Skip to content

המתנדבים המצטיינים של מערכת הבריאות לשנת 2011

באתר התנדבות בישראל, המרכז את מאמצי ההתנדבות בארץ, מתפרסמים שמות המתנדבים המצטיינים של מערכת הבריאות לשנת 2011 וקצת על פעלם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

באתר התנדבות בישראל, המרכז את מאמצי ההתנדבות בארץ, מתפרסמים שמות המתנדבים המצטיינים של מערכת הבריאות לשנת 2011 וקצת על פעלם

מאת מערכת מגפון-חברה

"כשאתה טוב לזולתך נמצאת מיטיב בעיקר לעצמך" – בנג'מין פרנקלין

מתנדבת (צילום אילוסטרציה: David Castillo Dominici / FreeDigitalPhotos.net)

סארה אבו ציאם, תושבת רהט, סיימה את לימודיה בניהול מערכות בריאות והתמחתה בניהול בריאות עירונית ובריאות ובטיחות ילדים. היא הקימה ומנהלת את תחום בריאות ובטיחות ילדים בעיריית רהט. פעילותה בתחום זה היא רבה ומגוונת,  ובין השאר היא מדריכה למניעת עישון לנערים ונערות באגודה למלחמה בסרטן. היא מתנדבת בפורומים שונים של בריאות וביניהם פורום ערים בריאות ועוסקת בהכשרת עשרות בני נוער במסגרת תוכנית עמיתים, כדי שישמשו מדריכים לנערים אחרים. עיקר פעילותה נעשה במטרה לקדם את תחום הבטיחות והבריאות לילדים ונוער. לשם כך היא מפעילה בהתנדבות פרוייקט הנקרא "אבירי בטיחות" – נוער להגשמת חזון רהט כעיר בטוחה ובריאה לילדים. קהל היעד הוא תלמידים בתיכון העוברים הכשרה להדריך ולחנך קבוצות נוער בנושאים כמו מניעת תאונות בבית ובחצר בית הספר, הליכה בטוחה לבית הספר, חלוקת חומר הסברה, קיום כנסים והרצאות לתלמידים ועוד.

מרדכי אשרף הוא מתנדב בבית החולים לבריאת הנפש "איתנים". את דרכו בביה"ח החל כמאושפז, לאחר תקופת החלמה ושיקום התקבל לביה"ח כעובד מן המניין, כמרכזן. מאז פרש מעבודתו כמרכזן החל את פעילותו ההתנדבותית בביה"ח במסגרת המחלקה הטכנית. מאז הוא עושה זאת בהתמדה, בנאמנות ובמסירות אין קץ – חמישה ימים בשבוע, שמונה שעות בכל יום. פעילותו כוללת את כל נושא התקשורת בביה״ח: מרכזיה, מכשירי קשר, קווי אינטרנט ומכשירי פקסימיליה. במידת הצורך נשאר מרדכי במקום מעבר לשעות העבודה. בימי שלג וסערה הגורמים לניתוק קווי טלפון או להצפה, הוא אף נשאר במקום עד שהוא בטוח שמערכות התקשורת פועלות ושביה"ח אינו מנותק. סיפורו האישי מעיד על תעצומות נפש ועל יכולתו של האדם להתגבר על פגעי נפש.

יורם זפרני גדל והתחנך בראשון לציון ומגיל צעיר פועל בהתנדבות למען התושבים והנוער בעיר זו. בין שאר פעילויותיו שימש יו״ר ועד ההורים העירוני. לפני כעשור החל יורם, כאב לילדה החולה בשיתוק מוחין, לפעול כדי לסייע לילדים החולים במחלה זו ולבני משפחותיהם. לצורך כך הקים את עמותת "ניצני ראשון" ומשמש כיושב הראש שלה. מטרת העמותה היא לתת מענה יומי לילדים הנכים ולהוות כתף תומכת למשפחות. במסגרת פעילות זו הוקמו מרכזי לימוד ומועדונית עבור הילדים הנכים, מתקיים ייעוץ וליווי מקצועי מול הביטוח הלאומי לרכישת רכב ואבזרי שיקום, נערכות הסעות לנכים באזור ראשון לציון, ניתן סיוע בייצוג הנכים מול הרשויות ובתי הספר למען שילוב הילדים הנכים בקהילה, מתקיימים ימי כיף, טיולים ואירועים שונים כגון חגיגת בר מצווה ועוד פעילויות שונות. "מגן שר הבריאות למתנדבים מצטיינים" הוענק ליורם זפרני על נתינה והתנדבות ללא גבול, על היותו קשוב יומם ולילה, שבתות וחגים, לצרכי ההורים והילדים הנכים ועל שהחזיר את התקווה לאוכלוסיית הנכים בראשון לציון.

עטרה חיימוביץ היא המקימה והיו״ר של עמותת "בית חם" בחיפה המטפלת בילדי sma ובילדים מונשמים. העמותה מטפלת ומעניקה בית חם לילדים שננטשו על ידי משפחותיהם מפאת קשיי הטיפול האינטנסיבי בהם מסביב לשעון. הפעילות כוללת הפעלת צוות טיפול נמרץ ואחים סיעודיים, הגשת עזרה וסיוע למשפחות הילדים ועידודן להוציא את ילדיהן מבית החולים ולטפל בהם בבית, דאגה לזכויות הילדים ומשפחותיהם מול משרדי החינוך, הבריאות והרווחה והפעלת צוות מתנדבים. "הבית החם" נוסד ב-2003, אולם עטרה חיימוביץ הקדישה את חייה לילדים החולים זמן רב לפני כן, זה כ-30 שנה. אחרי שבעלה נפצע קשה במלחמת יום הכיפורים, היא החליטה שתפקידה הוא לטפל בילדים מונשמים הסובלים מניוון שרירים שננטשו. היא הפכה למשפחה אומנת ובמשך כל השנים האלה טיפלה בביתה בילדים חולים. בסך הכל היא טיפלה באופן אישי ביותר מ-70 ילדים. הטיפול בילדים המונשמים הוא תובעני וללא הפסקה. עטרה הקדישה למעשה את חייה לילדים שתחת חסותה. היא מעניקה להם טיפול חם ואוהב ומקפידה לא רק על הצרכים הרפואיים שלהם, אלא נותנת את כל כולה כדי שגם הסביבה שבה הם מצויים תהיה מטופחת, מסודרת, חמה ונעימה.

בערלה (דב) יעקובוביץ  הוא חסיד סאטמר המתגורר בבני ברק ומתנדב בשלושה ארגונים שונים: זק"א, "לתת תקווה" וארגון "ידידים". בכל אלה הוא פעיל באופן רצוף למעלה משש שנים ואינו מחסיר אף פעילות. פעולות ההתנדבות של בערלה יעקובוביץ כוללות הסעות של חולים, ליווי של חולים ומוגבלים לבתי חולים, שימוש ברכבו הפרטי ללא תמורה להסעות שונות, הפעלת קבוצה של מתנדבים למען ילדים חולים ומוגבלים, גיוס עשרות תלמידים ואברכים מידי שנה לההתנדבות בארגונים שונים ועוד. במסגרת הארגון "לתת תקווה" – מרכז עזרה וסיוע לילדים – עושה בערלה לילות כימים עבור ילדים חולים במחלות קשות המאושפזים בבתי חולים שונים ומשקיע את כל מרצו בתרומתו החשובה לרווחת החולים והנזקקים.

עזרא נדב ויפתח רונן  עזרא הם מתנדבים ביחידה למכשירי שיקום וניידות במשרד הבריאות, במסגרת זו הם מספקים שירות חשוב ביותר למוגבלים בתנועה הנזקקים לכסאות גלגלים ולמכשירי שיקום וניידות לצורך התפקוד היומיומי שלהם. מדובר באוכלוסיה בעלת מגבלות קשות ביותר, שהכסא הוא "הרגליים" שלהם ולכן ביצוע מהיר של התיקון הוא חיוני בעבורם. בית המלאכה מופעל על ידי טכנאי אחד ושני מתנדבים המגיעים בקביעות במהלך השבוע ומסייעים בביצוע התיקונים, דבר שנמשך לעתים שעות רכות. שני המתנדבים מקבלים את הנכים, מלווים אותם לאורך כל היום ואף משוחחים ומעודדים אותם ככל האפשר.

טלי פורת היא אשת מחשבים שמקדישה את יכולתה המקצועית ואת משאביה הנפשיים והפיזיים כדי לטפל ולסייע לחולה השוהה כמרכז הרפואי "מעיני ישועה". מדובר באדם חולה בניוון שרירים מתקדם,  המאושפז זה חמש שנים בבית החולים ללא יכולת לזוז ולתקשר עם הסביבה. הוא מצליח להזיז רק את העפעפיים. טלי פורת התאימה לו ציוד ותוכנה למחשב המאפשרים לו לתקשר באמצעות מנורה מיוחדת, לוח צבעים ואותיות. כך הוא מסוגל לחבר אותיות למלים ומלים למשפטים ולהביע את רצונותיו. בהיותו רב הוא גם מצליח לעסוק בחיבור פירוש לגמרא.

גילה סדובסקי עלתה ארצה מדרום אפריקה. היא מורה לאנגלית במקצועה, אמא לשתי בנות וסבתא לחמישה נכדים. לאחר שבנה דורון התאבד עקב סכיזופרניה פראנואידית, החליטה לפעול בהתנדבות למען הורים ומשפחות של פגועי נפש. במהלך התמודדות המשפחה עם מחלת הבן, נחשפה גילה ליחס מנוכר, לחוסר ההבנה ולחוסר הכבוד שבהם נתקלים פגועי הנפש ובני משפחותיהם. אחד הקשיים בהתמודדות עם בן משפחה חולה הוא בזמן שיש לו התפרצות אלימה, ובמקרה כזה אין מנוס מלהזעיק את המשטרה. היא החליטה להפעיל תוכנית הכשרה מיוחדת לשוטרים, שבאמצעותה יתוודעו למחלות נפש ויקבלו כלים להתמודד עם מצבים שבהם מעורבים פגועי נפש. כמסגרת עמותת "אנוש" פועלת גילה בהתנדבות מאז 1984 במטרה לשנות את התייחסותה של החברה למחלות ולנפגעי נפש ולהקל עליהם ועל בני משפחותיהם בהתמודדות עם המחלה.

  • מחר נפרסם כאן את שאר מקבלי מגן שר הבריאות למתנדבים מצטיינים
צילום אילוסטרציה: David Castillo Dominici / FreeDigitalPhotos.net
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן