Skip to content

ביקורת וחרדה לגורל התקשורת. חנוך מרמרי: ראיון

אתר העין השביעית עבר מתיחת פנים חודשים ספורים לאחר הגעת העורך החדש, חנוך מרמרי, מי שהיה בעבר עורך עיתון הארץ. עתה, הוא סבור, יש להתפנות לחשיבה על פתרונות יצירתיים לקיום העיתונות, במקום שבו אין פתרון כלכלי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

התבוננות באתר החדש של העין השביעית מזכירה את כל מחלותיו של האתר הישן, שסבל מעייפות החומר ונראה לא עדכני בעידן שבו הרשת הווירטואלית דוהרת ללא מעצורים ומאפשרת לכל אדם פרטי בכל העולם לפתוח בלוג שיעמיד אתרי תוכן מושקעים בתחרות ממשית. מעבר לבלוגיאדה, רוחשות הרשתות החברתיות, והפייסבוק בראשן, עם שטף תכנים וניסוחים המאתגרים את הקופירייטינג העיתונאי המסורתי ומציבים אותו במשבר זהות עמוק.

חנוך מרמרי (צילום: יוסי זמיר)

העין השביעית יצא לאור בשנותיו הראשונות כמגזין דפוס וזה חמש שנים הוא מתפרסם באינטרנט. עד לפני כמה ימים, התנהל האתר כמו מהדורת דפוס ואף שידר לקוראיו סוג של אליטיזם שנבע גם מן העובדה שהאתר לא היה פתוח לתגובות ולטוקבקים.

בראיון לרגל השקת האתר המחודש אומר לנו עורכו, חנוך מרמרי, שאם התרשמנו בטעות שהאתר לא היה פתוח לתגובות בכוונה, טעינו. "נקבל בברכה כל מה שיעורר דיון" הוא אומר.

– על איזה צרכים חדשים עונה האתר שלכם?

– "האתר החדש הוא דור אחר לגמרי מבחינת היכולות שלנו. האתר הקודם היה מבוסס על מערכת סגורה ויכולת התמרון של העורך הייתה מוגבלת מאוד".

 למעשה, מדובר לדברי מרמרי בגרסה מיושנת במושגי אינטרנט, בת כשבע שנים: "בשנים האלה קרו דברים. עכשיו האתר גמיש יותר לעריכה ונוח לתפעול. יש בו יותר אפשרויות לתת דגשים שונים, ליצור היררכיות – וכל היתר נתון למיטב כשרונם של עורכיו".

– האתר שלכם חרט על דגלו את ביקורת התקשורת. האם התקשורת מסוגלת באמת לבקר את התקשורת במקום שבו יש קשרים וחברויות אישיות והתחייבויות ו"לא נעים" כלפי עמיתים למקצוע?

– "לגבי הצוות שלנו, צריך להבדיל ביני לבין הצוות היוצא דופן, המורכב מאנשים שעוסקים, רוב שנותיהם המקצועיות, בביקורת התקשורת. אפשר להגיד שחלק משמעותי מכתיבתם היה במסגרת העין השביעית. מה עושה אדם מתאים להיות מבקר? זו הבנה עמוקה של התחום, השקפת עולם ברורה, סולם ערכים. אנחנו קהילה קטנה. בשלב מסוים אין מצב שאדם לא מכיר אישית אנשים מהעשייה. זה נכון לביקורת תיאטרון, אמנות וכל תחום. המבקר חי בתוך הקהילה. הוא צריך להיות מסוגל לא לתת לקשרים לרכך אותו".

מרמרי בדיון על התנהלות התקשורת במהלך המו"מ לשחרור שליט (מקור: יו טיוב)
מרמרי בדיון על התנהלות התקשורת במהלך המו"מ לשחרור שליט (מקור: יו טיוב)

סוגיית הביקורת העיתונאית מציפה, לדברי מרמרי, את השאלה אם עיתון רגיל צריך לקיים ביקורת תקשורת "וזו שאלה יותר מורכבת, כי אז נשאל גם אם עיתון צריך לבקר את עצמו – מה שיכול להיות גם מגוחך".

כותרת הפרסום הראשון של האתר החדש בעין השביעית הוקדשה לאהוד אשרי ז"ל, שהיה גם הוא מבקר תקשורת בתקופה מסוימת בקריירה שלו. מבקר שמרמרי מעיד כי ראה בו מוביל דרך. "האם עיתונאים צריכים לבקר את חבריהם? אשרי אמר, שכמבקר טלוויזיה הוא צריך לראות את חבריו עושים חלטורות אחר הצהריים ובערב".. ההערה הזו של אשרי אקטואלית מתמיד עתה, כאשר אנו רואים עמיתים מהעיתונות ומהמדיה מדלגים מערוץ לערוץ, מעיתון לעיתון, ומרשים לעצמם להתהדר בנימה ביקורתית שעה שעל ראש הגנב בוער הכובע. מרמרי סבור שלא זה העיקר: "אנחנו לא חוקרים משטרתיים. צריך לצאת מנקודת מוצא של איך עושים את זה נכון, לא כדי להטיף, אלא כדי לשמר את המקצוע. אני לא יודע עד כמה עיתון עסוק בביקורת עצמית. עד כמה שהוא משתמש בכלים האלה כדי לתקן את עצמו. אנחנו רואים את עצמנו כשומרי הכללים והערכים הללו".

– בקריאה של אתר העין השביעית עשוי להתקבל הרושם שהוא מבית היוצר של עיתון הארץ, עם האינטגריטי המקצועי, אך גם עם ההטיה הפוליטית.

– "העובדה שאני בא משם (מהארץ) לפעמים מכבידה עלי כשצריך להתייחס לעיתון הארץ, כאילו משהו ברוח "ספר לי על זה". אני בכל זאת משתדל לבקר אותו באותו אופן כאילו הייתי חלק ממנו היום. לגבי הזירה כולה, אנו לא מייצגים שום אינטרס. ודאי לא פוליטי. אנו משתדלים לגבש עמדות לפי נטיית הלב ולפי מראית העין. למשל, אני לא מתפעל מהמכלול שהוביל להקמת העיתון ישראל היום כפי שקם, ובכל זאת מנסה לחשוב שלא צריך להיאבק כדי לחסלו. העיתון הזה גם מספק פרנסה למאות עיתונאים. החיים מורכבים. צריך לנטרל את הדעות הקדומות ולחשוב לגופו של עניין"

– ואתם עומדים במשימה זו?

–  "אני לא יכול להעיד על עצמנו" אומר מרמרי ומעיד כי הוא מקבל המון תלונות "באיזון קוסמי" – מה שמצביע, לדעתו, על כך שהמגזין דורך על יבלות מכל הכיוונים.

– האתר שלכם נפתח סוף סוף לתגובות.

– "אי אפשר היה לאפשר תגובות באתר הקודם. זה היה חד סטרי כשהמגזין עבר מפרינט ואולי אז חששו מפני תגובות. אני מרגיש לא נוח עם זה. כבר התרגלנו לרשתות החברתיות ואנחנו רוצים לשמוע קולות אחרים מלבד קולנו. נשמח אם נהפוך לבמת דיון".

עד כה, לדברי מרמרי, התגובות מפרגנות – ואלי משום כך, בינתיים נוח לקבלן, אבל הוא מבטיח כי יקבל בברכה כל מה שיעורר דיון.

מנובמבר האחרון עורך מרמרי את העין השביעית. הוא מחליף בתפקיד את העורך הוותיק עוזי בנזימן, גם הוא עיתונאי הארץ בעבר. תוך ארבעה חודשים יכול מרמרי להכריז על "מהפך". הוא "השתפשף" כדבריו, עם כתיבה על תקשורת בשנים 2009 ו-2010, בהן כתב מאמרים לעין השביעית: "היום אני פחות עם הידיים על כל נקודה ופסיק ויותר עסוק בשאלה איך לשמר את העיסוק הזה: את המקצוע. צריך לגייס משאבי חשיבה לפתרונות יצירתיים במקום שבו אין פתרון כלכלי".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן