Skip to content

אלי ישי: הכתם שבהחרמת הציבור אותו אני מייצג לא ימחה

מתחדש המו"מ בין יש עתיד לליכוד במאמץ לסיים עוד הלילה את כל סעיפי ההסכם. הממשלה הבאה תוצג בפני הכנסת עד יום רביעי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שר הפנים אלי ישי מתקיף הערב, עם צאת השבת, במילים קשות את המפלגות שגרמו, כדבריו, להחרמת הציבור החרדי – כשאת עיקר חיציו הוא מכוון למפלגת הבית היהודי ובעיקר לנפתלי בנט. "כאשר יעבור לפיד למשימתו הבאה, בדמות פגיעה במתיישבים ובהתיישבות ביו"ש, אל לכם, אחי המתיישבים, להתדפק על דלתותינו בבקשת עזרה", כותב השר ישי.

"אל לכם, אחי המתיישבים, להתדפק על דלתותינו בבקשת עזרה". אלי ישי (צילום: דן בר דוב)
"אל לכם, אחי המתיישבים, להתדפק על דלתותינו בבקשת עזרה". אלי ישי (צילום: דן בר דוב)

וכך כותב הערב השר ישי, בעמוד הפייסבוק שלו: "האיומים, הספינים והורדת הידיים כבר לקראת סיום ואנחנו לקראת הצגתם של חברי הממשלה החדשה. הצלחתם להביא המציאות אליה התפללתם, אף לא חרדי אחד יעמוד לצדכם בעת הצילום במדשאות בית הנשיא. אך ביום שאחרי, בסיום תרועת הניצחון של אלו שהכניסו את רה"מ להיות כשבוי למלא גחמותיהם, יזכרו בחירות 2013 כיום בו ציבור שלם, מסורתי וחרדי הוחרמו אך ורק בשל אמונתם ותפיסתם.

"מילים יפות לא יוכלו להמתיק השבר ואת עומק הקרע שנוצר בתקופה הנוכחית, אך ייזכר עוד שנים רבות קדימה", כותב השר ישי. "אינני מלין על אי כניסת ש"ס לקואליציה, דבר זה בוודאי צורם לי, אך צורמת לי הרבה יותר, שמציאות זו לא נוצרה עקב אי הסכמות. היא נבעה מסיבה אחת פשוטה: לראות את החרדים בחוץ ויהיה מה. כל הגורס אחרת, איננו אומר אמת ומזלזל בשכלו של ציבור שלם. הכתם שבהחרמת הציבור אותו אני מייצג, בין המסורתי, החרדי והחילוני לא ימחה. די, די לשימוש הפאתטי במילה 'אח' אשר זה שמשתדל להכניסה בכל הזדמנות לא יודע כנראה את שטומנת בחובה. אם היו מחרימים חרדים חברי פרלמנט אירופאיים במדינה כזו או אחרת, הצמד החדש היה מיד משמיע קול זעקה. 'יהודי לא מגרש יהודי' אך מסתבר ש'יהודי מחרים יהודי' זה לגיטימי.

"כאשר יעבור לפיד למשימתו הבאה, בדמות פגיעה במתיישבים ובהתיישבות ביו"ש, אל לכם, אחי המתיישבים, להתדפק על דלתותינו בבקשת עזרה", כותב השר ישי. "אנחנו כבר נתייצב ולא נמתין לקריאה. תמיד היינו שם ותמיד נהיה. אין בכוונת ש"ס להפנות החרב שננעצה בגבה אליכם. על אף התנהלות זה המתיימר לייצגכם, אנו נוכיח לכם, גם ממקומנו החדש שנישאר נאמנים לתפיסתנו ואמונתנו וכי אחים אמיתיים אנחנו. בראש מורם ובגאון נלך לאופוזיצייה, מלחמתנו שם תהיה בניגוד גמור למלחמה שניהלו נגדו – לא מלחמת חרמות ונידויים, כי מלחמה על הזכות והחובה לייצג את אלו שאת קולם ניסו להשתיק. ובעוד פחות משנתיים, בעת העמדתנו שוב לבחירת הבוחר, אני יודע כי יעדיף את דרך ההבנה, ההידברות והחיבוק על פני דרך ההחרמה, הריחוק וההקצנה. הוא לא ייתן ידו להמשך הקו אשר ננקט בשבועות האחרונים להפיכתנו מחברה במחלוקת לחברה מחולקת".

ובתוך כך, המו"מ בין הליכוד ביתנו לבין יש עתיד מתחדש הערב – וזאת במגמה לסגור – אם אפשר עוד הלילה – את הסעיפים הלא גמורים, שעדיין נותרו בין שתי המפלגות.

המדובר בשיבוץ סופי של התיקים של מפלגת יש עתיד וכן ניסיון לסיים את ניסוח המתווה לשוויון בנטל. בליכוד מעריכים כעת שניתן יהיה להגיע לסיכומים סופיים תוך יממה ולהשביע את הממשלה החדשה לקראת סוף השבוע.

באשר לתיקים האחרים בממשלה – המינויים עדיין לא סופיים. יעל גרמן ממפלגת יש עתיד צפויה, ככל הנראה, להתמנות לשרת הפנים. ח"כ הרב שי פירון ושאול מופז הוזכרו, שניהם, כמועמדים לתפקיד שר הרווחה – ובמו"מ הערב יוכרע, כנראה, מי יכהן בתפקיד זה. בבית היהודי – אורי אריאל צפוי להתמנות לשר הבינוי והשיכון, למרות שראש הממשלה, בנימין נתניהו, הבטיח שהתיק הזה יישאר בידי הליכוד. מצד הליכוד יהיו שמונה שרים לבד מראש הממשלה נתניהו. השר משה (בוגי) יעלון יהיה שר הביטחון; תיק החוץ יישמר לאביגדור ליברמן והשרים גדעון סער, ישראל כץ ויצחק אהרונוביץ' ישמרו, ככל הנראה, על תפקידיהם. יובל שטייניץ יתמנה, ככל הנראה, לשר לעניינים אסטרטגיים ולמודיעין.

ח"כ יעל גרמן הכחישה הערב בראיון לגלי צה"ל, בתכנית "שישבת", כי היא מיועדת לתפקיד שרת הפנים, אך אישרה כי יושב ראש מפלגתה, יאיר לפיד, יהיה כנראה שר האוצר: "אני לא יכולה לאשר או להכחיש, אבל אני חושבת שזו החלטה ציבורית אמיצה, שהולמת את כל מה שיש עתיד אמרה לאורך כל הדרך". גרמן הוסיפה: "יאיר לפיד מוכשר דיו כדי למצוא נוסחה לקיצוץ בלי לפגוע במעמד הביניים. אפשר לקצץ בביטחון, ומע"מ דיפרנציאלי יוכל להכניס עוד כסף בלי לפגוע במעמד הביניים".

לדבריה, "זו הזדמנות היסטורית – תקום כאן קואליציה אזרחית שתוכל לממש מספר עקרונות – שוויון בנטל, שינוי שיטת הממשל ודיור בר-השגה להשכרה". לגבי המשרד אליו היא מיועדת להיכנס אמרה גרמן: "תחום הפנים היה נתון לסקטור מאד מסוים עד היום".

במייל ששגרה בסוף השבוע יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', לפעילי מפלגת העבודה, היא מסבירה את החלטת המפלגה להנהיג את האופוזיציה ומגלה כי ראש הממשלה נתניהו מעדיף קואליציה עם העבודה ולא עם בנט ולפיד – אך בשום שלב לא הביע ולו בדל של נכונות לשנות מדיניות כך שתתאם ולו חלקית לזו של מפלגת העבודה.

"כל עוד לא נוכל לממש את המדיניות שלנו אלא להסתפק בכמה עצמות של כורסאות שרים, שלטון ריק מתוכן וכיבודים – אותה התנהגות קבועה ופתטית שמפלגת העבודה נהגה להיכנע לה בעבר – לא נהיה שם", אמרה יחימוביץ'.

"אנחנו הולכים להנהיג את האופוזיציה", הוסיפה יו"ר העבודה. "אופוזיציה זו לא תכלית קדושה. אבל זה מקום ראוי אם כך החליטו הבוחרים, וזה בוודאי מקום מכובד וחיוני בדמוקרטיה, וזה מקום שאפשר לחולל ממנו שינויים גדולים, להשפיע, להוביל דרך, לחולל תהליכים, למנוע מזימות רשע, לייצר, בעבודה קשה, אלטרנטיבה לשלטון.

"אני יודעת את זה היטב: בשנים שלי כח"כית מהשורה עשיתי את זה לפעמים יותר באפקטיביות מכל שר. מלחמה מתוך אופוזיציה, כשהיא נעשית בכישרון, יש לה לפעמים הרבה יותר כוח מישיבה מסרסת בממשלה שכופה עליך כשר לבצע מדיניות קלוקלת והרסנית.

"ההחלטה לעמוד במילתנו ולא לחבור לממשלת נתניהו התקבלה לפני הבחירות וגם אחריהן. יש משמעות לעמידה בהתחייבות", אמרה יחימוביץ'. "בעיקר בעולם פוליטי שבו הקשר בין מלה, התחייבות, דרך, עמדה – ובין המעשה עצמו הולך ומתרחק באופן שממאיס את הפוליטיקה על הציבור.

"אבל 'מלה זו מלה' היא בכל זאת לא העיקר כאן", אומרת יחימוביץ'. "לו ידענו שמתוך ממשלת נתניהו נוכל ליישם את עולם הערכים שלנו ולהשפיע על המציאות – היינו מתמודדים עם המציאות החדשה. היינו מישירים מבט לעיניהם של כמעט חצי מליון נשים וגברים שהצביעו בשבילנו – מסבירים למה, ושוקלים, חרף הקושי והרתיעה, להיות פרגמטיים ולחבור לנתניהו. אבל לא זה המצב. זה לא סוד שנתניהו העדיף להשאיר בחוץ את לפיד ובנט, ולהקים ממשלה אתנו ועם החרדים. מאוד רצה, אלא שהוא לא נתן לנו ולו בדל של סיבה לעשות זאת. שום שינוי בתפיסותיו, שום נכונות ולו להצהיר הצהרה מקדמית אחת שתראה שנתניהו הוא לא אותו נתניהו. ואני לא מדברת על איזה חלום ורוד של מימוש מוחלט של חזוננו. לא. גם לו הייתי מרכיבה את הממשלה בעצמי לא יכולתי לממש את כל חלומותיכם. אני מדברת 'רק' על שנוי כיוון, על הטייה משמעותית, ניכרת, נראית לעין, של אותו מתווה שמרסק את החברה הישראלית, שנתניהו מוביל כבר עשור שלם.

"כל מה שהיינו מקבלים לו היינו נכנעים ללחצים הכבירים שהופעלו עלינו, מבית ומחוץ – זה שיחזור כמעט מדויק של מה שקרה בממשלה הקודמת, ודרדר את מפלגת העבודה למה שנראה כמו הסוף שלה: ישיבה מבזה, חסרת שחר והשפעה, של ברק ושרי העבודה בממשלה שהרחיבה פערים, חילקה מתנות לטייקונים, רמסה עובדים וחלשים, חוקקה חוקים גזעניים, והקפיאה את התהליך המדיני עד מוות, תוך בידוד בינלאומי גובר והולך", כתבה יחימוביץ' לפעילי מפלגתה. "לא אכחיש. מתוך הממשלה יכולנו פה ושם למנוע גזרות, להעביר קצת כסף מפה לשם, למזער נזקים, להוציא כמה עיזים. אבל אנחנו לא מפלגה סקטוריאלית שכמה פירורים יגרמו לה להתבזות ולהימחק.

"התפיסה שלנו היא ממלכתית, ציונית, סוציאל דמוקרטית, חובקת כל. דרכנו הפוכה לדרכו של נתניהו. כל עוד לא נוכל לממש את המדיניות שלנו אלא להסתפק בכמה עצמות של כורסאות שרים, שלטון ריק מתוכן וכיבודים – אותה התנהגות קבועה ופתטית שמפלגת העבודה נהגה להיכנע לה בעבר – לא נהיה שם. על כן נשרת את העם מהאופוזיציה. נעשה את זה בהתלהבות, בעבודה קשה. ניאבק בממשלה כשתפגע בציבור, אבל אם תעשה פה ושם מעשה נכון – נתמוך בה בלי להסס. בוודאי ש-15 האצבעות שלנו יורמו לתמוך בכל פעימה שתקדם יוזמה מדינית".

את מכתבה מסיימת יו"ר העבודה בהבטחה: "אם (מה שאני לא מאמינה שיקרה, אבל אם) נהיה ערב חתימתו של הסדר מדיני, לא נאפשר חלילה החמצה שלו בגלל מפלגות וח"כים מהימין שיאיימו בפרישה – ונשקול מחדש הצטרפות לממשלה. אנחנו חורשים את התלם הארוך. יש לנו סבלנות, יש לנו אומץ, יש לנו חריצות ויש לנו אידיאולוגיה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן