Skip to content

אנטישמיות 2011 – העולם כולו נגדנו?

כמעט ואין מקום בעולם בו אין תופעות אנטישמיות חמורות. על פי דו"ח חדש, המשבר הכלכלי העולמי ו'האביב הערבי' היו המניעים העיקריים לאירועים האנטישמיים בשנת 2011 . השיח הגזעני והפעילות האנטישמית אינם נחלתם של גורמים קיצוניים בלבד. 70 שנה לוועידת ואנזה ועולם כמנהגו נוהג. באנטישמיות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כמעט ואין מקום בעולם בו אין תופעות אנטישמיות חמורות. על פי דו"ח חדש, המשבר הכלכלי העולמי ו'האביב הערבי' היו המניעים העיקריים לאירועים האנטישמיים בשנת 2011 . השיח הגזעני והפעילות האנטישמית אינם נחלתם של גורמים קיצוניים בלבד. 70 שנה לוועידת ואנזה ועולם כמנהגו נוהג. באנטישמיות

מאת צבי זינגר

המבוגרים שבינינו זוכרים את השיר מאמצע שנות ה-70, "העולם כולו נגדנו". אם לשפוט עפ"י דו"ח, שהניח הבוקר השר יולי אדלשטיין על שולחן הממשלה – אפשר להחזיר את השיר הזה לפיסגת מצעד הפזמונים. הדו"ח מעלה כי אין כמעט מקום בעולם (למעט אולי המזרח הרחוק) שבו אין תופעות אנטישמיות חמורות. עפ"י הדו"ח, המניעים העיקריים לאירועים האנטישמיים בשנת 2011 היו המשבר הכלכלי העולמי ו'האביב הערבי'.

השר אדלשטיין, שר ההסברה והתפוצות הממונה גם על המאבק באנטישמיות, אומר על מסקנות הדו"ח: "גם השנה הוכח שקיים קשר ישיר בין שנאת היהודים המסורתית והמושרשת לבין שנאת ישראל העכשווית. האנטישמיות במרחב המקוון ממשיכה ביתר שאת להוות קרקע פורייה להפצת תכני שנאה".

כרזה אנטישמית בשווייץ

בהקשר ישיר לדו"ח האנטישמיות, ליום הזיכרון הבינלאומי לקורבנות השואה ולציון 70 שנה לוועידת ואנזה, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה: "לפני 70 שנה בוילה ואנזה המהודרת, על שפת אגם פסטורלי באחד הפרוורים של ברלין, נפגשו 15 פקידים בכירים של הרייך הגרמני והחליטו במהלך ארוחת בוקר, להשמיד את העם היהודי. הם גם קבעו את הדרכים לעשות זאת. לפני 70 שנה, העם היהודי היה חסר ישע, לא הייתה לו שום יכולת, לא פוליטית, לא צבאית ולא  מדינית לארגן את הגנתו – ואכן שליש מעמינו הושמד. השוני בין 1942  ל-2012 הוא לא בהעדרם של הצוררים. אותו רצון להשמיד את העם היהודי קיים ולא השתנה. מה שהשתנה זה היכולת שלנו להגן על עצמנו והנחישות שלנו לעשות זאת. לעם היהודי, לממשלת ישראל יש את הזכות, החובה והיכולת  למנוע השמדה נוספת של העם היהודי או פגיעה במדינתו".

אנטישמיות גם בארה"ב

המגמה הכללית המסתמנת מהדו"ח מצביעה על התגברות תופעת האנטישמיות, במיוחד על רקע המשבר הכלכלי העולמי, אשר עורר גל של גילויים אנטישמיים ושימוש בולט בסטריאוטיפים אנטישמיים קלאסיים. נושא זה בלט במיוחד בארצות הברית, יוון והונגריה והיווה מוטיב מרכזי בהסתה נגד יהודים ברחבי העולם.  ההתקוממויות העממיות בעולם הערבי החמירו והקצינו את השיח האנטישמי – וההסתה האנטי-ציונית אף הפכה אלימה יותר. גילויים אנטישמיים בלטו בכרזות שנשאו המפגינים, בעיתונות הכתובה והאלקטרונית, בקריקטורות ובדרשותיהם של אנשי דת. הכרזות הישוו את הציונות לנאציזם, הדביקו מגן דוד על מצחם של השליטים הדחויים, והביטויים "המשרפות מוכנות" ו"מוות לישראל" חזרו והופיעו בכיכרות.

כרזה אנטישמית באוקראינה. "עולה רגל לאומן: להרוג אוקראיני זה לא חטא"

מחברי הדו"ח מציינים כי השנה ניכר שהאנטישמיות קיימת גם בקרב גורמים מהזרם המרכזי וכי השיח הגזעני והפעילות האנטישמית אינם נחלתם של גורמים קיצוניים בלבד. בלטו במיוחד התבטאויותיהם האנטישמיות של מעצב האופנה ג'ון גליאנו ושל הבמאי לארס פון טרייר, אשר הצהירו על תמיכתם בהיטלר.

ואלה כמה מהדוגמאות להחמרת גילויי האנטישמיות בעולם:

• בארצות הברית, פעילותם של גזענים לבנים כמו גם זו מוסלמים קיצוניים ממשיכה להוות איום על ביטחונן של הקהילות היהודיות ומסתמנת עלייה במספר אירועי האלימות והוונדליזם ברחבי המדינה. בתי כנסת חוללו בכתובות גזעניות ואנטישמיות ומבני קהילה, בתי עסק וכלי רכב של יהודים הושחתו במספר מקומות. בין היתר דווח גם על תקיפת עוברי אורח בשל יהדותם, זריקת אבנים, הפצת כרוזים אנטישמיים, ריסוס גרפיטי וכתובות נאצה. כמו כן, נמנע פיגוע טרור נגד בית כנסת יהודי בניו-יורק.

• ביוון האנטישמיות גואה – מגמה שהושפעה במידה רבה מהמצב הכלכלי הקשה במדינה. האירועים האנטישמיים כללו מתקפות על בתי כנסת, חילול בתי קברות, השחתת אנדרטאות לזכר השואה והשחתת המוזיאון היהודי של יוון. כמו כן נתגלו אחוזי תמיכה מפתיעים במועמד ניאו-נאצי לראשות עיריית אתונה.

הלובי היהודי עפ''י העיתון האיסלמיסטי הירדני 'אל סבאעי'

• באיטליה חשף מחקר של הפרלמנט כי 44% מהאיטלקים הם בעלי דעות עוינות ושליליות כלפי יהודים. עוד נמצא כי התופעות של שנאת יהודים ושנאת ישראל נמצאות במגמת עלייה וכי לפעילות המקוונת יש השפעה על העלייה בהיקף האירועים האנטישמיים.

אתר "שואת העם הפלסטיני"

• בבריטניה פועל אתר אינטרנט בשם "שואה", אשר עוסק ב"שואת העם הפלסטיני" ש"נטבח ע"י המשטר הציוני הנאצי". מפעילי האתר מצהירים בו על כוונתם "לסיים את הכיבוש הציו-נאצי ואת ההרס הסביבתי של פלסטין".בבריטניה, אגב, תקף חבר הפרלמנט הבריטי פול פלין את שגריר בריטניה בישראל מת'יו גולד, והאשים אותו ב"נאמנות כפולה".

• בנורבגיה הואשמה ישראל הואשמה כי הרוצח הנורבגי, איש הימין הקיצוני אנדרס בריוויק, שביצע טבח בבני נוער במחנה קיץ באי אוטויה ופוצץ מכונית ממולכדת במרכז אוסלו – הופעל על ידי המוסד.

• בשווייץ פרסם ארגון ימין קיצוני, בשם Geneve Non Conforme, כרזה שבה הוצגה בובה חובשת כיפה ועטופה בדגל ישראל וחץ בראשה. בעוד שנציגי הקהילה היהודית ראו בכרזה ביטוי מובהק של אנטישמיות, טענו ראשי הארגון כי המסר "כוון נגד הציונות בלבד ולא נגד יהודים".

• בצרפת התרחשו השנה מספר אירועים של אלימות קשה כלפי יהודים. כך לדוגמא, ברובע ה-11 בפריז הותקף רב באכזריות רבה על ידי שני תוקפים שהשמיעו קריאות אנטישמיות; בוילרבאן הותקף צעיר יהודי שחזר מבית הכנסת על ידי שני תוקפים שבררו תחילה את זהותו היהודית. באופן דומה, בבריטניה הותקפו לאורך השנה יהודים בדרכם או בשובם מבתי הכנסת.

• בלוזאן שבשווייץ הותקף באלימות רבה עוזרו של הרב בעת שיצא מבית הכנסת. גם במקרה זה השמיעו התוקפים קריאות אנטישמיות.

• במאלמו, העיר השלישית בגודלה בשוודיה, נמשכו גם השנה התנכלויות כלפי יהודים. זאת על אף שבנה שעברה דווח על עזיבתן של עשרות משפחות יהודיות את העיר בעלת האוכלוסייה המוסלמית גדולה.

• סקר שערכה עיריית אוסלו בנורווגיה קבע כי ילדים יהודים סובלים משיעור גבוה במיוחד של הצקות והטרדות ביחס לחבריהם בני דתות אחרות.

השר יולי אלשטיין: דו"ח חמור. צילום - אתר הכנסת

• בספרד נמשכת מגמה של תקיפת יחידים והשחתת מבני ציבור. כך לדוגמא, בניין במדריד שבו התקיים כנס בינ"ל בנושא אנטישמיות רוסס בכתובות נאצה אנטישמיות ואנטי-ציוניות.

• ברוסיה יסודות לאומניים וניאו-נאצים מובילים את הפעילות האנטישמית. בין השאר נזרקו בקבוקי מולוטוב על בית הכנסת "דרכי שלום" במוסקבה. לכך התווספו השנה גם מספר מעשי אלימות פיזית על רקע אנטישמי. ספרות אנטישמית עדיין נמכרת ללא הגבלה במקומות ציבוריים וברשת האינטרנט. גם השנה שימש יריד הספרים הבינלאומי השנתי המתקיים במוסקבה במה להפצת חומרים מסוג זה, חרף ניסיונות חוזרים ונשנים של הקהילה היהודית למנוע זאת. ספרות אנטישמית נכללה השנה גם ברשימת הפרסומים שהומלצו להפצה בנציגויות דיפלומטיות רוסיות ברחבי העולם.

• באוקראינה: תופעות של חילול אנדרטאות, בתי עלמין ומוסדות יהודיים המשיכו להיות, כבעבר, הביטוי הנפוץ ביותר של האנטישמיות באוקראינה. במקביל התאפיינה שנת 2011 בהסתה אנטישמית גוברת. אחת הדוגמאות הבולטות היא האיום שהופיע באתר של הארגון הלאומני Trizub לפיו יפתח הארגון בפעולות טרור אם לא יסולקו יהודים מעמדות מפתח במדינה. לטענת הארגון היהודים שולטים בכלכלה ובתעשייה באוקראינה ויחד עם יהודי התפוצות פועלים נגד העם האוקראיני. פעילותם של החוגים הלאומניים ובראשם המפלגה הלאומנית והאנטישמית סבובודה (Svoboda) הגיעה לשיאה סמוך להגעתם של עולי הרגל היהודים לקברו של רבי נחמן מברסלב בעיר אומן בראש השנה.

"צבא החמורים למען המוסד"

• בפולין חולל אתר ההנצחה בעיר ידוובנה, אשר הוקם לזכר מאות מיהודי הכפר שנשרפו בקיץ 1941 על ידי שכניהם הפולנים. כתובות נאצה כגון "הם נשרפו בקלות" נכתבו על גבי המצבה. מחקר שפרסם הארגון הפולני "Never Again" על גזענות במגרשי הכדורגל בפולין ובאוקראינה, הדגיש את השימוש בסיסמאות ובכרזות אנטישמיות במהלך משחקים. הארגון אף הדגיש כי ביטויים אנטישמיים הפכו למרכיב מרכזי ונפוץ בקרב צעירים בפולין ובמזרח אירופה בכלל.

האתר האנטישמי "שואה" בבריטניה

• בליטא ובלטביה ניכרת עלייה במספר הפגיעות באתרי זיכרון. מגמה זו הושפעה, ככל הנראה, מהחלטות הממשלות במדינות אלה לאשר פיצוי כספי לקהילות היהודיות על אובדן הרכוש בתקופת השואה ובתקופת הכיבוש הסובייטי. ההחלטות עוררו התנגדות נרחבת בקרב הציבור, במיוחד על רקע המצב הכלכלי הירוד במדינות אלה.

• בהונגריה הקונספירציה היהודית היא המוטיב המרכזי ביותר בהשקפה האנטישמית של המפלגה הלאומנית "יוביק" (JOBIK). בין השאר מתייחסים פעילים מרכזיים של המפלגה לאשמתם כביכול של היהודים במשבר הכלכלי. כמו כן נטען כי הצוענים הם מכשיר בידי היהודים להרס החברה ההונגרית וכי היהודים וישראל מלבים בכוונה את העימות בין ההונגרים לבין הצוענים במטרה לפגוע בחוסנה של הונגריה ולאפשר את השתלטותם המהירה על מוקדי הכוח שלה.

• בקירגיסטן גדל מספר הפרסומים האנטישמיים והושם דגש על המזימה היהודית לשלוט בכלכלתה של המדינה ולנצלה.

• בעולם הערבי והמוסלמי מואשמים ישראל והיהודים, בין השאר, בקשירת קשר נגד הערבים והמוסלמים, בליבוי המתחים הבין-עדתיים ובחתרנות שנועדה לערער את האחדות הערבית והאסלאמית במטרה להשתלט על המזרח התיכון. ברוח זו מוזכרים שוב ושוב "הפרוטוקולים של זקני ציון", שהפכו זה מכבר לחלק בלתי נפרד מן החשיבה הקונספירטיבית המאפיינת את השיח הערבי, כהוכחה הניצחת לכוונות הזדון של היהודים. לכך מתווספת תופעה חדשה: הצטרפותם של אנשי דת נוצרים ממדינות ערב למסע השמצה חריף נגד היהודים ברוח זו. על רקע זה הואשמה "הציונות העולמית" בשריפת הכנסייה הקופטית באלכסנדריה ובזו שבבגדאד. בסוריה כינה משטרו של בשאר אסד את הכוחות "הסורים החופשיים" "צבא החמורים הפועלים למען המוסד," ואילו בקרב המתקוממים כונו אסד ופמלייתו "יהודים עלאווים" והואשמו בהקזת דמו של העם הסורי כדי לספק ליהודים דם למצות. בלוב טענו מפגינים כי אמו של קדאפי יהודייה ומכאן מקור רשעותו.

• באמריקה הלטינית מובילה את האנטישמיות ונצואלה, בראשות הוגו צ'אווס. הדמוניזציה של ישראל והצגתה כמדינה נאצית בולטת מאוד בתעמולה הרשמית בוונצואלה, בעיתונים ובכלי התקשורת התומכים בצ'וואס. במאי התקיימה בעיר הבירה קראקס, ביוזמת המשרד להשכלה גבוהה, תערוכה שעסקה "בציונים ובהשמדה של העם הפלסטיני".

• בארגנטינה מסתמנת החמרה בגילויי האנטישמיות. בתקופה האחרונה חלה עלייה ניכרת במספר אתרי האינטרנט האנטישמיים המופעלים על ידי ארגנטינאים. ברשת חברתית הקשורה לעיתון הנפוץ Clarin שודרו סרטונים אנטישמיים שעסקו ב"השפעתם המסוכנת של היהודים" ובהכחשת שואה. מגמה זו נמשכת גם בראשית שנת 2012 אשר נפתחה בעלייה חסרת תקדים בהפצת תכני שנאה אנטישמיים ואנטי-ישראליים ברשתות חברתיות דוברות ספרדית בעקבות השריפה בפארק טורס דל פיינה בצ'ילה שבהצתתה הואשם אזרח ישראלי.

• אנטישמיות בקמפוסים: גם בשנת 2011 נמשכו באוניברסיטאות ברחבי העולם מגמות הדה-לגיטימציה והדמוניזציה של ישראל, לצד מתקפות על סטודנטים יהודים והתבטאויות אנטישמיות. תופעות אלה בולטות במיוחד בקמפוסים בצפון אמריקה ובאירופה, בעיקר בקרב פעילי שמאל רדיקלים וסטודנטים מוסלמים, אשר מקדמים בעקביות יוזמות דוגמת "שבוע האפרטהייד". סקרים שונים שנעשו במהלך שנת 2011 בקרב סטודנטים יהודים בקמפוסים בארה"ב ובבריטניה מלמדים על מגמה כללית ממוצעת לפיה למעלה מ-40% מסך הסטודנטים שנבדקו דיווחו על תופעות של אנטישמיות במוסדות בהם הם לומדים ועל ערעור תחושת הביטחון האישית נוכח התבטאויות אנטי-ישראליות של מרצים וסטודנטים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן