Skip to content

כימניר נלחמת במכת הארבה

תא"ל (מיל') אודי זוהר, יו"ר כימניר: "פעולות הריסוס מתבצעות בחלון זמנים צר מאוד. למטוסי הריסוס הטסים בגובה נמוך מאוד, יש 1,200 ליטר של חומר הדברה, המספיקים לכסות כ-500 דונם. המטוסים פועלים ממנחתים קרובים לאזורי הפעילות, כדי לקצר את סבב הזמנים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מטוס טורבו טראש של כימניר. הריסוס מתבצע דרך מערכת צינורות ריסוס המותקנת מאחורי הכנפיים.
מטוס טורבו טראש של כימניר. הריסוס מתבצע דרך מערכת צינורות ריסוס המותקנת מאחורי הכנפיים.

"את הארבה חייבים לרסס כשהוא על הקרקע, שם הוא עושה את הלילה. היות שהחגבים שאינם טסים בלילה וממריאים בשעה 08:30 עד 09:00, נותר לנו חלון זמנים יעיל להדברה צר ביותר, המתחיל באור ראשון ועד הזמנים שציינתי", מסביר תא"ל (מיל') אודי זוהר, יו"ר כימניר, לשעבר טייס קרב בחיל האוויר ולשעבר ראש מינהל התעופה האזרחית, שהפך לרשות התעופה האזרחית.

ב-4 במרץ דיווחו תושבים בדרום לראשונה על "עננים של ארבה". בשירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות התקבלה כמה ימים קודם לכן התראה של ארגון המזון והחקלאות של האו"ם (FAO) על הימצאות נחילי ארבה באזור קהיר במצרים ובגלל משטר הרוחות ותנאי האקלים השוררים באזור, שקיים סיכוי להגעה של נחילים גדולים של ארבה גם לישראל. כשנודע על כניסת הארבה לארץ ביקשו במשרד החקלאות לאטום את החממות בדרום והמערכת נכנסה לכוננות. מנהלי כימניר התבקשו להכין את מטוסי הריסוס לפעולה.

שטחים מסומנים

למחרת עם אור ראשון כבר טסו מטוסי הטורבו טראש של כימניר מעל השטחים שסימנו להם אנשי משרד החקלאות באמצעות קשר רדיו, רימוני עשן ודגלים וריססו את נחילי הארבה הרבים שנחו על הקרקע. מאז, בכל בוקר נמשכת פעילות ריסוס רצופה בניסיון מתמיד להדביר את נחילי הארבה החודרים לישראל ולעצור את התקדמותם צפונה.

המפעיל הוא משרד החקלאות

"המפעיל שלנו הוא משרד החקלאות. בכל אחר הצהריים הם עושים הערכת מצב מטאורולוגית ובתוספת מידע מהקרקע הם מוסרים לנו היכן נחת הארבה, בכמה דונמים מדובר וכמה מטוסים יצטרכו לפעול. בדרך כלל אנחנו מפעילים בכל בוקר 4-5 מטוסי טורבו טראש. בגלל חלון הזמנים הצר, אנחנו פועלים בדרום משני מנחתים – בארי וגבולות, שהם קרובים לאזורי הפעילות, ובכך אנחנו מקטינים את זמני הסבב בין הריסוס והחזרה להצטיידות בדלק ובחומר ההדברה", מסביר זוהר.

מיליוני חגבים באוויר ועל הקרקע ברמת הנגב (צילום: אדווה לויד)
מיליוני חגבים באוויר ועל הקרקע ברמת הנגב (צילום: אדווה לויד)

הדברת הארבה מתבצעת על יישום וריסוס תכשירי הדברה על גבי השדות ובתוך הנחילים באמצעות מטוסי הריסוס. התכשיר העיקרי להדברת הארבה הוא "קרטה" אשר מבוסס על החומר הפעיל Lambda Cyhalothrin השייך לקבוצת הפירטרואידים הסינטטיים.

טייסים מוסמכים

טייסי כימניר, שהם מוסמכים, לאחר קורס מתאים, על ידי רשות התעופה האזרחית (רש"ת) לשמש טייסי ריסוס, טסים מעל אזורי הריסוס בגובה המוגדר על ידי רש"ת כגובה הטיסה הנמוך ביותר בו אפשר לטוס בלי לפגוע בצמחיה או בקרקע. מעשית מדובר לעיתים בגובה טיסה של כחצי מטר מעל פני הקרקע. המטוס מסוגל לשאת כ-1,200 ליטר חומר ריסוס, המספיק לכיסוי שטח של כ-500 דונם. הריסוס מתבצע דרך מערכת צינורות ריסוס המותקנת מאחורי הכנפיים.

"היות שמדובר במשימה לאומית, משתף איתנו חיל האוויר פעולה באופן הדוק ביותר ו'פותח עבורנו את השמים' באזורים שבהם אנחנו מרססים. אנחנו עובדים קשה, ומקווים שבעזרת פעולות הריסוס שלנו ואלה הנעשות מהקרקע נמגר את מכת הארבה שנחתה עלינו", מסכם זוהר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן