Skip to content

נכון לעכשיו לפיד הוא המפסיד הגדול בקואליציה

התפקיד האולטימטיבי שלו היה שר החוץ, תפקיד של טלוויזיה באינגליזית, מסיבות בחו"ל, סיגרים ופוטואופ, חליפות שחורות, בתפקיד שלא ניתן להיכשל בו, במיוחד אחרי לוברמן. תפקידו של לפיד היה לומר לנתניהו שני דברים פשוטים – אני לא לוקח את האוצר, גם אתה לא. לפידו של קליגולה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סווטוניוס, היסטוריון רומאי, כתב על יוליוס קיסר, קליגולה: "נוהג היה לצוות בידי חייליו על השכנים שישמרו על השקט ביום שלפני המשחקים, פן יפריעו את מנוחתו של הסוס אינקיטאטוס. מלבד אורוות שיש ואבוס עשוי שן, שמיכות ארגמן ורבידים משובצים אבני חן, נתן לסוס הזה גם ארמון מיוחד, חבר משרתים ומערכת רהיטים, כדי שהאורחים שהזמין בשמו יתקבלו בפאר. ויש אומרים שייעדו אף למשרת הקונסול".

הפאזל הפוליטי למען התנועה לשימור משפחת נהנתניהו בשלטון כמעט ונסגר. לפיד בטח מחכה לראות את התגובות היום בפרשנות הפוליטית, האם הוא בדרך למהלך נכון או לא. נחום ברנע עושה כמצוות האל ומהלל ומקלס את לפיד על בחירתו המוצלחת והמוכחשת זה ימים ארוכים להיות שר האוצר הבא של ישראל. אם ברנע אומר, אז התקשורת הכשירה, ויאללה למשרד האוצר, לכבס את הצרות הכלכליות של ישראל עבור נתניהו. שלא תהיה לכם טעות, לפיד נאנס לקבל את האוצר, כי אף אחד בליכוד לא מוכן היה לקחת אותו, במיוחד לא ביבי. הוא לא יכול להרשות לעצמו לרשום את הכישלון הכלכלי הגדול ביותר אי פעם בישראל על שמו, כי הכישלון הזה יתגלה רק ביום הכרזת התקציב הבא, דרך הקיצוצים של התקציב הבא, וביבי, כמו רב-אומן שהוא באחיזת עיניים והכחשת המציאות, יגלגל את האחריות לשר האוצר, ולו בלבד. זו המשמעות של "הגיבוי המוחלט" שלפיד יקבל במשרד הזה.

צייר: מאיר מירב

האם הייתם שמים את יוסי בובליל מ"האח הגדול" כשר החינוך?

ולפיד טוב לכם במשרד האוצר? האם דרכו הוא יוכל לעשות את השינויים במדיניות הכלכלית של ישראל, כשהיא תואמת להפליא את המדיניות הנוכחית של נתניהו, בניכוי מיליארד או שניים מהחרדים? האם הייתם שמים את אלי ישי שר הביטחון בישראל? האם הייתם שמים את יוסי בובליל של האח הגדול כשר החינוך של ישראל? האם הייתם נותנים לבן ארי להיות שר החוץ של ישראל? לא. בטוח שלא, אז למה לפיד מתאים להיות שר האוצר של ישראל?

הרי באותה מידה הוא יכול להיות שר הביטחון בישראל. אין לו שום הבנה בטחונית ורקע רלוונטי בתחום, כשם שאין לו שום הבנה כלכלית ורקע רלוונטי בתחום, וחמור מכך, הוא עצמו מצהיר ומגחך על חוסר התאמתו לתפקיד הזה. יש יוטיוב, לשוכחים. שר האוצר בישראל זה שר הביטחון הכלכלי של ישראל. יש שר ביטחון בטחוני שנלחם ומגן על גבולות המדינה, ויש שר ביטחון כלכלי באוצר, שנלחם ומגן את קיומה הכלכלי של המדינה. אלו שני תפקידים שווי ערך בחשיבותם למדינת ישראל, שניהם אחראים להמשך קיומה של המדינה. אז באמת הוא מתאים לשם כי הוא כותב סטטוסים מאוד יפים בפייסבוק?

אני מסרב בתוקף לקבל את התיאוריה ששר הוא מנהיג בעל חזון, מתווה דרך, ולא צריך להבין בתחום משרדו באופן מקצועי בשביל להוביל אותו. זה לא משל הכבשה שמובילה את העדר. שר צריך להיות מנהל, בראש ובראשונה, או בעל כישורים ניהוליים, הרבה לפני שהוא בעל חזון, הלידר הכריזמטי שלפיד כל כך חושב שהוא ועדיין לא הוכח מעולם. בשני משרדים בלבד צריך שר מקצועי, מאסטר מומחה בתחומו, ואלו משרד הביטחון ומשרד האוצר. מעולם לא היה שר ביטחון שאינו מומחה בתחום הבטחוני (והמדיני הנגזר המיידי שלו), למרות שלא כולם התגלו כמבריקים בתפקיד הזה. והיו לנו שרי אוצר רעים מאין כמותם ללא שום הבנה כלכלית, ע"ע האחרון שבהם, יובל שטייניץ, שהפך את המשרד הזה לאסקופה נדרסת, מקום עילג וחובבני עד כדי כך, שיותר מעשרה מבכירי המשרד ומנהלי כלכלת ישראל ברחו ממנו ומחוסר ניהולו וטיפשותו הכלכלי, כמו מאזור מוכה קרינה רדיואקטיבית.

בכל שאר המשרדים צריך מנהל כריזמטי, מנהיג ואישיות פוליטית שיכולה להוביל מהלכים מעבר לרמתם המקצועית גרידא. כן, גם בחינוך, וגם בבריאות. הייתה לנו בוגרת 11 שנות לימוד שעשתה נזקים בלתי ניתנים לשיקום, ואחריה היתה לנו פרופסורית שבזבזה שלוש שנים בניוטרל. אפשר לתאר את עלילות משרדי הממשלה עוד שנים ארוכות, אבל העיקרון קבוע: כל פוליטיקאי בארץ יכול להיות כל שר בכל משרד.

אנחנו זקוקים למבוגר אחראי במשרד הזה

הגיע הזמן לשבור את זה ולהכריז על משרד האוצר כעל משרד מקצועי בדיוק כמו משרד הביטחון. אנחנו זקוקים למבוגר אחראי במשרד הזה, בדיוק שנדרש אחד לבנק ישראל, וזה לא צריך להיות הבייביסיטר של נתניהו. תפקידו של שר האוצר הוא לנהל את משק ההכנסות וההוצאות של ישראל, את המינוס שלנו והריבית הלאומית, את המדיניות הכלכלית-מדינית-חיצונית. תפקידו של לפיד היה לומר לנתניהו שני דברים פשוטים – אני לא לוקח את האוצר, גם אתה לא. נכשלת בענק בתחום הזה (כפי שלפיד הצהיר רבות במהלך הבחירות), אתה לא יכול להמשיך בדרך השטייניץ ארבע שנים נוספות. בנוסף, אני, יאיר לפיד, לא האיש שיכבס עבורך את הכשלונות. אני לא אהיה השר של כל הקיצוצים והרעות החולות של ישראל הכלכלית שאתה, נתניהו, יצרת במו ידייך. אתה האיש היחיד שצריך לשאת באחריות לכשלונך, וצריך לתקן זאת על ידי מינוי מקצועי וחיצוני לכנסת ישראל, מינוי שבו אתה לא תתערב ותסיר את ידייך מההחלטות שלו. זו האחריות שלך ושלך בלבד, עם או בלי ציורים ופנטומימה, אבל רק שלך.

נכון לעכשיו לפיד הוא המפסיד הגדול בקואליציה. התפקיד האולטימטיבי שלו היה שר החוץ, תפקיד של טלוויזיה באינגליזית, מסיבות בחו"ל, סיגרים ופוטואופ, חליפות שחורות, בתפקיד שלא ניתן להיכשל בו, במיוחד אחרי לוברמן. הוא גם היה נהנה ממעמד זהה לזה של ראש  ממשלה בדיבור אפקטיבי על מדיניות חוץ והסדרים מדיניים וגם בטחוניים. לקח את האוצר, כי במו"מ הוא חלש, מאוד מאוד חלש. לא רק שאין לו שום יכולת להצליח במשרד האוצר, לא ניהולית ולא מנהיגותית, כי הוא לא יכול להבין מקצועית את התחום, הוא עוד יהיה המקצץ הגדול של מעמד הביניים, ולא יוביל אותנו לשום מקום טוב. הכשלונות המוסתרים היטב של שטייניץ ונתניהו, הרמאות הכלכלית שלהם, יתגלו במשמרתו של לפיד וידבקו אליו.

יאיר יישלח לחזית ההסברה הקיצוצית של ממשלת נתניהו האחרונה, להסביר את הידוק החגורה, את הנפילה, לא הנסיקה. לפיד בתפקיד המושיע המשפחתי של נתניהו, ולא יוכל לייצר לעצמו תשובה נכונה לשאלה של הבחירות הבאות – "יאיר, מה עשית עם הכסף?".

[related-posts title="מאמרים נוספים בנושא הקמת הממשלה"]

6 Comments

  1. שרה
    14 במרץ 2013 @ 8:02

    אני מאוכזבת מאד מלפיד, לדודי היה פתגם ״בין אמר לעשה – מרחק ת״ק פרסה" והמבין יבין. אילו היה באמת חשוב לו לשפר – היה מוותר על תיק החינוך כי סער הצליח בתפקידו, היה לוקח את ראשות ועדת הכספים כי שם מנתבים את הכסף, היה לוקח את משרד הפנים והרווחה והשיכון כי הוא הטיף לשוויון בנטל. לפיד רק חשב איך ״לנצח״ במשא ומתן מגעיל ועל כך כולנו נצא מופסדים. חבל, היתה תקווה והיא איננה עוד.

  2. ראובן
    13 במרץ 2013 @ 23:53

    קשקשן….

    • זיו טרנר
      17 במרץ 2013 @ 9:25

      מגפון פתוחה לפרסום מאמרים של הוגי דעות עמוקים ומבריקים כמוך.

  3. ענת
    13 במרץ 2013 @ 10:36

    משכנע ביותר וקולע. אבל חשוב לציין שדווקא הרקע המקצועי של נתניהו הוא בתחום הכלכלה (היוטיוב לא שוכח נאום מדיני שלו, מגיל 28 עוד לפני שאחז בתפקיד פוליטי כלשהו, תחת הכיתוב: בן ניתאי, יועץ כלכלי).

    אז המשוואה היא שלא כל בעלי הרקע מקצועי יצליחו בתפקידם אבל בהחלט לא כל חסרי רקע ייכשלו.

    אתה צודק מאד בקריאה שלך למנות שר אוצר שלא מתוך המערכת הפוליטית (למרות שקשה לנתק את ההשפעה לחלוטין), נדרש איש מקצוע שיש לו מינימום ניגוד אינטרסים.

    איננו יודעים את נבכי המו"מ כך שאולי זה פזיז להגיד שלפיד לא יודע לנהל אותו. אולי יש דברים שאנחנו לא יודעים. אבל כמו שזה נראה ברגע זה ממש, יש מצב שנלך לבחירות נוספות. זה כמובן יהיה רע מאד כלכלית, אבל אולי זה יכול לשנות את המאזן הפוליטי.

    • זיו טרנר
      17 במרץ 2013 @ 9:24

      נתניהו למד לתואר שני במנהל עסקים, ונכון שיש בזה מרכיבים של כלכלה. זה עדיין לא הופך אותו למומחה כלכלי, כפי שכבר הוכח.

      המשוואה שלי פשוטה לגבי לפיד. קיבל את התיק הרביעי בחשיבותו הפוליטית הישראלית, ובלי נגיעה בכלל לתפקידי חוץ (ביטחון או כלכלה), שיימצבו אותו בתודעה כמי שיכול לנהל את ישראל בבחירות הבאות, וכל זאת תחת הזכות להיות מנהיג המפלגה השנייה בגודלה. זה ניהול מו"מ נכון?

  4. אמיר פכר-אריה
    11 במרץ 2013 @ 11:56

    אפשר להציל את "כלכלת" ישראל מהטרגדיה היוונית
    לכך דרוש מנהיג אמיץ – לא כלכלן "מקצועי"
    הדרך לשגשוג היא יותר ועדי-עובדים + קואופרטיבים + מטבע-קהילתי
    את הפרטים ברשת אפשר למצוא ברשת.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן