Skip to content

המורדים בסוריה השתלטו על פרבר של דמשק. האופוזיציה: להעביר הטיפול למועצת הביטחון

עריקי צבא סוריה השתלטו על העיירה דומא בפרברי דמשק, אחרי יום דמים קשה. האופוזיציה: להעביר הטיפול בנושא הסורי למועצת הביטחון של האו"ם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עריקי צבא סוריה השתלטו על העיירה דומא בפרברי דמשק, אחרי יום דמים קשה. האופוזיציה: להעביר הטיפול בנושא הסורי למועצת הביטחון של האו"ם

מאת סלאמה אבו רביעה, אסף בירון, עידו וולקן ורן סיבוני

עריקים מצבא סוריה השתלטו על העיירה דומא שבפאתיה הצפון-מדרחיים של דמשק אחרי קרבות קשים עם כוחות מצבא סוריה, כך מוסרים בשעות האחרונות מקורות מטעם "הצבא הסורי החופשי", הכוח המאגד את עריקי הצבא הסורי המתנגדים למשטר אסד. המקור דיווח כי ההשתלטות על העיר גבתה קורבנות רבים שנפלו בעימותים עם הצבא וכי כי במהלך היום מתו עשרות מחיילי הארגון במהלך עימותים עם הצבא הסורי במחוז אידליב שבצפון מערב סוריה.

ההשתלטות על דומא הייתה סופו של יום דמים קשה במדינה המשוסעת. מוקדם יותר נהרגו 14 אנשים לאחר שאוטובוס שהסיע אסירים התפוצץ במחוז אידליב, לא רחוק מן הגבול הטורקי. עדיין לא ברור מי פגע באוטובוס. על פי דיווחים ברשת אל-ג'זירה, הכביש שעליו התפוצץ האוטובוס נזרע לכל אורכו במטעני-צד על-ידי המורדים. מנגד, מאשימים פעילים סורים רבים את הממשלה בפיצוץ האוטובוס במכוון, כדי "להיפטר מאסירים".


ההמונים מפנים את גופות ההרוגים בהתנגשויות עם הצבא בדומא, מוקדם יותר

בתקרית נפרדת, דיווח הארגון כי חייל מכוחות הביטחון הסורים נהרג היום בקרב בין מתנגדי משטר וחיילים בכפר נבּל המצוי בהרי א-זאוויה שבמחוז אידליב. בנוסף, כוחות הביטחון עצרו מוקדם יותר היום שבעה אנשים, ארבעה מהם מאותה משפחה בכפר איבלין, גם הוא בהרי א-זאוויה.

האירועים הללו באים לאחר עימותים קשים בין הצבא הסורי לעריקי הצבא הסורי בעיר אידליב, שהפכה לאחרונה למעוזם של המורדים ושל העריקים. פעילי האופוזיציה אמרו שתשעה חיילים מצבא סוריה נהרגו מאש כוחות העריקים. ראמי עבד א-רחאמן ראש הארגון "המשקיף הסורי למען זכויות אדם" ( Syrian Observatory for Human Rights), ארגון זכויות אדם סורי היושב בבריטניה ציין שבעקבות הסלמת האלימות במדינה נהרגו כ-94 אנשים, ובתוכם כ-60 איש מן העיר אידליבּ לבדה.

כוחות הצבא הנאמנים לנשיא אסד יצאו היום מן העיירה א-זבּדאני, כ-40 ק"מ צפונית לדמשק, שהפכה לעיר הראשונה שעוזבים כוחות השלטון והעיר הראשונה ליפול לידיהם של מורדי "הצבא החופשי". העריקים הביעו היום את דאגתם  מעזיבת כוחות השלטון וטענו כי הם עדיין מכתרים את העיר מכל צדיה. החשש העיקרי הוא מתכסיס צבאי שמנסה לבצע הצבא, שייתן לכוחות המורדים להתקבץ בעיר ואז, כשהם מרוכזים, יכתר אותם ויחסל אותם. תרגיל דומה עשה צבאו של אסד האב בשנת 1982 בעיר חמאה, כשנתן לאנשי "האחים המוסלמים" להתרכז בעיר ובסוף טבח בהם.


כוחות הצבא פועלים נגד המורדים בעיירה דומא, מוקדם יותר

מוקדם יותר היום, הגישה "המועצה הלאומית הסורית", גוף האופוזיציה המרכזי בסוריה, בקשה רשמית לליגה הערבית להעביר את הטיפול במשבר הסורי למועצת הביטחון של האו"ם. בסמה קדמאני, דוברת המועצה הודיעה שהבקשה הוגשה לאחר שמשקיפי הליגה הערבית נכשלו בהפסקת שפיכות הדמים במדינה. אם תתקבל פניית המועצה והנושא הסורי אכן יועבר לטיפול מועצת הביטחון, צפוי כי תגבר המעורבות הבינלאומית במדינה, לאחר שבשטח עצמו, פועלים הכוחות המתנגדים למשטר אסד כבר זמן רב. פניית המועצה באה רק כמה ימים לאחר שאמיר קטר, שייח' חמד בן ח'ליפה אאל ת'אני קרא לשליחת כוחות ערביים לסוריה כדי להגן על אזרחי המדינה מטבח של המשטר.

העיתון הרשמי הסורי, א-ת'וורה, יצא בימים האחרונים באופן פומבי נגד קטר, בעקבות דברים אלה, וטען כי היא משמשת כלי נגד סוריה בידיה של ארה"ב, שאינה רוצה קשר ישיר למהומות בסוריה, ולכן משתמשת בנסיכות הקטנה כעושת-דברה. העיתון טוען כי האמיר של קטר מוכן להשתמש במשקיפי הליגה הערבית רק כאשר הם עומדים בקנה אחד עם תוכניותיו בנושא הסורי, שבעצמן כפופות למחויבות שלו לוושינגטון". עוד האשים העיתון את קטר במימון הכוחות המורדים בסוריה במהלך עשרת החודשים האחרונים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן