Skip to content

הפרדה בחברון: יהודים בכל הרחוב והערבים בשביל צר בצד

אחרי ההפרדה בקווי אוטובוסים בשטחים, כעת בצלם חושפת שיא חדש: ברחוב אחד בדרך למערת המכפלה לערבים מותר לנוע בשביל צר וליהודים - בכל הרחוב. לערבים מותר להוביל סחורה רק עם סוס ועגלה וליהודים בכל דרך שירצו. מתברר שזו מדיניות מוצהרת ורשמית של הצבא בחברון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אחרי הסערה שעוררה החלטתה של חברת ההיסעים "אפיקים", המובילה נוסעים בשטחים, על הפרדה בין נוסעים ערבים ליהודים באוטובוסים שלה, מתברר כי ההפרדה אינה רק נחלתם של נוסעי האוטובוסים בשומרון.  לפי תחקיר של ארגון בצלם, ההפרדה מתבצעת עתה ברחוב המוביל למערת המכפלה בחברון ומדינת ישראל שוברת שיא נוסף במשטר ההפרדה.

הארגון מפרסם היום סרטון וידאו, בו מתועדים שוטרי מג"ב המצהירים כי צד אחד של הרחוב מיועד למעבר יהודים, וסמטה צרה ומגודרת בצדו של הרחוב מיועדת למעבר של ערבים. מדובר באחד הרחובות העובר בשכונת א-סלאימה, המוביל למערת המכפלה, שבו גם נאסר על פלסטינים לעבור בכלי-רכב. אורך הרחוב כשבעים מטר ומשני צדדיו מוצבים מחסומים – מצפון "מחסום המאפיה" ומדרום "מחסום הספסלים".

עבודות להקמת גדר חדשה בחברון. משמאל לגדר הירוקה - המעבר לפלסטינים
עבודות להקמת גדר חדשה בחברון. משמאל לגדר הירוקה - המעבר לפלסטינים (צילום: מנאל אל-ג'עברי, ארגון בצלם)

עד לאחרונה אפשרו כוחות הביטחון להולכי רגל ולרוכבי אופניים פלסטינים לעבור ברחוב. כדי להעביר משאות נאלצו פלסטינים להיעזר בעגלה רתומה לסוס או בעגלות יד. מתנחלים ואזרחים ישראלים מורשים לעומת זאת לעבור ברחוב ברגל וברכב.

ב-23 בספטמבר 2012 הציבו כוחות הביטחון לאורך הרחוב גדר רשת המחלקת אותו לשניים – מצדה האחד כביש ומצדה האחר מעבר צר להולכי רגל. מסתבר כי מאז הוצבה הגדר אוסרים כוחות הביטחון על פלסטינים לעבור בכביש ומפנים אותם למעבר הצר. מעבר זה אינו סלול, משובש ומסתיים בגרם מדרגות קטן. במעבר זה אי אפשר לעבור בכיסא גלגלים וקשה לעבור בו עם עגלת תינוקות, עגלות להעברת סחורות או באופניים.

בצלם תיעד בווידיאו את הקמת הגדר ואת שוטרי מג"ב המונעים מעבר של הולכי רגל פלסטינים בכביש. תושבים מהשכונה תיארו בעדויותיהם לבצלם את הקשיים החדשים שיצרה הקמת הגדר. לדברי בצלם, עקרון ההפרדה הוא מדיניות מוצהרת ורשמית של הצבא בחברון. האמצעי העיקרי שבו משתמש הצבא הוא הטלת הגבלות חמורות על תנועת פלסטינים במרכז העיר, שבו הוקמו מרבית ההתנחלויות. מקצת הרחובות הראשיים באזור זה סגורים לחלוטין לכניסת תושבים פלסטינים, ורבים מהם סגורים כליל לתנועת כלי רכב פלסטיניים. בכך מבטיח הצבא שקט בעיר שמתגורר בה מיעוט יהודי בתוככי רוב מוסלמי והחיכוך בה רב.

לטענת הארגון, מוסא אבו השהש ומנאל אל-ג'עברי, תחקירני השטח של בצלם, ניסו גם הם לעבור בצד הסלול והרחב של הרחוב, אך שוטרי משמר הגבול המוצבים בשני הצדדים אסרו זאת עליהם. השוטרים הודיעו  לשניים מפורשות כי צדו הסלול של הרחוב  מיועד ליהודים בלבד. מדובר צה"ל נמסר כי מדובר במרכיב אבטחה של מתחם שנועד למנוע כניסה בלתי מבוקרת אל מערת המכפלה.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן