Skip to content

ניכרת האטה בפעילות הכלכלית במשק

תמרורי האזהרה: ב-2012 צמח המשק בשיעור של 3.2 אחוזים, האטה בהשוואה לצמיחה בשנתיים הקודמות. בחודש פברואר נרשמה ירידה חדה בגביית המסים. בחודש ינואר נרשמה ירידה ביצוא הסחורות ועלייה ביבוא הסחורות, אשר הביאו לגידול בגירעון המסחרי. בחודש ינואר נרשמה הרעה מסוימת בשוק העבודה, על אף הירידה בשיעור האבטלה. בחודש ינואר נרכשו כ-9.1 אלפי דירות, ירידה של […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לקראת הקמת הממשלה החדשה ניכרת בפעילות הכלכלית האטה מסוימת. בפעילות הריאלית, בסחר החוץ ובשוק העבודה נרשמה הרעה, זאת על רקע ההתפתחויות השליליות בכלכלה העולמית. עם זאת, שוק ההון והלכי הרוח רשמו שיפור בחודש האחרון.

פעילות ריאלית

בשנת 2012 צמח המשק בשיעור של 3.2 אחוזים, האטה בהשוואה לשיעורי הצמיחה שנרשמו בשנתיים הקודמות, כאשר ברבעון הרביעי של 2012 נרשמה האטה ביחס לרבעונים הקודמים. במקביל, נרשמה ירידה חדה במדד הייצור התעשייתי לחודש דצמבר 2012. לפי אומדן הלמ"ס, בשנת 2012 צמח התוצר המקומי הגולמי ב-3.2 אחוזים, כאשר התוצר העסקי צמח בשיעור דומה. כפועל יוצא מכך, עלה התוצר לנפש ב-2012 ב-1.3 אחוזים. ברבעון הרביעי של שנת 2012 צמח התוצר בשיעור של 2.5 אחוזים בקצב שנתי בלבד.

ההאטה בצמיחת התוצר ברבעון האחרון, משקפת, בין היתר, את ההשפעות של מבצע עמוד ענן. הצמיחה ברבעון זה הובלה עלי ידי התרחבות משמעותית של הצריכה הציבורית. מנגד, בהשקעות בנכסים קבועים, ביצוא וביבוא חלה התכווצות ניכרת ברבעון הרביעי, ובצריכה הפרטית נרשמה האטה משמעותית בקצב הצמיחה בהשוואה לרבעונים הקודמים של השנה.

מעבר לכך, הלמ"ס עדכן כלפי מטה את נתוני הצמיחה לרבעונים הקודמים. מדד הייצור התעשייתי ירד בחודש דצמבר 2012 ב-5.3 אחוזים, זאת בהמשך למגמת הירידה הנרשמת במדד החל מחודש אוגוסט 2012. במדדי הצריכה הפרטית נרשמה מגמה מעורבת, כאשר בחודש דצמבר 2012 מדד פדיון כל ענפי הכלכלה רשם ירידה בשיעור של 2.4 אחוזים, לאחר עליות בחודשים אוקטובר ונובמבר, ומנגד מדד המכירות ברשתות השיווק רשם בחודש ינואר עלייה של 1.9 אחוזים, זאת בהמשך לעליות שנרשמו במדד בחודשים נובמבר ודצמבר 2012.

גביית המסים

בחודש פברואר נרשמה ירידה חדה בגביית המסים, זאת על רקע גידול חריג בהחזרים. הירידה הובלה על ידי ירידה של כ-15 אחוזים בגביית המסים הישירים. בגביית המסים העקיפים נרשמה עלייה קלה של כאחוז. הגבייה הנמוכה בחודש פברואר מוסברת על ידי החזרים גבוהים שניתנו במהלך החודש.

סחר חוץ

בדומה לחודש דצמבר, בחודש ינואר נרשמה ירידה ביצוא הסחורות ועלייה ביבוא הסחורות, אשר הביאו לגידול בגירעון המסחרי. ביצוא הסחורות (ללא אוניות, מטוסים ויהלומים) נרשמה בחודש ינואר ירידה של כ-2.8 אחוזים ביחס לחודש דצמבר. זהו החודש הרביעי ברציפות בו נרשמת ירידה ביצוא הסחורות. הירידה התבטאה בכל רמות הטכנולוגיה מלבד בענפי הטכנולוגיה המעורבת מסורתית.

בבחינת ארצות הסחר, נרשמה ירידה ביצוא הסחורות לאירופה לעומת עלייה ביצוא לארה"ב. ביצוא השירותים נרשמה בחודש דצמבר ירידה של 4.5 אחוזים לאחר עלייה בנובמבר. במקביל, בחודש ינואר נרשמה עלייה של כ-2.8 אחוזים ביבוא הסחורות (ללא אוניות, מטוסים ויהלומים). העלייה ביבוא באה לידי ביטוי בעלייה משמעותית, הן ביבוא מוצרי צריכה, והן ביבוא חומרי גלם. מנגד, ביבוא מוצרי השקעה נרשמה ירידה, כאשר זהו החודש השלישי ברציפות בו נרשמת ירידה ברכיב זה.

כפועל יוצא מההתפתחויות הללו, הגירעון המסחרי (ללא אניות, מטוסים ויהלומים) התרחב בחודש ינואר ב-19.8 אחוזים. בחודש ינואר נרשמה ירידה מתונה יחסית בכניסות התיירים מחו"ל, לאחר שנרשמו ירידות חדות בכניסות התיירים בשלושת החודשים הקודמים. יש לציין כי מגמת הירידה בכניסות התיירים נרשמה עוד לפני מבצע "עמוד ענן", אך ככל הנראה התגברה בעקבותיו. שער החליפין הריאלי של השקל תוסף בחודש ינואר ב-0.7 אחוז.

שוק העבודה

בחודש ינואר נרשמה הרעה מסוימת בשוק העבודה, על אף הירידה בשיעור האבטלה. בתוך כך, שיעור האבטלה ירד בחודש ינואר לכדי 6.5 אחוזים, ירידה של 0.3 נקודת אחוז בהשוואה לחודש דצמבר. עם זאת, הירידה בשיעור האבטלה נבעה מירידה בשיעור ההשתתפות. כך, הירידה בשיעור האבטלה התבטאה בירידה של 10.7 אלף איש במספר הבלתי מועסקים, לצד עלייה מזערית של 0.6 אלף במספר המועסקים. העלייה במספר המועסקים באה לידי ביטוי בעלייה במספר המועסקים במשרה חלקית, אשר קוזזה באופן חלקי בירידה במספר המועסקים במשרה מלאה.

שיעור ההשתתפות (היחס בין כוח העבודה ובין כלל האוכלוסייה בגיל העבודה) עמד בחודש ינואר על 63.4 אחוזים, ירידה של 0.3 נקודת אחוז ביחס לחודש דצמבר. ירידה זו בשיעור ההשתתפות התבטאה בירידה של 10.1 אלף במספר המשתתפים. מאז חודש אוגוסט 2012 ירד שיעור ההשתתפות ב-0.9 נקודת אחוז. במספר המשרות נרשמה ירידה של 2.9 אלף בחודש ינואר 2013. מתחילת שנת 2012 גדל מספר המשרות בכ-112 אלף, כאשר עיקר הגידול במספר המשרות ארע במחצית הראשונה של 2012.

אינדיקאטורים עולמיים רלבנטיים לישראל

ההתפתחויות בכלכלה העולמית בחודשים האחרונים היו בעיקר שליליות; אי יציבות פוליטית באיטליה מאיימת על השווקים, נכנס לתוקפו קיצוץ חד בהוצאה הציבורית בארה"ב, וגובר החשש ל"מלחמת מטבעות" בין הכלכלות המפותחות.

בעיית החוב ממשיכה להכביד על כלכלת ארה"ב. בהסכם הקודם בין הרפובליקנים לדמוקרטים ביחס לבעיית החוב הוחלט לדחות את הקיצוץ התקציבי עד לחודש מרץ מתוך מטרה לקבוע סדרי עדיפויות מוסכמים. אי הגעה להסכם בחודשים ינואר-פברואר הוביל לכניסת הקיצוץ הרוחבי לתוקף – ההוצאה הציבורית תקוצץ ב 85 מיליארד דולר עד חודש אוקטובר ובכ-1.2 טריליון דולר בסה"כ ב-10 השנים הבאות.

בהקשר לכך, הזהירה קרן המטבע כי הקיצוץ עתיד לפגוע בקצב הצמיחה של ארה"ב ושל שותפות הסחר שלה. נציין כי גם תקציב הסיוע לישראל עלול להצטמצם ולפגוע בתעשייה הביטחונית הישראלית. מנגד, נתוני המקרו בארה"ב ממשיכים להצביע על מגמה חיובית: מדד מנהלי הרכש מצביע על המשך התרחבות הפעילות הכלכלית ועליות נרשמו במדדי הצריכה הפרטית על אף הירידות בהכנסה הפנויה בעקבות העלייה בשיעורי המס בחודש ינואר.

תוצאות הבחירות באיטליה ואי הוודאות לגבי הרכבת הממשלה שם, הובילו לעלייה בתשואות אג"ח הממשלתיות של מדינות הפריפריה, לאחר ירידות בחודשים האחרונים. במקביל, האבטלה בגוש האירו עלתה בחודש פברואר, לאחר התייצבות בחודשים הקודמים. בנוסף, קצב צמיחת התוצר ברבעון הרביעי בגוש האירו מצביע על צמיחה שלילית של 2.4 אחוזים, כאשר ההתכווצות בגרמניה, צרפת ואיטליה הייתה חדה מהמצופה.

עם זאת, נתונים מראשית 2013 מצביעים על התאוששות הכלכלה הגרמנית. כמו כן, על רקע ההרחבות הכמותיות בארה"ב ויפן, תוסף האירו לעומת המטבעות האחרים. התיסוף הוביל לקריאות מצד פוליטיקאים בגוש להתערבות הבנק המרכזי להחלשת האירו, מה שהגביר את החשש לפריצה של "מלחמת מטבעות" שתוביל לעלייה באינפלציה העולמית ותפגע בסחר העולמי. יש לציין, כי הודעתו של מריו דראגי, נגיד ה-ECB, כי התיסוף של האירו יילקח בחשבון בהחלטות הריבית הקרובות, הובילה להפסקת התיסוף של המטבע.

ענף הנדל"ן בחודשים נובמבר-ינואר 2013

בחודש ינואר נרכשו כ-9.1 אלפי דירות, ירידה של כ-15 אחוזים בהשוואה לחודש דצמבר, זאת לאחר עליה רצופה במספר העסקאות בשלושת החודשים הקודמים. בהשוואה לינואר 2012, אשר עדיין עמד בצל המחאה החברתית, נרשמה עליה של 22 אחוזים במספר העסקאות. הירידה במספר העסקאות הקיפה את כל האזורים, למעט חדרה. בולטת במיוחד ירידה של 27 אחוזים במספר העסקאות באזור באר-שבע.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן