Skip to content

ארגונים למען מסורבות הגט: זו לא גזירת גורל

הארגונים "קולך" ו"מבוי סתום" מקדמים הצעת חוק שתאפשר למנוע סרבנות גט באמצעות הסכם קדם-נישואים המכונה הסכם לכבוד הדדי. הם קוראים לרבנות לאמץ את ההסכם כחלק מהליך רישום הנישואים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

על רקע הימלטותו של סרבן הגט ממעצר, מתגבר הצורך למצוא פתרון ישים לבעיית הסחטנות וסרבנות הגט בהליכי גירושין. השבוע פנו ד"ר חנה קהת מנכלי"ת ארגון "קולך-פורום נשים דתיות" ועו"ד בתיה כהנא-דרור מנכ"לית ארגון "מבוי סתום" לחברי וחברות הכנסת, במטרה לקדם הצעת חוק שתסייע במניעת סרבנות גט כבר בשלב החתונה של בני הזוג.

הרעיון המרכזי שעומד בבסיס הצעת החוק הוא, כי בני הזוג יוזמנו לחתום על הסכם לכבוד הדדי כחלק מההליך הסטנדרטי של רישום הנישואים. מי שלא יהיה מעונין בכך יצטרך לבקש להימנע מכך.

הארגונים מסבירים, כי ההסכם לכבוד הדדי נוסח באופן מיוחד כך שיכיל סנקציות כספיות שיוטלו על בן/בת זוג שמעכב את הגט ומחזיק בכוח בבן הזוג השני. ההסכם נוסח בקפדנות על מנת שיתאים לדקויות ההלכתיות, כך שגם אנשים דתיים יוכלו לעשות בו שימוש ויש מספר רבנים שתומכים בו.

הסכמי קדם-נישואים הקטינו באופן משמעותי את תופעת סרבנות הגט (צילום אילוסטרציה)
הסכמי קדם-נישואים הקטינו באופן משמעותי את תופעת סרבנות הגט (צילום אילוסטרציה)

בקהילות היהודיות בארה"ב מקובל לעשות שימוש בהסכמי קדם נישואים אלה והניסיון מלמד כי הם הקטינו באופן משמעותי את תופעת סרבנות הגט. לא כך בישראל. בישראל, לא רק שהרבנות הראשית טרם הביעה את תמיכתה בהסכמים אלה. נתגלו מקרים בהם רבנים שתפקידם רישום נישואים סירבו לחתום ולאשר לבני זוג להתחתן עם הסכם זה. לצד רבנים אלה, ישנם רבנים ראשי ישיבות אשר אין בסמכותם לרשום נישואים, אך הם משתמשים בפופולאריות שלהם בקהילה על מנת להניא את הציבור מלחתום על הסכמים אלה.

ד"ר חנה קהת אומרת במפורש: "אני אישה דתייה ומייצגת ציבור דתי אך אני לא מתביישת לומר בפה מלא – הרבנים מנהלים מאבקי כוח על גבם של הזוגות. איזו סיבה הגיונית יש לרבנים להתנגד להסכם כל כך שוויוני והגון?".

עו"ד בתיה כהנא-דרור מוסיפה, כי "כל יום מגיעות אלינו פניות של נשים מסורבות גט במשך שנים והרבנות מסרבת לכפות גט. במרבית המקרים הרבנים עצמם מעודדים את האשה לקנות את השחרור שלה בכסף על ידי ויתור על מזונות הילדים ועל חלקה ברכוש". 

הארגונים קוראים לח"כים לתקן את העיוות באמצעות חקיקה, ועד שזו תתממש, הם מנהלים קמפיין לכבוד הדדי הקורא לציבור המאורסים לערוך הסכם לכבוד הדדי טרם חתונתם. כחלק מהקמפיין העלו מספר זוגות לרשת תמונה ובה הם מצהירים על עריכת ההסכם וקוראים לחבריהם לנהוג כמוהם.

1 Comment

  1. טובה אבן חן
    8 במרץ 2013 @ 17:16

    הסכמי ממון לפני הנישואים מעוגנים בהלכה, ובאמת מתקיים מאבק בין רבנים שמרניים לבין הארגונים, שלא תמיד יודעים לבחור נכון את המאבק (You have to know how to choose your battles)

    בכל מקרה, הסכם ממון איננו המילה האחרונה שהאורתודוקסיה יכולה להציע כדי למגר את תופעת הסרבנות. חשוב להסביר שלדעות מסוימות בהלכה אפשר לתקן 'תקנות קהל' שעל פיהן בעל שמסרב לתת את הגט ניתן להפקיע את הקידושין שהוא ערך (מעין ביטול נישואין) משום שלא לשם כך נחתם ההסכם. זהו מקח טעות.

    לפיכך, קיימת הצעת חוק של פרופ' ברכיהו ליפשיץ (ראש המכון למשפט עברי באוני' העברית בי-ם, ודיקאן הפקולטה למשפטים לשעבר) להסכים כי מראש – יהיה תנאי בקידושין שאם היה פס"ד של בי"ד רבני עם המלצה להתגרש, או קל וחומר, חיוב להתגרש – כי אז במידה והבעל לא מקיים את פסק הדין – תוכל המדינה להפקיע את הנישואין. כתבתי על כך גם כאן : http://www.argawoman.co.il/site/detail/detail/detailDetail.asp?detail_id=611444&seaWordPage=%D7%92%D7%98

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן