Skip to content

הבחירות במצרים: ניצחון סוחף למחנה האסלאמיסטי

הבחירות לבית התחתון במצרים הסתיימו בניצחון סוחף לאסלאמיסטים אך הן גם ניצחון חשוב לעם במצרים שנאבק בשנה האחרונה למען זכותו לקיים בחירות חופשיות בארצו. התגובות בישראל, נכון לעכשיו, מעטות וזהירות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הבחירות לבית התחתון במצרים הסתיימו בניצחון סוחף לאסלאמיסטים אך הן גם ניצחון חשוב לעם במצרים שנאבק בשנה האחרונה למען זכותו לקיים בחירות חופשיות בארצו. התגובות בישראל, נכון לעכשיו, מעטות וזהירות

מאת צבי זינגר ורן סיבוני

הבחירות לבית התחתון של הפרלמנט המצרי, שהחלו בנובמבר האחרון, הגיעו היום לסיומן עם ניצחון סוחף למחנה האסלאמי שזכה בלמעלה מ-70 אחוזים מן הקולות. הבחירות נערכו בשלושה שלבים, כאשר כבר בשלבים הראשונים הסתמן כי הפרלמנט הבא במצרים יהיה בעל אופי אסלאמי מובהק. "האחים המוסלמים" זכו ב-235 מושבים מסך 498 המושבים בפרלמנט (וכן 10 מושבים נוספים המשוריינים לצבא) ואחריהם המפלגה הסלפית "א-נור", הקיצונית יותר, שזכתה ב-121מושבים.

השופט עבד אל-מועיז אבראהים
ההישג החשוב ביותר של מהפכת ה-25 בינואר. השופט עבד אל-מועיז אבראהים

מעבר לחשיבות שבניצחון של צד כזה או אחר מדובר בניצחון אמיתי לעם המצרי. בראיון לשבועון "אל-אוסבּועי" אמר השופט עבד אל-מועיז אברהים, ראש הוועדה המשפטית העליונה לבחירות כי "מספר המצביעים הכולל בשלושת השלבים לבחירות עמד על 32 מיליון, המספר הגדול ביותר בהיסטוריה של מצרים, זאת למרות מזג האוויר, והגשמים שירדו ברוב מחוזות המדינה. הדבר מצביע על החדווה של העם לצאת לרחובות ולבטא את ערכי הדמוקרטיה". אברהים הדגיש, כי השתתפותם של מיליוני הבוחרים בבחירות למועצת העם היא ההישג החשוב ביותר של מהפכת ה-25 בינואר 2011.

עוד ציין אבראהים כי בבחירות הללו, לראשונה בהיסטוריה של מצרים, הורשו להצביע אסירים וכן אזרחי הרפובליקה השוהים מחוץ לגבולותיה. בשלושת השלבים לבחירות לא נצפה מקרה של מרמה, החל משלב קבלת פתקי המועמדות ועד ההכרזה על התוצאות. זהו הישג נוסף של "המהפכה המפוארת", לדברי אבראהים, בהשוואה לזיופים הבוטים שאירעו, לטענת מפלגות רבות, בבחירות לפרלמנט המצרי בנובמבר ​​2010, זיופים שהפכו לניצוץ הראשון בגל המהפכה.

השלב הבא בדרך לעתידה החדש של מצרים, הוא הבחירות לבית העליון, שתחלנה ב-29 לחודש זה. בתום הבחירות הללו, תורכב ועדה של 100 חברים, הן מהבית העליון והן מהתחתון, שתהיה אמונה על ניסוח החוקה החדשה של מצרים. לאחר מכן תערכנה הבחירות לנשיאות ומועמד הנבחר יקבל את סמכויות ניהול המדינה מידי המועצה הצבאית העליונה, שבראשה עומד הגנרל חוסיין טנטאווי.

פגישת ח"כ שלי יחימוביץ' עם שגריר מצרים, יאסר רדא
"מאמץ לשמר את הסכם השלום עם מצרים". ח"כ שלי יחימוביץ' בפגישה עם שגריר מצרים, יאסר רדא (צילום: ירדן בן צור)

בישראל נמנעים הערב מלהתייחס לתוצאות הרשמיות של הבחירות לפרלמנט במצרים, ומעדיפים בימים אלה לנהל את ההידברות עם מצרים ואת מערכת היחסים בפרופיל נמוך ככל האפשר, וזאת בשל רגישות המצב. משום כך סירבו אתמול בלשכת ראש הממשלה ובמשרד החוץ להגיב.

מי שהגיבה הערב היא יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ', שאף נפגשה ביום חמישי האחרון עם שגריר מצרים בישראל, יאסר רדא, ודנה אתו על סוגיות כלכליות ומדיניות המשותפות לשתי המפלגות.

"על אף השינויים הדרמטיים במצריים וניצחון המפלגות האיסלמיסטיות, על ישראל לעשות כל מאמץ לשמר את הסכם השלום עם מצרים, אשר הביא עד כה 33 שנות שקט בזירה זו", אומרת יחימוביץ'. "מצרים היא מדינה גדולה וחשובה שתועלתה ליציבות באזורנו עצומה."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן