצבו הכלכלי. השופטים פסקו, כי הסיכון הנשקף מהעבירות ותדירותן מחייב ענישה ההולמת את חומרת העבירה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בית המשפט המחוזי בבאר שבע גזר ביום שלישי על אחמד בן ג'ומעה אל-צופי (30), תושב רפיח שברצועת עזה, 24 שנות מאסר בגין שישה אישומים בהם הורשע בחברות בהתאחדות בלתי מותרת, אימונים צבאיים אסורים, נשיאת נשק, סיוע לניסיון רצח בשני מקרים, התחזות לאחר, ניסיון לקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ושיבוש מהלכי משפט. אל-צופי נתפס במהלך שנת 2007.

מכתב האישום עולה כי אל-צופי הצטרף בסוף שנת 2002 לארגון גדודי חללי אל אקצה ועבר אימוני חבלה ואימוני נשק, ביניהם אימוני ירי ב-RPG והכנת מטעני חבלה. בשנת 2004 הטמין אל צופי מטען בן 25 ק"ג ליד שער בגדר הביטחון באזור רפיח הקרוי שער אבו סמהדנה. מסיבות לא ברורות המטען לא הופעל, ולכן הוא שלף אותו ממקומו יחד עם אחרים והחזיר את המטען לביתו בהמתנה לשעת כושר נוספת.

מתוך סרטון של גדודי חללי אל אקצא (מקור: יו טיוב)
מתוך סרטון של גדודי חללי אל אקצה (מקור: יו טיוב)

בינתיים במהלך חודש יוני 2007, השתתף אל-צופי בירי טילים לעבר ישראל. הוא ואדם נוסף התקינו את הרקטות על גבי מתקן שיגור סמוך לשדה התעופה דהנייה שברצועה וכיוונו את הירי לעבר מעבר כרם שלום, על מנת לפגוע ולהרוג כמה שיותר ישראלים. קודם לכן, במהלך 2006, לפני פינוי גוש קטיף, הוא השתתף בירי רקטות לעבר שדה התעופה דהנייה, שהה בשימוש ישראל, על מנת לגרום להרג חיילים ישראלים. באותה השנה הוא נסע לבקר אדם ברפיח וירה משטחו וללא ידיעתו רקטה נוספת לאזור כיסופים ושוב – על מנת להרוג כמה שיותר ישראלים.

בתחילת מאי 2007 הציעו לו חברים בארגון להניח מטען חבלה נגד חיילי צה"ל תמורת תשלום של 100 דולר. אל-צופי נענה בחיוב להצעה ויצא עם עוד שלושה מחבלים לביצוע המשימה. הארבעה יצאו מרפיח לגבול ישראל עזה, נושאים עליהם מטען נפץ בן 15 ק"ג, קלצ'ניקובים, תחמושת ורימוני יד. הרעיון היה להטמין את המטען עם תיל חשמלי להפעלה מרחוק. על פי התכנית, שניים יארבו בעמדת הפעלה ושניים נוספים יתקילו את חיילי צה"ל שיפלו למארב ואת אלו שיחושו לעזרתם באש מקלעים. השניים הגיעו למרחק 50 מטר מבול ישראל, הטמינו את המטען וחיכו. חיילי צה"ל, שהבחינו בשניים, פתחו לעברם באש והסתערו. שני חברי החוליה שהמתינו במארב ברחו ואילו הוא ואדם נוסף נתפסו ונעצרו על ידי כוח צה"ל. המטען פורק ופוצץ באורח מבוקר. כשאנשי הכוח ביקשו מאל צופי להזדהות, הציג את עצמו בשם אחיו הקטין, עאללה צופי, במחשבה שכך יוכל בעתיד לקבל אישורי כניסה לעבודה בישראל.

"במעשיו אלו, הנ"ל קשר הנאשם קשר לרצוח ישראלים בשל היותם ישראלים", טענה התביעה, "והוביל לשם כך נשק ותחמושת לשם פגיעה בביטחון המדינה".

"אל-צופי היה חלק משרשרת ביצועית", טען סנגורו ואסים דראושה מהסנגוריה הציבורית, שביקש מבית המשפט גם להתחשב בעובדה כי הנאשם הודה בעסקת טיעון וחסך זמן וכסף למדינה, עוד טען, כי זהו מעצרו הראשון של הנאשם וכי לא נגרמו פצועים או הרוגים כתוצאה ממעשיו, או נטען לנפגעים במקרים אחרים. אל צופי הסביר לבית המשפט כי עשה את כל שעשה ממניעים כלכליים. סנגורו גם הזכיר כי שותפו להטמנת מטען החבלה, שנתפס יחד איתו, נידון לעשר שנות מאסר בלבד.

על כך כתבו שלושת השופטים, אב בית הדין, ברוך אזולאי, נתן זלוצובר ויעל רז לוי, כי הסיכון הנשקף מעבירותיו ותדירותן של העבירות בגבולה של רצועת עזה, מחייבים ענישה ההולמת את חומרת העבירה ומשגרת מסר ברור של הרתעה. לגבי שותפו, שנידון למאסר בן עשר שנים, כתבו כי לגבי אותו האדם  עמדה עבירה אחת בעוד שמול אחמד אל-צופי עמדו שרשרת של עבירות טרור שהלכו והעמיקו במרוצת הזמן. צופי צפוי להשתחרר מכלאו בשנת 2031. אל צופי נשפט על פי סעיף שמקנה למדינה את הזכות לשפוט בישראל אדם על פשעים שביצע נגד אזרחי ישראל במדינה זרה.

 

 

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן